Jan Kohlmeier je novým jednatelem a generálním ředitelem společností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia
Se značkou MAN je Jan Kohlmeier spjat již šestnáct let. Nová etapa jeho pracovní kariéry v mnichovské firmě začala 1. března 2020. Je novým jednatelem a generálním ředitelem MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia. Foto MAN

Se značkou MAN je Jan Kohlmeier spjat již šestnáct let. Nová etapa jeho pracovní kariéry v mnichovské firmě začala 1. března 2020.
Se značkou MAN je Jan Kohlmeier spjat již šestnáct let. Nová etapa jeho pracovní kariéry v mnichovské firmě začala 1. března 2020.
S dlouholetými zkušenostmi Jan Kohlmeier (40) není žádným nováčkem v "dresu" značky MAN. Začínal v poprodejních službách, později vedl aftersales tým v Polsku. A protože tento region je relativně malý, nejednou byl v kontaktu i s Českou republikou a se Slovenskem. To bylo zhruba v období let 2006 až 2012. Pak, v rámci značky MAN, přešel do sektoru prodeje nákladních vozidel. Pro Jana Kohlmeiera tak nastalo velmi pestré období. Jaké má plány, ideje a ambice pro nejbližší budoucnost?

Byl jste vedoucím prodeje ve východní Evropě, což tehdy zahrnovalo i Rusko, ale postupně vás vítr zavál až do Asie ...

Nejprve jsem se přestěhoval do Uzbekistánu, kde má MAN joint venture podnik s tamní velkou továrnou. Měl jsem na starosti všechny prodejní aktivity. Uvedli jsme například na trh městský autobus s pohonem na stlačený zemní plyn, který se tam vyráběl. Za mého působení MAN produkoval v Uzbekistánu i náš indický truck CLA a modely TGS a TGM. V tomto regionu jsem pracoval zhruba čtyři roky. Byli jsme zodpovědní za celou střední Asii - Kyrgyzstán, Kazachstán, Uzbekistán, Tádžikistán ... Pro mě osobně to byla velmi zajímavá zkušenost, poznáte jinou kulturu – a to i v oblasti byznysu. No a potom jsem se před rokem a půl přestěhoval do Bangkoku, kde jsem byl zodpovědný za prodej nákladních vozidel v Asii. V Bangkoku má MAN regionální centrálu, která pokrývá obrovskou oblast - od Nového Zélandu po Koreu, Čínu, Taiwan, Filipíny či Srí Lanku. Z toho je zřejmé, že hodně času jsem trávil v letadlech. Zmíněné trhy jsou velmi rozdílné. Na některých se stále používají motory emisních specifikací Euro0, na jiných například Euro VI, někde se jezdí vpravo a někde vlevo, ve více zemích máme opravdu velký podíl, v jiných jsme významným hráčem, který ale teprve začíná ... Takže toto období pro mě bylo důležité a mimořádně intenzivní.

Nyní jste oficiálně několik málo týdnů opět v novém prostředí, zpátky v Evropě. Určitě jste se již seznámili s aktuální situací na českém a slovenském trhu a pozicí značky MAN v tomto regionu.

Pro mě je to tak trochu návrat ke kořenům. Týmy MAN v České republice a na Slovensku jsem vždy velmi obdivoval. Myslím, že na obou trzích máme velmi silné zastoupení. Navíc, přišel jsem ve velmi zajímavé konstelaci okolností: MAN se loni zažíval velmi dobré období jak v České republice, tak na Slovensku, kde se dokonce poprvé stal tržním lídrem a vzápětí prezentuje zcela novou generaci vozidel TG, kterou ale zároveň přivádíme do prostředí, kde trh klesá. Jelikož cítím určitou nejistotu, která komplikuje našim zákazníkům život, je to pro mě hned na začátku nové cesty nepochybně výzva. Těším se na práci s našimi zdejšími partnery, našimi zákazníky a na to, jak je dokážeme i v těchto těžších chvílích podpořit.

Můžete poodhalit vaše záměry na rok 2020?

Jak jsem již řekl, myslím, že tu máme velmi dobrý a stabilní tým, důkazem čehož je i loňský úspěšný rok. Jsem však přesvědčen, že ačkoli na tom nejsme na obou trzích špatně, klíčem k udržitelnému a dlouhodobému úspěchu je pracovat na naší servisní síti. Máme tedy plány na její rozvoj. Ty samozřejmě vznikly ještě před mým příchodem. Pro mě je ale důležité, abychom je zrealizovali.

