Souhrnný materiál z tiskového oddělení Evropského parlamentu: Povinný odpočinek. Minimální počet kontrol. Harmonizace postihů za porušení předpisů. Směrnice o pracovní době. Nařízení je nutné zavést od roku 2008.
Souhrnný materiál z tiskového oddělení Evropského parlamentu: Povinný odpočinek. Minimální počet kontrol. Harmonizace postihů za porušení předpisů. Směrnice o pracovní době. Nařízení je nutné zavést od roku 2008.
Viz také na BUSportále: Nařízení evropského parlamentu a rady (ES) - úplné znění "pdf".

Ke snížení počtu dopravních nehod způsobených únavou řidičů mají přispět nová opatření, která dnes schválil Evropský Parlament. Nákladní vozidla a autobusy budou podle nového nařízení muset být od 1. května 2006 vybaveny digitálními tachografy, jejichž záznamy se obtížněji falšují. Kromě zlepšení kontrol doby, kterou řidiči z povolání tráví za volantem, jim nová legislativa předepisuje i minimální délku povinného odpočinku.

Úpravu pracovní doby řidičů z povolání a její vymáhání europoslanci na plenárním zasedání v Bruselu schválili na základě zpráv německého europoslance Helmutha Markova (GUE/NGL). Parlament ve třetím čtení hlasoval o kompromisu, který o navrhované legislativě 7. prosince 2005 dojednali zástupci Parlamentu a členských států EU.

Nová směrnice kromě pracovní doby upravuje také dobu přerušení jízdy i povinný odpočinek řidičů. Příslušné nové nařízení zavádí systém kontrol a postihů za porušování předpisů v sociální oblasti.

Parlament a Rada EU se dlouho nemohly shodnout především na zavedení společného katalogu sankcí a trestů za nedodržení příslušných předpisů a na odkazu na směrnici o pracovní době. Tím by se do maximální doby řízení počítala i doba, kterou řidič stráví na cestě k zakázce a nakládkou či vykládkou vozidla.

Intenzivní jednání probíhala i o vybavení vozidel novými digitálními tachografy, o minimálním počtu kontrol prováděných členskými státy, jakož i o trvání předepsaných přestávek a povinného odpočinku řidičů.

Povinný odpočinek

Rada a Parlament se dlouho nemohly shodnout na společné definici povinné denní doby odpočinku pro řidiče. Zatímco Rada navrhovala "souvislou, nepřerušenou dobu odpočinku" trvající 11 hodin, žádal Parlament "dobu odpočinku" trvající 12 hodin. Aby Parlament už déle nařízení neblokoval, přistoupil na kompromis: Dobu odpočinku lze případně rozdělit na dva časové úseky - první musí trvat nejméně 3 hodiny a druhá "souvislá, nepřerušovaná doba odpočinku" nejméně 9 hodin.

Minimální počet kontrol

U kontrol zajišťovaných členskými státy Rada nakonec přistoupila na požadavek Parlamentu, že od roku 2008 musí být každoročně zkontrolováno aspoň 2 % pracovních dnů řidičů, od roku 2010 to mají být 3 %. Rada původně navrhovala 2 % od roku 2009 a 3 % od roku 2011; Parlament ve druhém čtení žádal 2 % od roku 2007, 3 % od roku 2009 a 4 % od roku 2011.

Harmonizace postihů za porušení předpisů

U postihů byly členské státy proti odkazu na jejich harmonizaci, neboť spadají do jejich kompetence. Parlament a Rada se nakonec dohodly, že přesné pojmenování jednotných postihů uvedou v příloze Společného postoje.

Komise oznámila, že na základě návrhů Parlamentu bude v budoucnu zveřejňovat podrobný seznam postihů.

Porušení předpisů tak bude například znamenat:

  • překročení nejvyšší povolené denní, 6denní a 14denní doby řízení o aspoň 20 %
  • zkrácení nejmenší denní nebo týdenní doby odpočinku o aspoň 20 %
  • zkrácení nejmenší stanovené přestávky nejméně o 33 %
  • používání tachografů neodpovídajících požadavkům nařízení


Směrnice o pracovní době

Rada nechtěla ustoupit od původního Společného postoje a začlenit do projednávané legislativy odkaz na směrnici o pracovní době pracovníků dopravy. Po dlouhém vyjednávání se nakonec Rada a Parlament dohodly, že důležitost této směrnice pro vytváření jednotného trhu, pro bezpečnost silničního provozu a pro pracovní podmínky zdůrazní v preambuli. V samotné legislativě se konstatuje, že se při provádění směrnice o pracovní době mají zohlednit i rizika vyplývající z únavy řidiče.

Sám zpravodaj nicméně v dohodovacím výboru hlasoval proti, neboť ujednání podle něho nedostatečně zdůrazňuje spojitost se směrnicí o pracovní době.

Tuto tiskovou zprávu zanedlouho naleznete i na parlamentním webu:
http://www..europarl.eu.int/news/expert/default_cs.htm
David Zelinger - Evropský parlament, tiskové oddělení