Silnice EU jsou nejbezpečnější na světě, klesá počet obětí nehod

Na silnicích Evropské unie loni zemřelo meziročně o 2% osob méně, v České republice o 6%. Nejbezpečněji je ve Švédsku, nejhůře je na tom Rumunsko.
Na silnicích Evropské unie loni zemřelo meziročně o 2% osob méně, v České republice o 6%. Nejbezpečněji je ve Švédsku, nejhůře je na tom Rumunsko.
V roce 2019 zemřelo na silnicích Evropské unie cca 22 800 osob. To je meziročně zhruba o 2 procenta méně. Silnice EU jsou s 51 mrtvými na milion obyvatel bezkonkurenčně nejbezpečnější na světě. V 15 členských státech došlo k meziročnímu snížení počtu obětí (a mezi ně se řadí i Česká republika), ve 4 státech ke změně nedošlo, naopak v 8 zemích byly počty obětí vyšší.

Osm členských států loni zaznamenalo historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod. Jedná se o Finsko, Francii, Chorvatsko, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Řecko a Švédsko. Lucembursko a Švédsko zaznamenaly více než 30% pokles, v Estonsku se jednalo o 22 procent. Naopak o pětinu vzrostl počet mrtvých v Dánsku, které i tak má páté nejbezpečnější silnice v rámci EU27. Dále pak 13% navýšení registruje Slovinsko, přesto bezpečnost na jeho silnicích je nad průměrem za celou Evropskou unii.

Nejbezpečnější silnice byly ve Švédsku, kde na 1 milion obyvatel zemřelo při nehodách 22 osob, následuje Irsko s 29 usmrcenými. Naopak nejhorší údaje pocházejí z Rumunska s 96 mrtvými na milion obyvatel, následují Bulharsko (89 mrtvých na milion obyvatel) a Polsko (77 obětí na milion obyvatel). „Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4x více úmrtí než v premiantském Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Evropská komise uvádí, že na jednu oběť dopravní nehody připadá dalších více než 5 osob, jež utrpěly těžké zranění s doživotními následky. Celkově se tak jednalo o zhruba 120 000 případů. Náklady dopravní nehodovosti vyčíslila Evropská komise na zhruba 280 miliard eur ročně, což odpovídá zhruba 2 procentům HDP celé EU.

V letech 2010-2019 se počet obětí dopravních nehod v rámci celé EU snížil o 23 procent. Je tedy více než pravděpodobné, že se do konce letošního roku nepodaří snížit počty mrtvých ve srovnání s rokem 2010 o předpokládanou polovinu. Největší redukci počtu obětí v daném období vykázaly Řecko (-45 procent), Lotyšsko (-39 procent) a Litva (-38 procent). „Jediné dva státy naopak vykázaly zvýšení, konkrétně Malta o 23 a Nizozemsko o 9 procent. Přesto však jsou jejich silnice v rámci celé EU jedny z nejbezpečnějších,“ doplňuje Roman Budský. 

V České republice v roce 2019 zahynulo 58 osob na milion obyvatel, to je meziročně o 6 procent méně. „Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, za loňský rok to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ doplňuje Roman Budský. Ve srovnání s rokem 2010 byl loni počet obětí nižší o 23 procent, což odpovídá celounijnímu průměru. Celkové ekonomické náklady nehodovosti za rok 2019 dle odhadu Centra dopravního výzkumu dosáhly cca 80 miliard korun.


Silnice EU jsou nejbezpečnější na světě, klesá počet obětí nehod
Pořadí států dle počtu usmrcených na 1 milion obyvatel a meziroční změna (zpracovala Platforma VIZE 0 na základě údajů zveřejněných Evropskou komisí)