Nastoupil jste do funkce vedoucího manažera pro český a slovenský trh přesně v době, kdy MAN uvádí do života zcela novou generaci vozidel. Co to v nejširším kontextu znamená pro vás a vaše kolegy?

Je to velikánská výzva a příležitost. Všichni se soustředíme na uvedení nového modelu, který zákazníkům přináší vysokou přidanou hodnotu. Myslím, že i naše současné portfolio je velmi dobré. Ale na prezentaci nového trucku ve španělském Bilbau jsem byl nadšený, jak se našim konstruktérům podařilo posunout vozidlo o další krok dopředu, zvláště pokud se podíváte na řešení kabiny maximálně orientované na řidiče. Řídil jsem ho v Bilbau třikrát a stále žasnu z toho pocitu prostoru - téměř jako v obývacím pokoji! Vím, že i naši zákazníci v České republice a na Slovensku se potýkají s nedostatkem profesionálních řidičů a myslím si, že takové pracoviště řidiče ve vozidlech nových modelových řad je záležitostí, kterou jim dokážeme pomoci. V nabídce pohonů jsou tři nové efektivní motory emisní specifikace Euro 6d - MAN D08, MAN D15 a MAN D26.

Pokud se podíváme na celkové náklady z vlastnictví vozidla, resp. na hodnoty koeficientu TCO, tak hlavně v oblasti snižování spotřeby paliva jsme se opravdu posunuli vpřed.

Plánujete oficiální představení novinky pro zákazníky v České republice a na Slovensku?

Ano, určitě. Připravujeme oficiální prezentace, na kterých novou generaci nákladních vozidel MAN TG představíme poprvé naživo. Plánujeme také akce ve stylu road show, kde půjde zejména o to, aby si zákazníci mohli nové nákladní vozy doslova ohmatat, zajezdit si s nimi a dovědět se více o kompletním balíku, který s novou generací vozidel přichází. Myslím, že je velmi důležité, aby naši zákazníci dostali příležitost z první ruky emocionálně poznat novou generaci vozidel a osobně odhalit výhody, které s ní na trh přinášíme.

Kdy se začne s prodejem?

Výroba nastupující generace bude zpočátku běžet paralelně se současnými výrobními řadami. Takže tento rok jsme v situaci, kdy můžeme nabízet stávající i nové modely. Po oficiální české premiéře budeme mít k dispozici i předváděcí vozidla a předpokládám, že prodeje se budou zvyšovat ke konci roku. Ale již dnes máme první objednávky na vozidla nové generace TG.

Ještě jsme nemluvili o nejmenší modelové řadě v nabídce MAN. Jaké ambice má dodávka TGE na českém a slovenském trhu, respektive její elektrická verze?

Naše nabídka lehkých užitkových vozidel má v České republice i na Slovensku stále velký potenciál. Uvedli jsme je na trh dobře, ale jsem přesvědčen, že v příštích letech musíme být s tímto modelem na cestách viditelnější. Jde o vynikající produkt, zejména v kombinaci s našimi službami a - což je důležité - s rozvojem naší servisní sítě. Elektrickou mobilitu globálně startujeme nejen s dodávkou eTGE, ale také s nákladním vozem eTGM, který máme také v nabídce. Pro nás je důležité prezentovat tyto modely a nabídnout možnost lokálně bezemisní dopravy či rozvozu zboží i našim zákazníkům. Změna v chápání dopravního systému jako celku se blíží, je jen otázkou času kdy se tak stane. Veřejnost vyvíjí v tomto směru tlak na dopravní průmysl a naším úkolem je podpořit na této cestě naše zákazníky.

MAN Truck & Bus



Jan Kohlmeier je novým jednatelem a generálním ředitelem společností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia
Nový MAN Lion's Coach je Coach of the year 2020.
Jan Kohlmeier je novým jednatelem a generálním ředitelem společností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia
Poprvé po 20 letech představil MAN na konci února 2020 zcela novou generaci nákladních vozidel řady trucků MAN TGX, TGS, TGM a TGL. Foto MAN
Jan Kohlmeier je novým jednatelem a generálním ředitelem společností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia
Nový MAN TGX. Foto MAN
Jan Kohlmeier je novým jednatelem a generálním ředitelem společností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia
Nový MAN TGX. Foto MAN