Evropský výhled: Tramvajové a lehké železniční systémy prožívají renesanci

LRT jsou k dispozici ve 392 městech po celém světě, více než polovina z nich, 204, je v Evropě. V posledních 18 letech otevřelo nové linky 109 měst po celém světě.
LRT jsou k dispozici ve 392 městech po celém světě, více než polovina z nich, 204, je v Evropě. V posledních 18 letech otevřelo nové linky 109 měst po celém světě.
UITP koncem roku 2019 informovalo o „pozoruhodné renesanci“ lehkých železničních (příměstských) a tramvajových systémech - LRT. Od začátku milénia otevřelo svou první linku LRT 109 nových měst po celém světě. Podrobnější materiál UIPT o  evropských systémech lehkých kolejových a tramvajových systémech Brief Statistics „Light Rail and Tram: The European Outlook" zveřejnilo 16. ledna.

LRT zaznamenaly od začátku nového tisíciletí nárůst, provoz nových linek zahájilo 70 nových evropských měst (nezahrnuje rozšíření stávajících systémů). Při celkovém počtu 10 288 milionů osob přepraví LRT tolik cestujících jako metro a železnice a 10 krát více cestujících než letecká doprava v Evropě. Polovinu všech pasažérů přepravili v Německu a střední Evropě.

V letech 2015 až 2018 bylo v Evropě otevřeno 420 km nových LRT, což představuje 36% linek LRT po celém světě. Narostl také počet cestujících o 6,9% z 9 740 na 10 422 milionů. Nejvytíženější síť LRT v Evropě je v Budapešti s 411 miliony přepravenými cestujícími. Podle dat UITP je na druhém místě Praha s 372 miliony pasažéry. Nejdelší síť je v Berlíně - 193 km. Celková flotila, která je k dispozici pro provozování 1 275 linek LRT v Evropě, se skládá z 20 750 tramvají a lehkých kolejových vozidel. V současné době je 51% z celkového vozového parku částečná nebo plně nízkopodlažní.

S pokračujícím tlakem na snižování kongescí, zastavení snižování kvality ovzduší ve městech a snižování emisí skleníkových plynů přispívajících ke změně klimatu, budou podle prognózy UITP lehké železniční a tramvajové systémy nadále získávat podporu rozhodovacích orgánů a cestující veřejnosti v Evropě. Pozornost se však bude soustřeďovat hlavně na modernizaci a údržbu stávajících systémů a růst projektů na zelené louce bude zpomalovat.

Statistics Brief "Light Rail and Tram: The Euroean Outlook"

Evropský výhled: Tramvajové a lehké železniční systémy prožívají renesanci
Evropský výhled: Tramvajové a lehké železniční systémy prožívají renesanci