Historická tramvaj "dřevák" je po 14 letech v opravě

Města letos s provozem historických linek musí počkat, v Brně využili čas k opravě historické tramvaje č. 107. Získá nové dřevěné obložení i lak.
Města letos s provozem historických linek musí počkat, v Brně využili čas k opravě historické tramvaje č. 107. Získá nové dřevěné obložení i lak.
Nad letošním provozem historických linek H4 a H24 v Brně zatím stále visí otazník. Dopravní podnik města Brna získaný čas využívá k opravě staré tramvaje č. 107 s dřevěným obložením. Ta patří u cestujících k nejoblíbenějším a z retrovozů je nejvyužívanější. Rozsáhlou opravou prochází po čtrnácti letech, v ústředních dílnách DPMB pracovníci revidují brzdy, převodovky nebo elektrickou část a vůz získá nový lak i dřevěné opláštění.

„S ohledem na aktuální situaci v nejbližší době nepředpokládáme zahájení provozu historických linek. Tento čas tak můžeme využít k potřebným opravám vozů. Na naši sbírku dvanácti retrovozů jsme velmi hrdí. Nejen proto, že se nám ji daří postupně rozšiřovat a můžeme tak veřejnosti připomínat historii MHD, ale i proto, že se o tyto vozy umíme postarat. Tým lidí z ústředních dílen, který na těchto opravách pracuje, odvádí skvělou a velmi náročnou práci,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Prvním a mnohdy nejtěžším úkolem při opravách starých vozů je získat jejich technické výkresy, které slouží jako návod a opora pro pracovníky dílen. Sehnat původní součástky je většinou nemožné, a tak si podnik musí poradit sám. „Snažíme co nejvíce přiblížit původní podobě vozů. Jedním z nejnáročnějších úkolů je vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Musíme dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva, povrchová úprava. Vycházíme z dobových fotografií,“ vysvětlil vedoucí programu retrovozů Jiří Černý.

Práce na vozu, kterému veřejnost ani lidé z DPMB neřeknou jinak než „dřevák“, budou hotové ještě na jaře. Kdy jej lidé v novém kabátě uvidí, zatím není jasné. „Jedna věc je současná situace s výskytem koronaviru, druhá jsou opatření, která budeme muset přijmout na snížení obrovských ztrát, které nám v jejím důsledku vznikají. Vše budeme konzultovat s vedením města,“ přiblížil Havránek.

Vůz č. 107 je ze všech historických vozidel nejvytíženější, během roku najede cca 2000 km. Kromě linky H4, jejíž trasa tvoří okruh centrem města, bývá k viděni na akcích jako jsou Dopravní nostalgie, dny otevřených dveří DPMB a historické, marketingové nebo soukromé akce.

Dnes už historický „dřevák“ z roku 1943 (výr. KP Strojírna Brno) vozil cestující po Brně do roku 1971, kdy přešel pod Technické muzeum v Brně. Spolu s vlečným vozem se do DPMB vrátil v roce 1989, od kdy je využíván jako historické vozidlo. V roce 2006 prošel vůz první kompletní renovací. Nyní, po čtrnácti letech, přistoupil DPMB k další několikaměsíční opravě. Vůz má kapacitu 28 míst k sezení a max. 20 ke stání.

DPB



Historická tramvaj "dřevák" je po 14 letech v opravě
Historická tramvaj "dřevák" je po 14 letech v opravě