Nové velkokapacitní autobusy na letiště Václava Havla nepojedou

Pražský dopravní podnik zrušil výběrové řízení na nákup 20 autobusů Kb+. Do tendru se nikdo nepřihlásil. Připravuje elektrifikaci linky 119 a nákup bateriových trolejbusů.
Pražský dopravní podnik zrušil výběrové řízení na nákup 20 autobusů Kb+. Do tendru se nikdo nepřihlásil. Připravuje elektrifikaci linky 119 a nákup bateriových trolejbusů.
Druhé výběrové řízení na autobusy s délkou minimálně 20,5 metrů pro linku č. 119 vypsal Dopravní podnik hlavního města Prahy 7. října loňského roku a smlouvu s vybraným dodavatelem chtěl uzavřít do konce roku 2019. Bohužel žádný výrobce o dodání vozidel za podmínek stanovených DPP neměl zájem. A to i přesto, že proběhly s potencionálními výrobci předběžné tržní konzultace.

Velkokapacitní autobusy měly na lince 119 jezdit až do její elektrifikace. Poté je měly nahradit velkokapacitní trolejbusy podle záměru, který schválila Rada hl. m. Prahy 16. září 2019. Autobusy pak měly být využity například na lince č. 112 do/z pražské zoologické zahrady nebo podle dalších požadavků ROPID.

„Pro úspěch ve veřejné zakázce na nákup 20 velkokapacitních autobusů jsme udělali maximum – před vypsáním jsme zrealizovali 2 kola předběžných tržních konzultací (PTK), oslovili jsme všechny stávající i potenciální výrobce velkokapacitních autobusů v Evropě, prodloužili jsme PTK na základě předběžného zájmu výrobců a podle jejich vyjádření jsme připravili dokumentaci pro vypsání samotného tendru, vše v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Oproti první veřejné zakázce na velkokapacitní autobusy, kde jsme požadovali řešení formou pronájmu s plným servisem ze strany dodavatele, došlo v tomto případě k významnému zjednodušení. Nicméně požadavky na zkrácení záruční lhůty nebo změnu podmínek interního servisu jsme odmítli. Pro DPP by to znamenalo výrazné zhoršení podmínek a zvýšení nákladů do budoucna. V tendrech na standardní, kloubové nebo midi autobusy, které jsme doposud realizovali, žádný z výrobců neměl výhrady k námi požadované záruční době.

Neznáme skutečné důvody, proč nakonec ani jeden z výrobců nepodal žádnou nabídku. Může to být příliš malá, a tím pádem nezajímavá zakázka při naplněnosti jejich výrobních kapacit, případně odklon poptávky a tudíž i výroby v této velikostní kategorii směrem k bateriovým trolejbusům, který sledujeme v západní Evropě. Nás samotné to mrzí, nicméně opakování stejné veřejné zakázky v současnosti neplánujeme. O to více se soustředíme na urychlení prací na elektrifikaci linky 119, kde na přelomu letošního a příštího roku očekáváme získání pravomocného územního rozhodnutí a stavebního povolení. Na základě již realizovaného prvního kola předběžných tržních konzultací registrujeme násobně větší zájem u výrobců tříčlánkových bateriových trolejbusů než u výrobců velkokapacitních autobusů. V současné době připravujeme další kolo PTK a v průběhu prvního pololetí 2020 samotnou veřejnou zakázku na nákup velkokapacitních trolejbusů vypíšeme," uvádí k ukončení výběrového řízení Daniel Šabík z DPP.