Autobusová doprava v Praze slaví 95 let
Provoz autobusové dopravy byl slavnostně zahájen 20. 6. 1925 před Staroměstskou radnicí. O den později, vyjel první autobus na pravidelnou linku A z Vršovic do Záběhlic. Foto archiv DPP

První autobusová linka s označením A vyjela do ulic Prahy 21. června 1925. Provoz zajišťovaly dva vozy, dnes v metropoli jezdí více než 2 000 autobusů městské a příměstské dopravy.
První autobusová linka s označením A vyjela do ulic Prahy 21. června 1925. Provoz zajišťovaly dva vozy, dnes v metropoli jezdí více než 2 000 autobusů městské a příměstské dopravy.
Důvodem zavádění autobusové dopravy pod hlavičkou Elektrických podniků bylo postupné zvětšování území města. V roce 1922 vznikla takzvaná Velká Praha, k historickému centru se připojilo téměř 40 okolních obcí a počet obyvatel vzrostl z 200 tisíc na téměř 660 tisíc. Pro nové městské části bylo potřeba zajistit dopravní obsluhu. Výstavba tramvajových tratí do těchto méně osídlených částí by byla nákladná, zvažoval se také provoz trolejbusů, nakonec bylo rozhodnuto využít autobusy. Jejich provoz byl zpočátku považován za doplňkový a byl také ztrátový.

S přípravami na zahájení provozu započaly Elektrické podniky v 1924, kdy podaly žádost o koncesi a vybíraly autobusy. Okresní politická správa si s povolením dala na čas a koncesi vydala až 4. června 1925. 21. června (v 5:57 ráno) , jako první v nové éře dějin autobusové dopravy provozované městem, tak byla spuštěna linka A Vršovice – Záběhlice. Autobusy vyjížděly na trasu mezi Čechovým náměstím přes Můstek a Staroměstské náměstí dlouhou 3,5 km z tramvajové vozovny v Libni na Rustonce v intervalu 20 minut (mimo špičku 30 minut). Jízda trvala 8 minut,  na lince sloužil každý den jeden vůz, druhý byl připraven jako záloha. Řidič plnil zároveň roli průvodčího a tarif byl odlišný od tramvají, jízdné bylo závislé na vzdálenosti. Za prvního půl roku provozu přepravila přes 190 tisíc lidí. V podobné trase jezdila linka, už pod číslem 101, do poloviny 80. let.  Původní autobusy s dřevěnou konstrukcí byly postupně nahrazovány typy s celokovovou karosérií a dieselovými motory.

Ještě v roce 1925 (4. října) začala jezdit linka B z Pankráce do Kunratic, v následujícím roce byly uvedeny do provozu další tři autobusové linky (C, D, E), zajišťující dopravu do pražských částí Bohnic, Hrdlořez s Malešicemi a Jinonic.

Autobusy v metropoli slaví výročí hned dvakrát. Vůbec první linka byla jako experiment zavedena 7. března 1908 z Malostranského náměstí na Hradčany. Záměrem bylo dopravně propojit obě části Prahy. Čtyři autobusy různých firem jezdily strmou Nerudovou ulicí. Po nehodě jednoho z autobusů byl  provoz byl v listopadu následujícího roku zastaven. Praha tak téměř 16 let autobusovou dopravu neměla.

V současné době, po 95 letech, je v Praze a okolí 141 autobusových linek Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) a 286 linek (včetně těch, které do města zajíždějí) provozuje 19  ostatních (soukromých) dopravců Pražské integrované dopravy (PID).

Autobusy pražského dopravního podniku svezou ročně na městských linkách 354 milionů a na příměstských 6,5 milionu cestujících, vozidla ostatních dopravců daších 22 milionů na městských a 65 milionů na příměstských linkách.

V počtu přepravených osob na území Prahy vede metro. Ročně se jím sveze 440,5 milionů osob. Tramvaje přepraví 369 milionů cestujících. Zatímco koncem roku 1925 zajišťovaly v Praze provoz na dvou linkách o délce téměř deset kilometrů čtyři autobusy, nyní jich má DPP ve flotile 1 143. Celková délka tras činí 1 820 kilometrů. Ostatní dopravci provozují v Praze a v okolí rovněž více než 1 000  autobusů.

Velký rozvoj zažívala autobusová doprava v roce 1960 a 1968, kdy bylo k metropoli přičleněno několik dalších přilehlých obcí. Nároky na provoz autobusů neklesl ani s otevřením prvního úseku metra v roce 1974. Podzemní dráha byla poměrně krátká. V Praze se stavělo přes 10 tisíc nových bytů ročně. Metropole se navíc opět rozrostla o 30 obcí. Meziroční pokles cestujících v autobusech nastal až v roce 1985, kdy byla otevřena trasa B metra. V posledním období, v souvislosti s růstem nové obytné zástavby na okrajích města a za jeho hranicemi, počet cestujících, které zejména příměstské autobusy přepraví, opět roste.  

Pokud se týká dopravního podniku, v současné době je denně v provozu v průměru 917 autobusů. Stáří vozového parku činí v průměru 6,66 roku. Autobusy v roce 2019 spotřebovaly 29,6 milionu litrů nafty. Celkové náklady na jejich provoz jsou 3,99 miliardy korun (včetně vnějšího pásma provozovaného DPP, náhradní dopravy, ZTP a smluvní dopravy – při ročních tržbách 1,18 miliardy korun. V autobusové části dopravního podniku loni pracovalo 3 198 zaměstnanců, z toho 2 170 řidičů.

Průměrné stáří vozů soukromých dopravců je 7,3 roků (k 31.3.2020). V evidenci je  1 371 autobusů, průměrně je vypravováno 1 180 vozů, které ujedou 65,1 milionu kilometrů s náklady 3 miliardy korun.

Zdroje: Publikace Pavla Fojtíka a Františka Proška Pražské autobusy 1925-2000, archiv DPP, archiv BP, DPP, ROPID

Autobusová doprava v Praze slaví 95 let
21. června 1925 zahájil na trase A z Vršovic do Záběhlic provoz pravidelné autobusové dopravy Elektrických podniků autobus L&K typ 545. Foto: archiv DPP
Autobusová doprava v Praze slaví 95 let
Autobus Laurin & Klement uvnitř. Foto archiv DPP
Autobusová doprava v Praze slaví 95 let
Rok 1925, autobus Praga typ N. Foto archiv DPP
Autobusová doprava v Praze slaví 95 let
Autobusy vyjížděly na trasu z tramvajové vozovny v Libni na Rustonce. Foto archiv DPP