Autobusová revoluce ve Velké Británii
Boris Johnson. Foto expressandstar.com

Největší reforma odvětví za posledních 50 let. Investice ve výši 3 miliardy liber má přinést častější, spolehlivější, ekologičtější a levnější autobusové spoje.
Největší reforma odvětví za posledních 50 let. Investice ve výši 3 miliardy liber má přinést častější, spolehlivější, ekologičtější a levnější autobusové spoje.
Britský premiér Boris Johnson 15. března 2021, představil novou autobusovou strategii s investicemi ve výši 3 miliard liber (přibližně 91 miliard korun). Cílem je nabídnout levnější a jednodušší jízdné ve městech, turn-up-and-go služby na hlavních trasách a nové flexibilní služby, přilákat mají cestující zpět do autobusů.

„4 000 nových elektrických nebo vodíkových autobusů postavených v Británii“ je součástí strategie, která se zaměřuje na přechod měst a regionů po celé Anglii na bezemisní autobusy, které podpoří i britský autobusový průmysl. Dnes jsme zahájili konzultaci o datu ukončení prodeje nových dieselových autobusů", uvádí vláda Spojeného království v tiskové zprávě.

investovat 5 miliard liber (zhruba 5 900 000 000 Eur) v příštích pěti letech, peníze budou použity na realizaci nových prioritních pruhů pro autobusy a na podporu nákupu až 4 000 autobusů s nulovými emisemi v Anglii a Walesu.

Předpokládané změny s podporou ve výši 3 miliard liber zahrnují "jednodušší tarify v autobusech s denními cenovými stropy (lidé budou moci používat autobus neomezeně po celý den), více spojů večer a o víkendech, integrované služby a jízdenky napříč všemi druhy dopravy, všechny platby bezkontaktní. Díky stovkám kilometrů nových bus pruhů mají být jízdy rychlejší a spolehlivější, přivedou lidi z automobilů, sníží znečištění a provozní náklady".

Změněny budou také modely smluv o veřejné dopravě: "Fragmentovaný, plně komercializovaný trh, který od roku 1986 funguje mimo Londýn, skončí. Chceme, aby provozovatelé a místní radnice uzavřely zákonné „rozšířené partnerství“ nebo franšízové ​​dohody, pro získání nových zdrojů financování a přinesly zlepšení. Očekává se, že mnoho měst zvolí posílená partnerství, kde místní úřady úzce spolupracují s autobusovými společnostmi a čerpají z jejich provozních a marketingových znalostí. Jiní se mohou rozhodnout, že je pro ně výhodnější franšízing", uvádí vláda.

V reakci na vládní novou strategii vydala například skupina Arriva tiskovou zprávu. Paul O’Neil, generální ředitel společnosti Arriva UK Bus, uvádí: „Vítáme jasný směr vlády k budoucnosti autobusové dopravy. Souhlasíme s tím, že je třeba udělat více pro povzbuzení lidí, aby nechali svá auta doma a využili veřejnou dopravu, což pomůže dosáhnout ekologického oživení až se regionální ekonomiky postaví zpět na nohy po Covid. Zákazníci chtějí spolehlivé a časté autobusové spojení, které stojí za peníze, a jednou z největších bariér jsou kongesce, které ovlivňují jízdní dobu. Vytvoření preferencí autobusů na našich silnicích by bylo velkým krokem vpřed. Větší používání autobusů podporuje komunity a hospodářství, pomáhá řešit sociální izolaci a nerovnosti, podporuje zdraví a pohodu a příznivě ovlivňuje životní prostředí snižováním znečištění a emisí uhlíku. Je zásadní, aby provozovatelé byli zúčastnění při tvorbě strategií a dohodli se na společných závazcích s úřady. Arriva přináší zkušenosti z úspěšných autobusových partnerství a těší se na úzkou spolupráci s vládou a místními úřady, aby pomohla splnit tyto důležité ambice a zajistila prosperující a udržitelný autobusový sektor v celé zemi.