Vláda Pandžábu koupí 300 bateriových elektrických autobusů
Veřejná doprava v Lahore je nedostatečná. Foto: Rahat Dar

Víte kde je Punjab? Nejvyspělejší pákistánská provincie má plán na snížení znečištění ovzduší, patří k nejhorší na Zemi. Stav veřejné dopravy je také katastrofální.
Víte kde je Punjab? Nejvyspělejší pákistánská provincie má plán na snížení znečištění ovzduší, patří k nejhorší na Zemi. Stav veřejné dopravy je také katastrofální.
Premiér Pandžábu (Punjab) oznámil v rámci připravované politiky Clean Green Punjab zavedení elektrických autobusů. Vláda provincie věří, že nákupem těchto autobusů může být sníženo znečištění. "Potřebujeme dva typy modelů, osmimetrové a dvanáctimetrové," řekl ministr dopravy Asad Gilani pro jedno z médií v Pákistánu.

Projekt bude spuštěn v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) ve společném podniku dvou komerčních společností a Ministerstva dopravy Pandžábu. Na přelomu roku bylo podepsáno memorandum o porozumění mezi ministerstvem dopravy, čínskou společností CRSC International a další evropskou společností (některé zdroje uvádí českou, podle názvu se nejedná o žádného našeho výrobce a nepodařilo se nám zjistit podrobnosti). V rámci memoranda o porozumění budou obě spolupracovat s dopravcem Lahore Transport Company (LTC) na zlepšení sektoru veřejné dopravy v Lahore. Není zatím stanoveno, kdy by měly být autobusy dodány. Pro nové autobusy s nulovými emisemi budou muset být v Lahore a dalších místech provincie zřízeny dobíjecí stanice.

Kromě bateriových a nebo hybridních autobusů plán počítá s elektrickými motocykly a tříkolkami. Kritici vlády se ptají, jak se vyrovná s častými výpadky elektřiny. Podle ministra má Pákistán nadbytečnou kapacitu, která je často nedostatečně využívána.

Současně vláda také pracuje na zavedení tramvají v Lahore. Studie proveditelnosti projektu je podle úředníků ministerstva dokončena a snaží se zajistit finanční prostředky.

Podle údajů AirVisual patří Pákistán a jeho hlavní město Lahore mezi nejvíce znečištěné země a města na Zemi. Pandžab je s více než 110 miliony obyvateli nejlidnatější provincií v Pákistánu. Má hlavní roli v zemědělské produkci v zemi, ale má také nejvíce rozvinutý průmysl, a nejnižší míru chudoby z celé země. Kolem 40 % obyvatel žije ve městech. Hlavní město Lahore, do kterého mají hybridní nebo elektrické autobusy směřovat, je po Karáčí největším městem. S 11 miliony obyvatel má pouze 300 veřejných autobusů a 500 mini-dodávek, podle údajů Lahore Transport Company. "Město potřebuje alespoň 1 500 veřejných autobusů, aby vyhovělo jeho potřebám," řekl Shehryar Hassan, jeden z vedoucích zaměstnanců LTC. S počtem obyvatel více než celá naše republika je však uvedený počet zcela nedostatečný. Podle serveru pakistantoday.com je od listopadu 2019 na silnicích pouze 45 státních autobusů nebo dokonce méně. Důvodem je skončení smluv a katastrofální technický stav.

Velké množství městských autobusů z Koreje kupuje také Karáčí.