Solaris začíná s dodávkami 107 elektrobusů do Berlína
Solaris Urbino 18 electric.© BVG/Nils Kremmin

Do konce roku posílí elektrickou flotilu berlínského BVG devadesát dvanáctimetrových a sedmnáct kloubových 18 metrových autobusů. První vozidla jsou už uváděna do provozu.
Do konce roku posílí elektrickou flotilu berlínského BVG devadesát dvanáctimetrových a sedmnáct kloubových 18 metrových autobusů. První vozidla jsou už uváděna do provozu.
V Berlíně bude elektrizováno šest dalších autobusových linek. Město Berlín a Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) rozšiřují berlínskou e-busovou flotilu. Nedávno bylo uvedeno do provozu první z 90 vozidel Solaris Urbino 12 Electric a byly také zahájeny dodávky kloubových autobusů, sedmnáct bude od léta v provozu na trati Metrobus 200 v rámci projektu „E-Metrobus“, kde nahradí současné naftové autobusy Mercedes Benz a Scania. Jsou stejné délky a nabízí prostor pro 99 cestujících. Rozdíl bude v tichém provozu. Poprvé v Berlíně budou nabíjeny prostřednictvím pantografu na konečných zastávkách prostřednictvím stanic od Siemens. První už byla otevřena na zastávce Hertzallee na konci března.

Projekt E-Metrobus je podporován výzkumným konzorciem TU Berlin a Reiner Lemoine Institute. Celková částka na projekt „E-MetroBus“ se pohybuje kolem 16,74 milionů EUR. BVG hradí náklady, které by vznikly na srovnatelné dieselové autobusy, Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury hradí 4,3 milionu EUR v rámci strategie pro elektrickou mobilitu, zbývající dodatečné náklady nese Berlín.

Kromě 17 kloubových elektrických autobusů přijíždí do Berlína také standardní elektrické autobusy. Velikost, kapacita a technologie nabíjení odpovídají už současným, které jsou v provozu na lince 300 od loňského roku. Jedná se ale o modely s novým faceliftem. Prvních 30 dorazí do Berlína každým dnem. V srpnu bude následovat dalších 60 autobusů.

Spolu s 15 dodanými e-busy Mercedes a Solaris v loňském roce a vozidlem z výzkumného projektu Mobility2Grid bude flotila BVG čítat 121 elektricky poháněných autobusů. Ročně BVG ušetří přibližně 8 000 tun CO2. Všechny budou mít domov v depu Indira-Gandhi-Strasse. BVG rozšiřuje i nabíjecí infrastrukturu o dalších 83 k současným 30 nabíjecím stanicím. Ty dodává polská Ekoenegetyka.

Kromě centra Berlína budou elektrické autobusy součástí městských částí Hohenschönhausen, Pankow, Niederschönhausen, Friedrichsfelde a Wilhelmsruh.

Náklady na 90 Solaris Urbino 12 electric včetně infrastruktury pro nabíjení se odhadují na přibližně 61 milionů EUR. Společnost BVG plánuje pořídit celkem až 210 elektricky poháněných standardních autobusů. Tento projekt je financován Spolkovým ministerstvem životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti až do výše 35 milionů EUR a Spolkovým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury až do 12,7 milionu EUR. BVG hradí opět jen náklady, které by vznikly na pořízení srovnatelných dieselových autobusů. Zbývající dodatečné náklady hradí město Berlín.

Urban transport magazine.com, BVG


Solaris začíná s dodávkami 107 elektrobusů do Berlína
Elektrický autobus Solaris na první berlínské nabíjecí stanici s invertovaným pantografem. © BVG/Nils Kremmin
Solaris začíná s dodávkami 107 elektrobusů do Berlína
Jeden z nových Solaris Urbino 12 v depu Indira-Gandhi-Strasse, kde bylo instalováno 123 nabíjecích stanic od Ekoenergetyka. © BVG/Alexander Thal
Solaris začíná s dodávkami 107 elektrobusů do Berlína
Solaris Urbino se nabíjí ve stanici od Ekoenergetyka. © Ekonergetika