Ty jsou způsobené i zvýšenou hustotou kamiónové dopravy právě okolo Vánoc. "Prosincový nárůst počtu kamionů na českých silnicích kopíroval masivní vánoční nákupy obyvatel, " informuje ČESMAD Bohemia.
Reklama
Ty jsou způsobené i zvýšenou hustotou kamiónové dopravy právě okolo Vánoc. "Prosincový nárůst počtu kamionů na českých silnicích kopíroval masivní vánoční nákupy obyvatel, " informuje ČESMAD Bohemia.
Praha /29. prosinec 2005/ - O desítky procent vzrostl v předvánočním období počet kamionů na českých silnicích a dálnicích. Zvyšující se počet nákladních vozů však kopíroval tempo, s jakým rostly tržby obchodníků v souvislosti masivními nákupy a utrácením za vánoční dárky. „Hypermarkety a nákupní střediska jsou z hlediska zásobování jednoznačně závislé na automobilové nákladní dopravě,“ potvrzuje ekonom Martin Nejedlý ze společnosti Fincentrum a dodává: „Platí pravidlo, čím více lidé nakoupí a spotřebují, tím více toho musí kamiony dovézt.“

Podle dopravních odborníků je však nešťastné, že velké množství nákladních automobilů musí na silnice právě ve vánočním období, kdy panuje nejhorší počasí s nejobtížnější sjízdností vozovek. „Konstrukce kamionů vylučuje, aby se například i se řetězy vyšplhal zasněženým neprohrnutým kopcem. Za druhou nápravou, která je jediná poháněná, veze třeba i 40 tun nákladu,“ vysvětluje Martin Špryňar, generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Ve světě by muselo dojít k revoluční změně v konstruování nákladních vozů, aby odolávaly nástrahám zimy. Vzhledem k tomu, že počet kalamitních dnů v jednom roce je v České republice odhadován na deset, žádný výrobce kamionů neinvestuje miliardy do výzkumu zbytečně.

Přes rostoucí zatěžování kamionové dopravy ze strany států i Evropské unie se stále většina zboží v Evropě dopravuje pomocí silniční nákladní dopravy. „Ve starých zemích EU tvoří železnice i přes veškerou podporu jen 11-procentní podíl na přepravě zboží,“ říká Martin Špryňar. Výhodou kamionové přepravy před ostatními je flexibilita dopravních cest, schopnost přizpůsobit se výrobnímu tempu továren i spojení jakýchkoliv míst nejkratší cestou. „Přestože kamiony nejezdí pro své potěšení, ale pro uspokojování lidských potřeb, patří nezaslouženě mezi nejvíce neoblíbenou profesi ve společnosti,“ doplňuje Martin Špryňar z ČESMAD Bohemia.

V roce 2006 se proto lidé setkají s vysvětlovací kampaní, doprovázenou typickým logem jezevčíka, která jim ukáže zcela jiný pohled na kamionovou dopravu. Kampaň využívající většiny standardních marketingových nástrojů odstartuje v prvním čtvrtletí. „Veřejnost se stále dozvídá o rostoucí nehodovosti kamionů, což se při pohledu do statistik ukazuje jako zavádějící, či o pozitivech zákazu předjíždění kamionů, které však přinese spíše další zkomplikování dopravy na dálnicích. Případně o tom, že existují jakési zázračné zimní pneumatiky, které vytáhnou mnohatunový kamion ze sněhové závěje. Lidé se však už nedozvěděli o přínosech silniční nákladní dopravy pro růst ekonomiky, o desítkách miliard korun putujících do státní pokladny, nebo o tisících pracovních míst, které silniční nákladní doprava vytváří,“ říká Martin Špryňar.
Tisková zpráva ČESMAD Bohemia, Mather Public Relations