Zelená mobilita v Taranto, připravuje se eBRT
Na BRT lince Metromare v Rimini vyjedou v průběhu července nové trolejbusy Van Hool Exqui.City. Foto Ciclisti Urbani Rimini

První tendr na budoucí elektrický Bus Rapid Transit ve městě Taranto v Apulii. Na dvou linkách s délkou 71 kilometrů bude fungovat 50 kloubových e-busů.
První tendr na budoucí elektrický Bus Rapid Transit ve městě Taranto v Apulii. Na dvou linkách s délkou 71 kilometrů bude fungovat 50 kloubových e-busů.
Italské město Taranto, ležící na patě Apeninského poloostrova, se chystá během několika let vybudovat koncept elektrického systému BRT. V červnu byla vyhlášena první evropská veřejná soutěž (zaměřená na studii proveditelnosti a projektové práce), lhůta pro podání nabídek je stanovena na 8. července. Jde o první krok k zahájení provozu dvou linek BRT o celkové délce 71 kilometrů. To vše s finanční podporou vlády 130 milionů EUR. Celé výběrové řízení má odhadovanou hodnotu 3,641 tisíc EUR. Očekává se, že v BRT v Tarantu bude v provozu asi 50 autobusů s nulovými emisemi a v porovnání s osobním automobilem se má zkrátit cesta v centru o 40%.

Technologie elektrické BRT je zatím v Itálii jen v Rimini na pobřeží Jaderského moře. Trolejbusová linka Metromare byla otevřena loni v listopadu pro testování. V současné době přijíždějí do města trolejbusy Van Hool Exqui.City, kterých bude celkem 9. Vyjet by měly v polovině července. Na trase ve vlastním pruhu mezi železniční stanicí Rimini a Riccione projedou 15 zastávkami a trasu ujedou asi za 23 minut. Kapacita osob je až 1 500 cestujících za hodinu v jednom směru jízdy.

V Evropě podobně funguje ještě síť BRT ve Francii, ve městě Pau (i s vodíkovými autobusy) a v Baskicku.

Systém na jihu Itálie, v Taranto, bude tvořen dvěma linkami. Blue line „Tamburi - Talsano“ spojí okres Tamburi s okresem Talsano. Red line „Paul VI - Cimino“ propojí čtvrť Paul VI s přírodním parkem Cimino. Modrá linka pokryje 38,5 kilometru a červená 42 kilometrů. Interval bude v době špičky 5 minut a 10 minut mimo špičku. Radní pro veřejné práce Ubaldo Occhinegro italským novinám Il Sole 24 Ore řekl, "za předpokladu průměrné rychlosti 18 kilometrů za hodinu na modré lince a 22 kilometrů za hodinu na červené (která bude mít větší počet prioritních jízdních pruhů), bude flotila sestávat z 50 kloubových osmnáctimetrových autobusů."

První výzva k předkládání nabídek na elektrický BRT v Tarantu

V první fázi bude vybudováno depa a servisní zázemí. Specifikace předmětu výzvy zní na "technologii elektrického rychlého tranzitního autobusového systému s vyhrazenými jízdními pruhy a preferencí na všech hlavních křižovatkách“.

Město po schválení financování podepsalo Memorandum o porozumění s Cassa Depositi e Prestiti, která poskytne pro výstavbu dvou vysokorychlostních tratí poradenské služby. Vládní pomoc nepokryje veškeré náklady, ale pouze výstavbu modré linky a depa. Na druhou, červenou, linku, požádá o financování Ministerstvo infrastruktury a dopravy (výzva má být zveřejněna v říjnu). Půjde o dalších asi 60-65 milionů. Výstavba sítě by měla trvat čtyři roky.

„Je to jedinečná evropská výzva - říká starosta města Rinalda Melucci - zakázka v hodnotě 3 641 286,98 EUR by měla přilákat významné společnosti v odvětví silniční dopravy pro ekologicky udržitelnou infrastrukturu."


Zelená mobilita v Taranto, připravuje se eBRT
Do Rimini přijíždějí nové trolejbusy Van Hool. Foto Comune di Rimini
Zelená mobilita v Taranto, připravuje se eBRT
Van Hool trolejbusy pro Rimini. Foto Comune di Rimini