Minibusové novinky u PMDP
Zapůjčený minibus Iveco ROŠERO ev. č. 634 na nově zavedené lince 39 obsluhuje nově zřízenou zastávku Kalendářní

Od začátku září jsou v síti Plzeňských městských dopravních podniků po pěti letech v provozu dvě nové minibusové linky.
Od začátku září jsou v síti Plzeňských městských dopravních podniků po pěti letech v provozu dvě nové minibusové linky.
Před představením aktuálních novinek u Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) přibližme stručně historii minibusů u PMDP.

Minibusy tvoří ve flotile Plzeňských městských dopravních podniků dlouhodobě naprosto menšinu zastoupenou obvykle jen jedním či několika málo exempláři. Za zahájení tradice provozování minibusů (v dnešním slova smyslu) u plzeňského dopravního podniku lze chápat zařazení vozu Volkswagen Kutsenits v r. 1997. Stroj vlastněný městem Plzeň a pronajímaným PMDP (interně ev. č. 001) sloužil od jara 1997 v rámci liny Z (zejména jejího „malého okruhu“ (Zvon – Bory)). Linka Z byla provozována jako speciální linka pro imobilní občany, kromě minibusu byl na „velkém okruhu“ provozován také autobus Karosa C 734 (č. 432) uzpůsobený pro převoz vozíčkářů. Z klasických autobusů jsou nejmenšími zástupci ve vozovém parku PMDP stroje SOR B 9,5.

Minibus Volkswagen dosloužil v roce 2007, v roce 2008 přichází náhrada v podobě minibusu Fiat MAVE CiBus ENA 3Z (ev.č. 526). Dodání nového vozidla předcházelo zapůjčení minibusu z rodiny Fiat MAVE CiBus ENA (na přibližně 3/4 roku, interně ev.č. 301) výrobcem, stroj opět sloužil v rámci linek 71 a 72 (přeznačení původní linky Z). S postupným zvyšováním podílu nízkopodlažních vozidel na běžných spojích ztrácely speciální linky pro imobilní občany smysl, a tak je v roce 2011 ukončen provoz linky 71, a následně je 1.4.2014 ukončen i provoz linky 72. Jako další náhrada zrušených linek pro imobilní občany je ve spolupráci s městem Plzeň zřízena služba Senior expres, v rámci, které jsou senioři přepravováni osobními automobily. Dále jsou městem zakoupeny dva minibusy Renault Master, které slouží pro hromadné odvozy znevýhodněných občanů (v rámci sociálních služeb města Plzně). Pro minibus MAVE CiBus ENA 3Z č. 526 po zrušení linek 71 a 72 nebylo prakticky žádné uplatnění, řadu měsíců tak byl odstaven, v prvním čtvrtletí roku 2015 byl příležitostně nasazován na běžné autobusové linky s nižší vytížeností (zejména linku 31), v roce 2016 byl vyřazen a odprodán dalšímu provozovateli. Tím byl provoz minibusů na linkách PMDP prakticky ukončen, neboť vozy Renault Master provozované PMDP dle objednávek města Plzně na běžné autobusové linky nevyjíždějí.

Návrat minibusů na běžné linky PMDP začal být skloňován v souvislosti se zajištěním dopravní obslužnosti v zahrádkářské lokalitě Plzeň-Výsluní. V oblasti je vzhledem k úzkým ulicím (často navíc s parkujícími automobil) nutné uvažovat o provozu minibusů či „miniautobusů“ namísto klasických autobusů. V rámci testování průjezdnosti zde byly v březnu 2019 testovány následující „miniautobusy“: Heuliez GX137 zapůjčený od Dopravního podniku města České Budějovice, Iveco Crossway LE 10.8M Dopravního podniku Karlovy Vary a Solaris Urbino 8.9 LE Dopravního podniku hlavního města Prahy (podrobněji jsme o testováni informovali v samostatném článku).

