Dálková autobusová doprava je na pokraji zániku
Na linkách FlixBus jezdí desítky autobusů s logem Umbrella. Foto Umbrella

Po opatřeních vlády a zastavení cestování je situace pro dopravce kritická, říká Pavel Steiner, ředitel Umbrella Mobility. V Německu funguje podpora státu, u nás není dořešena.
Reklama
Po opatřeních vlády a zastavení cestování je situace pro dopravce kritická, říká Pavel Steiner, ředitel Umbrella Mobility. V Německu funguje podpora státu, u nás není dořešena.
Opatření vlády přijatá v souvislosti se snahou o omezení koronavirové infekce zastavila turismus, nejen do zahraničí, ale i po České republice. Podle posledního průzkumu, který provedl ČESMAD BOHEMIA u dopravců provozujících příležitostnou a dálkovou komerční dopravu, přišlo 90 % z nich o všechny zakázky a dalších 8 % o více než polovinu plánovaných výkonů. Podle vyjádření státních úředníků se dá předpokládat, že linky do zahraničí jen tak brzy nevyjedou. Jaké možné varianty existují do budoucna jsme se zeptali generálního ředitele společnosti Umbrella Mobility Pavla Steinera.
 
"Situace je pro dopravce velice kritická. V případě že by se hranice podnikatelsky nejpozději v květnu neotevřely, znamenalo by to likvidační rozhodnutí. Pokud stát takovým rozhodnutím znemožní podnikání, předpokládám že počítá s tím, že nám bude nucen 100% nákladů až do doby opětovného otevření hranic kompenzovat. Dopravci musí v době odstávky hradit náklady v řádech desítek milionů měsíčně, nejde jen o příspěvek na výplaty zaměstnanců. Předpokládám, že nejpozději s otevřením letecké dopravy bude uvolněna i mezinárodní silniční či vlaková osobní doprava, aby nedošlo ze strany státu k diskriminačnímu jednání a zvýhodňování jednoho druhu osobní přepravy," říká zakladatel a generální ředitel společnosti Umbrella Mobility Pavel Steiner.
 
Společnosti Umbrella se zavřené hranice dotýkají zásadně v případě mezinárodních linek provozovaných pro německý FlixBus. 60% těchto linek začíná a končí v Praze, v současné době tak firmě stojí více než 100 zelených autobusů a 360 řidičů.... Druhý business model, který provozuje pod hlavičkou Umbrella Holiday, je zájezdová a incominková doprava. V tomto případě by musela, pokud by ČR zůstala dlouhodobě uzavřená, řešit podnikání v zájezdové - příležitostné - dopravě pouze mimo naše území. Pro Umbrella Holiday by to nebyl zásadní problém, protože běžně operuje v Berlíně - Hamburku - Mnichově a Paříži. "Náš business pod hlavičkou Umbrella Holiday, a tím pádem i pod křídly mezinárodní organizace Global Passenger Network, do Prahy sice zasahuje, ale není na ní bytostně závislý. Takže všechny naše luxusní zájezdové autobusy bychom po skončení koronavirové krize v Evropě přesunuli mimo území ČR a operovali bychom jen a pouze mimo území ČR. Já ale pevně věřím, že toto nebude nezbytně nutné...," dodává Pavel Steiner.
 
Pokud se týká státních kompenzací a garancí, německá Umbrella již minulý týden dostala od německé vlády první nemalé hotovostní finanční prostředky na pokrytí momentálních základních nákladů. Všichni  zaměstnanci, kterých se týkají koronavirová omezení, jsou na kurzarbeitu a náklady nese německý stát. Podle informací Pavla Steinera jsou následné sanační programy v plném proudu a prakticky on-line jsou ve spojení se zástupci německého státu a řeší situaci tak, aby firma i se všemi zaměstnanci přežila. V Německu zatím funguje městská doprava a na Umbrella City Lines se tu žádná zásadní omezení ani náhrady nevztahují.
 
V České republice zatím není úplně vyjasněno, jak pomoc státu přijde. Česká forma kurzarbeitu sice určitou pomocí je, ale přesto to pro firmu znamená několika milionové měsíční mzdové zatížení, které musí zaměstnavatel pokrýt ze svých prostředků. Zatím také nikdo neřeší nezbytné další firemní náklady, na jejichž pokrytí nemá po zavedených opatřeních jak vydělat. Řešením by měly být prý půjčky se státní garancí, ale ty bude potřeba v poměrně krátké době vrátit a to znamená nemalé finanční zatížení do budoucna. "Kdybychom neměli naše firmy i v Německu, kdybychom byli situovaní jen v České republice, kdybychom byli zaměřeni jen a pouze na zájezdovou - příležitostnou dopravu, kdybychom nebyli tak velká firma a neměli bychom podporu FlixBus i našeho investičního partnera RSBC, tak bychom neměli šanci v ČR vůbec do této doby, tzn. měsíc po uzavření hranic přežít," uzavírá Pavel Steiner.

Na naši otázku, zda se mohou na vnitrostátním trhu uživit na dálkových linkách všichni dopravci, Pavel Steiner odpovídá: „Pokud mám odpovědět jen jednoduše, tak ne, nemyslím si, že by se na vnitru všichni větší dopravci uživili. Ti menší by neměli nejmenší šanci přežít a ti velcí by silně prořídli. ČR je hodně malý rybníček.“

Společnost Umbrella byla založena v roce 2004. Dnes je jedním z nejdůležitějších partnerů německé dopravní společnosti FlixBus, pro kterou zajišťuje mezinárodní autobusovou dopravu po celé Evropě. Zelené autobusy Umbrella s logem FlixBus propojující více než 500 destinací v 19 zemích. Měsíčně zajišťuje 5 400 spojů a zaměstnává v Česku i Německu více než 400 lidí. Kromě toho se Umbrella věnuje pronájmu nadstandardních autobusů pro zájezdovou a incomingovou dopravu, městské a příměstské dopravě, zajišťování cestovních služeb na klíč a pronájmu lodí a jachet. Do skupiny Umbrella Mobility patří značky Umbrella Coach & Buses, Umbrella City lines, Umbrella Holiday a Umbrella Yacht.

Za redakci Jana Hakrová


Dálková autobusová doprava je na pokraji zániku
Umbrella se zaměřila na značky Setra, Mercedes-Benz, MAN a Neoplan. Foto Umbrella