Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Hasičský autobus vyrobený karosárnou ve Vysokém Mýtě v roce 1928 je dnes v minimuzeu Sboru dobrovolných hasičů v Jenišovicích. Foto SDH Jenišovice, únor 2020

Josef Sodomka založil svou živnost ve Vysokém Mýtě v roce 1895. První automobil vyjel z továrny v roce 1925 a první autobusy o tři roky později.
Josef Sodomka založil svou živnost ve Vysokém Mýtě v roce 1895. První automobil vyjel z továrny v roce 1925 a první autobusy o tři roky později.
Historie výroby silničních vozidel ve Vysokém Mýtě se začala psát v roce 1895, letos tedy slavíme 125. výročí od založení pozdější Karosy a dnešní Iveco Bus.

Josef Sodomka, který se vyučil kolářem a získal praxi u několika firem, založil ve Vysokém Mýtě vlastní živnost v roce 1895. Na ploše 92 m2 pracoval společně se dvěma až třemi dělníky a postupně díky kvalitní práci získával zákazníky. Vyráběli kočáry, bryčky, landaury, kárky, saně či různé části k vozům a prováděli také různé opravy a úpravy. V době, kdy postavili první vozy již byl na světě elektromobil Františka Křižíka nebo Benzový automobil Victoria se spalovacím motorem. Josef Sodomka se na nové dopravní prostředky však díval skepticky.

V roce 1905 se řemeslná dílna Josefa Sodomky díky jednoduchému strojnímu zařízení a zvětšení výrobních prostor, přeměnila na továrnu. Karosérie vozidel byly pořád ze dřeva, se kterým uměl Sodomka dokonale zacházet. Největšího rozkvětu dosáhla firma v letech 1906 - 1913, kdy vyráběla i poštovní a hasičské vozy.

Po vypuknutí 1. světové války se vysokomýtský závod ocitl v hluboké krizi a Josef Sodomka odešel pracovat do firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi. V roce 1918 po vzniku Československé republiky výrobu obnovil, ale vzhledem k novým požadavkům trhu bylo zakázek velmi málo. V roce 1923 dokončil 18 kočárů, ale šlo o poslední tradiční výrobu.

Rozvoj přinesl až nový výrobní program zaměřený na karosérie automobilů, který zavedl syn zakladatele Josef Sodomka mladší. Ten se po absolvování karosářské školy v Kašperských Horách a praxi v automobilce Laurin & Klement v roce 1925 vrátil do Vysokého Mýta do upadající firmy svého otce a přetransformoval výrobní program z kočárů na automobilové karosérie. První osobní automobil postavil na podvozku Praha Mignon na podzim 1925. S výrobou autobusových karosérií začal v roce 1927, kdy Československé státní dráhy začaly provozovat síť autobusové dopravy a byla poptávka po odpovídajících vozidlech. První autobus na podvozku automobilu Škoda 125 byl předán zákazníkovi téměř přesně před 92 lety - 20. února 1928.

Ze šesti autobusových karosérií vyrobených v roce 1928 byla jedna v tzv. hasičské verzi pro přepravu 10 hasičů, nářadí a sanitního lůžka se závěsem pro dvoukolovou stříkačku. Vznikla ve spolupráci s firmou Stratílek. Tento unikát v původní podobě opatrují od roku 1955 hasiči v Jenišovicích. Má přidělené veteránské SPZ, a i když se startuje klikou je plně pojízdné a účastní se různých akcí. Každý rok je k vidění například na festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto. Po domluvě lze navštívit i minimuzeum Sboru dobrovolných hasičů v Jenišovicích.

I když se k historii karosárny Sodomka a jejím vozidlům ještě vrátíme, připomeňme, že Josef Sodomka mladší zemřel před 55 lety (9. února 1965).

Zdroje: Publikace Od kočárů k autobusům (vydalo Iveco Bus), SDH Jenišovice, archiv redakce


Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Autobus pro hasiče z Jenišovic je plně funkční. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Unikátní vozidlo se startuje klikou. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Autobus pro hasiče je plně funkční. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Autobus pro hasiče je plně funkční. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Ze šesti autobusových karosérií vyrobených v roce 1928 byla jedna vyrobena v tzv. hasičské verzi pro přepravu 10 hasičů, nářadí a sanitního lůžka se závěsem pro dvoukolovou stříkačku.
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Hasičský autobus Škoda 125 z roku 1928 v minimuzeu Sboru dobrovolných hasičů v Jenišovicích. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Hasičský autobus Škoda 125 z roku 1928 má závěsnou stříkačku. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Hasičská verze autobusu byla určená pro pro přepravu 10 hasičů. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Hasičský autobus Škoda 125 z roku 1928 v minimuzeu Sboru dobrovolných hasičů v Jenišovicích. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
Hasičský autobus Škoda 125 z roku 1928. Foto SDH Jenišovice
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
V roce 2013 ve Vysokém Mýtě společně s další legendou. Foto archiv redakce
Karosárna Sodomka před 125 lety a jeden devadesátiletý autobus
V roce 2014 ve Vysokém Mýtě. Foto archiv redakce