První kloubové elektrické autobusy jsou v provozu v Berlíně

Ve čtvrtek 27. srpna vyjely v síti BVG první bezemisní Solaris Urbino 18. Zároveň do města přijíždění elektrická Urbina 12 z celkem 90 kusů.
Ve čtvrtek 27. srpna vyjely v síti BVG první bezemisní Solaris Urbino 18. Zároveň do města přijíždění elektrická Urbina 12 z celkem 90 kusů.
Autobusy Solaris Urbino 18 byly dodány na základě smlouvy mezi Solaris a BVG uzavřené vloni na jaře v rámci projektu E-MetroBus podporovaného Technickou univerzitou v Berlíně a Reiner Lemoine Institute. Vědečtí pracovníci se snaží vyvinout systém s lepším dojezdem a k přihlédnutí k energeticky efektivnímu využití systémů vytápění a klimatizace. Univerzita pomáhá rozvíjet provozní koncept s vhodným řešením kolizí. Reiner Lemoine Institute zkoumá různé scénáře ke správnému určení rozmístění nabíjecích stanic. Vyvinul také aplikaci, která umožňuje cestujícím vypočítat uhlíkovou stopu jejich cesty a najít další informace o udržitelné mobilitě.

Opce umožnila k původním 15 kloubovým autobusům v hodnotě 14 milionů Eur přiobjednat další 2, celkové pořizovací náklady se proto blíží 16,8 milionům Eur.  Investice je spolufinancována spolkovým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury v rámci směrnice o elektromobilitě v celkové výši 4,3 milionu Eur. Berlínská dopravní společnost BVG hradí náklady, které by jí vznikly nákupem stejného množství kloubových naftových autobusů, zbývající dodatečné náklady nese město Berlín.

Stejně jako předchozí konvenční vozidla jsou nové autobusy dlouhé 18 metrů a nabízejí místo pro 99 cestujících. Poprvé v Berlíně jsou nabíjeny během několika minut pantografem na koncových zastávkách trasy 200. Potřebné rychlé nabíjecí stanice s výkonem 450 kW dodala společnost Siemens. Byly instalovány na zastávkách Michelangelostraße a Hertzallee a v depu v Indira-Gandhi-Straße. BVG má také k dispozici 123 zásuvných nabíječek od polsk společností Ekoenergetyka-Polska.

18 metrové elektrické „jezevčíky“ jsou vybaveny portálovým podvozkem ZF AVE 130 s maximálním výkonem 125 kW a maximálním točivým momentem 2 x 485 Nm. Napájení zajišťuje lithium-titanová (LTO) baterie o výkonu 174 kWh, která je optimalizována pro rychlé nabíjení. Nabíjení probíhá prostřednictvím obrácených pantografů umístěných na nabíjecích sloupech. Siemens nabízí nabití baterií pouze za 6 minut. Optimální také je, že autobus s sebou nevozí "zbytečně" pantograf.  Kromě toho lze akumulátor nabíjet z běžného zásuvného zdroje.

Flotilu BVG letos rozšiřuje také o 90 autobusů Solaris Urbino 12. Třetina flotily dorazila do města na jaře, zbývajících 60 přijíždí postupně, ukončení dodávky je v plánu na konci roku. Celkové náklady včetně rychlonabíjecí infrastruktury jsou přibližně 61 milionů Eur.

BVG


První kloubové elektrické autobusy jsou v provozu v Berlíně