ACEA: Nákladní automobily s nulovými emisemi vyžadují radikální změny politiky

Evropští výrobci užitkových automobilů potvrdily své odhodlání přispět k přechodu na uhlíkově neutrální nákladní dopravu s nulovými emisemi.

Evropští výrobci užitkových automobilů potvrdily své odhodlání přispět k přechodu na uhlíkově neutrální nákladní dopravu s nulovými emisemi.

Při příležitosti konference o změně klimatu COP25, která proběhla minulý týden, generální ředitelé evropských výrobců užitkových automobilů znovu potvrdily své plné odhodlání přispět k přechodu na uhlíkově neutrální nákladní dopravu s nulovými emisemi.

V pátek 6. prosince na zasedání Rady pro užitková vozidla Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v Bruselu výrobci zdůraznili, že k tomuto přechodu nemůže dojít bez zásadních politických změn ze strany Evropské unie a vlád všech členských států.

Začátkem tohoto roku přijala EU své vůbec první CO2 standardy pro těžká nákladní vozidla, která se použijí v roce 2025 (-15%) a 2030 (-30%), (údaje 2019/2020, rok 2030 je zatím neznámý). Tyto přísné CO2 cíle nutí všechny výrobce, aby se zaměřili a masivně investovali do na alternativnícg hnacích ústrojí. Již dnes je k dispozici nabídka vozidel s nízkoemisními a bezemisními vozidly a v blízké budoucnosti se připravuje mnoho dalších.

"Když se podíváme na celkový počet flotil dopravců v dnešní době, je jasné, že se trh bude muset úplně otočit ve velmi krátkém časovém období," zdůraznil Gerrit Marx, předseda představenstva Rady ACEA a prezident pro komerční vozidla CNH Industrial.

Zcela nová data zveřejněná ACEA ukazují, že 98,3% všech těžkých a středních nákladních vozidel (nad 3,5 tuny) na evropských silnicích dnes jezdí na naftu. Elektricky nabíjená vozidla představují zanedbatelný podíl všech nákladních vozidel v oběhu (0,01%, nebo jedno z každých 10 000 vozidel) a přibližně 0,4% všech nákladních vozidel v EU jezdí na zemní plyn.

„Máme-li transformovat tyto normy a přesvědčit dopravce, aby ve velkém měřítku přešli na vozidla s nízkými a nulovými emisemi, musí Evropa naléhavě zavést balík důsledných a předvídatelných politických opatření,“ naléhá Marx na politiku EU a tvůrce rozhodnutí.

Patří sem například rychlé zavádění infrastruktury pro nabíjení a tankování nákladních vozidel - což v současné době zcela chybí - a zavedení smysluplných pobídek k tomu, aby se tato vozidla stala komerčně životaschopnou a konkurenceschopnou volbou pro provozovatele dopravy, čímž se podpoří obnova vozového parku.

Revize směrnice Eurovignette by také měla umožnit rozlišení poplatků za užívání silnic. "Zejména členské státy musí ve všech těchto oblastech přistoupit ke hře," uvedl Marx.

„Vytvoření skutečné tržní poptávky po vozidlech s nízkými a nulovými emisemi by nyní mělo být prioritou. Na druhé straně závazné prodejní kvóty pro výrobce nepovzbudí dopravní společnosti k nákupu nákladních vozidel s alternativním pohonem.“

Marx: „Abychom vytvořili podnikatelské prostředí, kde jsou uhlíkově neutrální řešení preferovanou možností, budou všechny zúčastněné strany muset spolupracovat na transformaci celého hodnotového řetězce dopravy.“

Podle nové zprávy ACEA „Vozidla v provozu - Evropa 2019“ je na silnicích EU 6,6 milionu nákladních vozidel. Polsko má s více než 1,1 milionem nákladních vozidel největší flotilu nákladních vozidel v EU a těsně za ním následuje Německo a Itálie. Zpráva rovněž ukazuje, že nákladní automobil v EU rychle stárne. V současné době mají kamiony v Evropské unii průměrné stáří 12,4 let ve srovnání s 11,7 roky v roce 2013.

V celé Evropské unii funguje přibližně 770 000 autobusů, z nichž 30% se nachází ve dvou zemích, Polsku a Itálii. Průměrné stáří autobusů je 11,4 let (Česká republika je podle údajů ACEA s 14,5 let nad evropským průměrem 

ACEA