50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
Autobusy jsme nakonec alespoň na obrázku našli také.

Časopis pro zákazníky společnosti Scania - MIL, zahájil v roce 1955 svůj úvodník o nákladním voze budoucnosti sebevědomě: „Věřte nám nebo ne, takto bude vypadat nákladní vůz v roce 2005. Moderní návrháři se na tom shodli."
Reklama
Časopis pro zákazníky společnosti Scania - MIL, zahájil v roce 1955 svůj úvodník o nákladním voze budoucnosti sebevědomě: „Věřte nám nebo ne, takto bude vypadat nákladní vůz v roce 2005. Moderní návrháři se na tom shodli."
BUSportál tuto tiskovou zprávu před časem odložil jako nesouvisející s autobusovou, ale do Silvestrovského vydání BUSportálu byla vzata na milost. Škoda, že není k dispozici podobná autobusová vize.

Vize odborníků před padesáti lety aneb jak budou vypadat nákladní vozy v roce 2005

„... Nákladní soupravy se valí po šestiproudových dálnicích rychlostí hodně přes 100 km/h. Řidiči sedí ve vyztužených plastových kabinách vybavených radarem ...“ Představy odborníků, popisujících v padesátých letech dnešní dopravní průmysl, rozhodně nepostrádaly prvky „science fiction“, ale ani pozoruhodně přesné předpovědi.

Časopis pro zákazníky společnosti Scania - MIL, zahájil v roce 1955 svůj úvodník o nákladním voze budoucnosti sebevědomě: „Věřte nám nebo ne, takto bude vypadat nákladní vůz v roce 2005. Moderní návrháři se na tom shodli."

Aby časopis zmírnil čtenářovu skepsi, připomněl mu, jak nákladní vozy vypadaly před padesáti lety. Světovou premiéru si právě odbývala první kuličková ložiska v kolech a vlajková loď automobilky - model Scania-Vabis, který měl masivní pneumatiky a řetězový náhon. Ovládání brzd a řazení se nacházelo mimo kabinu. Ta byla bez střechy.

„Dnes (1955) jsme dosáhli bezpočtu vylepšení, o kterých by se řidiči nákladního vozu v roce 1910 ani nesnilo, i kdyby byl blízkým příbuzným Julese Vernea,“ trval na svém autor článku. V mnoha ohledech byla polovina padesátých let věkem aviatiky. Nové letecké trasy, velká nová nákladní i osobní letadla a počátek komerčního využití proudové letecké přepravy. To vše podněcovalo představivost lidí a mnoho z nich vidělo budoucnost vysoko v oblacích. Avšak v případě přepravy na vzdálenosti kolem 500 km odborníci i nadále očekávali, že nákladní vozy - „rychlá vozidla s vyztuženými plastovými karosériemi, vybavená topením, klimatizací, rádiem, radarem a bůh ví čím ještě“, zatím nebudou překonány, jelikož dopravují náklad přímo až ke dveřím.

Předpovědi také hlásaly, že silnice bude potřeba rozšířit a zpevnit. Podle časopisu MIL měly mít dálnice do roku 2005 vyhrazené dva pruhy pro nákladní vozy - „jeden pro běžnou přepravu a jeden pro vysokorychlostní vozidla. Ta budou konstruována jako dálniční nákladní soupravy, zajišťující rychlé dodávky za nízké přepravní náklady.“ Jedním z těchto dálničních vysokorychlostních nákladních vozů mohla být Scania-Vabis 8001 Super, která článku z roku 1955 dominuje.

„Díky turbodieselovému motoru o výkonu 650 koní, ukrytému pod vyztuženou plastovou karosérií, bude řidič vozu Scania-Vabis B 8001 Super moci táhnout až pět přívěsů, které budou po cestě postupně odpojovány. Po celé trase řidič nebude muset zpomalovat, kromě několika málo sekund brždění před zastavením tam, kde bude třeba odpojit přívěs,“ předpovídal článek. „Jinak bude souprava v neustálém pohybu, protože se nesetká s žádným provozem v protisměru, a jakékoliv jiné překážky budou v dostatečném předstihu odhaleny radarem.“

SCANIA-VABIS B 8001 SUPER

Motor - turbodieselový o výkonu 650 k, umístěný vepředu na odlehčené, výsuvné rámové konstrukci vybavené kuličkovými ložisky. Chlazení stlačeným vzduchem.

Převodovka - hydraulická se zdvojenou turbínou v každém kole, jednou pro jízdu vpřed a jednou pro jízdu vzad.

Brzdová soustava - zdvojená soustava kotoučových brzd, jedna ovládaná hydraulicky prostřednictvím zpětného pohonu, druhá nouzová elektrická.

Odpružení - pneumatické s automatickým přizpůsobením se zátěži.

Pneumatiky - polyamidové, ocelí vyztužené, odolné proti prasknutí a vybavené kanálky pro kapalinové chlazení.

Ovladatelnost - hydraulický posilovač řízení s pomocným elektromechanickým systémem. Volant podobný řízení v letadle, se zabudovanými ovladači světel a signalizace. Lze jej otočit vpřed či vzad pro jízdu dopředu nebo dozadu.

Karosérie - vyztužená plastová s ochranou proti kolizi a převrhnutí. Hydraulicky ovládaná okna a dveře z plexiskla. Klimatizovaná kabina řidiče i nákladový prostor v závislosti na okolních podmínkách či přepravních potřebách. V kabině místo pro čtyři cestující nebo pro přespání dvou osob, nechybí kuchyňka.
Zdroj: Tisková zpráva Scania

50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
„Jakmile se řidič dostane ven z města, bude na to moci opravdu šlápnout. Těžká nákladní vozidla budou mít jen pro sebe dva jízdní pruhy. Další čtyři budou určeny pro osobní přepravu. Mostní konstrukce se budou sbíhat k šestiproudovým autostrádám. Ach jo, proč musí být rok 2005 tak daleko?" (Úryvek z článku časopisu MIL, 1955)
50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
Scania-Vabis B 8001 Super.
50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
Kvůli bezpečnosti silničního provozu jsou na bočních konzolích umístěna signální světla.
50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
Kabina nákladního vozu snů, jak si ji představovali designéři v roce 1955 - Scania-Vabis B 8001 Super.
50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
Někdo si inspiraci určitě vzal - tenhle vůz sice asi nepotkáte na silnicích, ale na výstavách určitě (Foto BUSport8l AUTOTEC 2004).
50 let poté - jak měly vypadat nákladní vozy podle odborníků.
Jako v kosmické lodi. Scania-Vabis B 8001 Super má vyztuženou plastovou karosérii. Řidič je dobře chráněn uvnitř kabiny z plexiskla s ocelovým rámem.