Po vyhodnocení testů, nutných administrativních úkonech je obsluha lokality Výsluní zahájena 1.9.2020 v podobě nově zavedené polookružní linky 39 (Bory – Výsluní – Bory), která je zatím v provozu v přepravních špičkách pracovních dnů. Lokalita je obsluhována ve směru od Tyršova mostu k Liticím, v oblasti Výsluní byly zřízeny nové zastávky Kalendářní, Říjnová a Na Rozhraní, které poměrně dostatečně pokrývají obsluhované území. Pro provoz linky jsou PMDP poptávány až dva minibusy, smlouva na nákup je uzavřena 31.8.2020 (se společností JIHA Trade, obchodním zastoupením výrobce Rošero). Předmětem smlouvy je dodání jednoho minubusu (přesněji midibusu) Iveco ROŠERO - P First FCLEI s možností uplatnění opce na nákup dalšího midibusu. S ohledem na opakované vyhlašování veřejné zakázky i snahu zajistit provoz linky 39 co nejdříve je do doby vyrobení a dování zakoupeného minibusu zapůjčen výrobcem vůz Iveco ROŠERO ve velmi podobném vybavení. Tento vůz u PMDP obdržel ev. č. 634 a do současnosti každodenně zajišťuje provoz linky 39.

Linka 39 je obyvateli městské části Výsluní vnímána velmi pozitivně, zavedení městské dopravy do oblasti je místními dlouho očekáváno. Už od prvního dne je linka využívána a dle shromažďovaných poznatků z provozu může být rozsah provozu linky dále rozšířen.

Shodou okolností, je však provoz minibusů na linkách PMDP od 1.9.2020 po přibližně pěti letech obnoven nejen linkou 39, ale také linkou 74. Oproti nově zavedené (a dle předpokladů trvalé) lince 39 je další minibus nasazován na dočasně zavedenou výlukovou linku 74 zajišťující obsluhu Hradiště (předpoklad provozu do 31.1.2021). Lokalita Hradiště je obvykle obsluhována linkou 31 s autobusy standardní délky, ale s ohledem na probíhající rekonstrukci komunikace Na Rychtě není možné v místě zajistit bezpečné otáčení autobusů standardní délky. Spoje linky 31 jsou tak ukončeny v zastávce Zelenohorská (vzdálené od části Hradiště cca 900 metrů (!)) a návazná doprava do Hradiště zajištěna není. Nicméně pro zajištění ranní dopravy školáků z Hradiště je zřízena od 1.9.2020 speciální linka 74, která je v provozu jen v ranních hodinách jen ve směru z Hradiště na Slovany (rozsah provozu jsou tři spoje mezi 6. a 8. hodinou ranní) PMDP žádné vhodné vozidlo pro nasazení na tuto linku nevlastní, a tak je poměrně nezvykle přistoupeno k zajištění linky PMDP formou subdodávky, a to u dopravce Petr Slavík, který provoz linky zajišťuje některým ze svých minibusů (obvykle s vozem Iveco Daily S 2000). Zajímavostí je, že provoz na lince 74 je bezplatný a díky subdodávce na linky plzeňské MHD se vrací „orientační linkové cedule“, neboť vozidlo není vybaveno elektronickým informačním systémem.

Minibusy tak v síti PMDP po několikáté přestávce opět postupně nachází svoje uplatnění, nicméně i v budoucnu lze předpokládat, že jejich role při zajištění plzeňské městské dopravy bude spíše okrajová.

Zdeněk Kresa


Minibusové novinky u PMDP
Iveco ROŠERO ev. č. 634 vyčkává v terminálu Bory na výjezd na další spoj linky 39
Minibusové novinky u PMDP
Minibusové novinky u PMDP
Nově zřízená zastávka Kalendářní pro obsluhu lokality Výsluní
Minibusové novinky u PMDP
Minibusové novinky u PMDP
Minibusové novinky u PMDP
Nově zřízená zastávka Říjnová. Jak je patrné, o svezení byl už od prvního dne provozu linky mezi místními značný zájem.
Minibusové novinky u PMDP
Minibusové novinky u PMDP
Minibus nasazený na linku 39 po příjezdu na terminál Bory
Minibusové novinky u PMDP
Minibus Iveco Daily S 2000 dopravce Petr Slavík na speciální výlukové lince 74 projíždí Chválenickou ulicí
Minibusové novinky u PMDP
Jeden ze dvou minibusů Renault Master, které PMDP provozuje pro město Plzeň (na neveřejných přepravách)
Minibusové novinky u PMDP
Z historie plzeňských minibusů - zapůjčený vůz z rodiny Fiat MAVE CiBus ENA (interní označení u PMDP ev. č. 301)
Minibusové novinky u PMDP
Z historie plzeňských minibusů - Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev.č. 526