Pražský dopravní podnik do roku 2024 sníží emise o 20%

Hlavní město schválilo koncepci využití alternativních paliv pro autobusy. Do roku 2030 bude čtvrtina až polovina autobusů na elektřinu.
Hlavní město schválilo koncepci využití alternativních paliv pro autobusy. Do roku 2030 bude čtvrtina až polovina autobusů na elektřinu.
Rada hlavního města schválila 6. dubna Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy Dopravního podniku (DPP). Z ekologického i ekonomického hlediska se chce DPP do budoucna zaměřit na elektrické pohony.

V současné době poskytují metro a tramvaje na elektřinu přibližně 65 % dopravních výkonů a přepraví až 75 % všech cestujících. Nicméně autobusová doprava s cca 1 100 vozidly, které spotřebují za rok přes 30 milionů litrů nafty, představuje více než třetinu všech výkonů.

Nová koncepce aktualizuje strategii obnovy vozového parku autobusů DPP po roce 2020 a zároveň souhrnně a komplexně reaguje na dosavadní zkušenosti a předpokládaný rozvoj využití alternativních paliv autobusové dopravy v Praze.

„Pro zlepšení životního prostředí v Praze musíme začít podnikat konkrétní kroky. Schválili jsme strategii, která nás k tomuto cíli dostane. Dáváme tím jasný signál, že nezavíráme oči před znečišťovatelem ovzduší, kterým je autobusová doprava poháněná spalovacími motory. Zároveň na nic nečekáme a snažíme se ozvduší ulevit co nejdříve. Projektujeme trolejbusovou trať na letiště a vedle toho běží výběrové řízení na dvacet velkokapacitních trolejbusů s dynamickým dobíjením pro tuto linku. Testujeme hybridní autobusy, které umožní alespoň částečné snižování emisí minimálně v přechodné etapě, a to bez nutnosti časově náročné přípravy a výstavby nabíjecí nebo plnicí infrastruktury. Připravujeme také projekt vodíkového autobusu,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Klíčovým pro Prahu bude především pokrok v oblasti elektrických pohonů, které ušetří až šedesát procent konečné spotřeby energie, a technologie akumulátorů. Do roku 2030 chceme, aby v Praze jezdila čtvrtina až polovina autobusů právě na elektřinu. Nejenže zlepší životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ dodal Adam Scheinherr.

Obměna vozového parku autobusů do roku 2030 bude spočívat v kombinaci vozidel s alternativními pohony - především na bázi elektrického pohonu - jakožto energeticky i emisně nejefektivnější řešení, které doplní hybridní a naftové autobusy.

„Využívání alternativních pohonů ve veřejné dopravě přispěje k naplnění pražského klimatického závazku o snižování emisí CO2 o 45 procent do roku 2030. V místech, kde budou tyto autobusy nasazeny, dojde nejen k poklesu emisí, ale rovněž i hlukové zátěže. Zlepší se tak prostředí, ve kterém žijeme,“ upřesnil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

Hlavní město Praha