První tramvaje na Borských polích

Reportáž ze zátěžové zkoušky mostu na nové tramvajové trati v Plzni.
Reportáž ze zátěžové zkoušky mostu na nové tramvajové trati v Plzni.
V Plzni v těchto intenzivně finišuje stavba tramvajové trati na Borská pole. Tramvaje by na dlouho očekávané rozšíření plzeňské sítě měly poprvé s cestujícími vyrazit v pondělí 16. prosince 2019.  Nová tramvajová trať ulehčí dopravu zejména k Západočeské univerzitě (ZČU).  Po dlouhá léta musí cestující k univerzitě přestupovat z nejfrekventovanější tramvajové linky 4 na Borech do autobusových linek obsluhujících ZČU. Po dokončení trati bude linka 4 vedena na nově vybudovanou konečnou Bory (Kaplířova) náhradou za zrušenou točnu Bory (u Borského parku) a většina spojů bude pokračovat dále k Západočeské univerzitě (konečná Univerzita).

Historicky první tramvaj na nové trati k Západočeské univerzitě se objevila v sobotu 30. listopadu 2019. Stal se jí kolem 8:20 vůz typu KT8 ev. č. 288 a to v rámci zatěžkávací zkoušky nového tramvajového mostu přes silnici I/27. Zátěžové zkoušky se účastnil dále vůz KT8 ev.č. 298, který byl na trať dopraven následně Tramvajová trať je dokončena po stránce kolejí, nicméně není ještě kompletně zatrolejována. Tramvaje proto na nový most byly postupně dopraveny ze stávající dočasné konečné Dvořákova pomocí dvoucestného bagru, což byla logisticky poměrně náročná operace. Pro manipulaci s vozy (přejetí na druhou kolej) bylo využito i nové obratiště Kaplířova. Na mostě probíhaly stacionární zátěžové zkoušky. Tramvaje se na pozice podařilo dopravit kolem 10:40, na cestu zpět se tramvaje vydaly kolem 15. hodiny.

I o víkendu se na tramvajové trati velmi intenzivně pracovalo, aby mohl být spuštěn tramvajový provoz dle plánu.  Po zprovoznění dojde ke změnám trasy tramvajové linky 4 a bude upraven provoz autobusových linek v oblasti. Budeme dále informovat…

Zdeněk Kresa

První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
Vůz č. 288 poprvé vjíždí na dlouho očekávané rozšíření plzeňské tramvajové sítě. V minulosti tramvajová trať namísto oblouku pokračovala ''esíčkem'' do obratiště Bory.
První tramvaje na Borských polích
Tramvaje byly postupně taženy na tyči dvoucestným bagrem
První tramvaje na Borských polích
Na tramvajové trati se intenzivně pracuje i o víkendu
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
Budoucí zastávka Bory.
První tramvaje na Borských polích
Bagr při manipulaci tramvaje střídavě tlačil a tahal.
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
Při přetahu vozu 288 na druhou kolej bylo využito i nové obratiště Bory
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
Čištění kolejí před přetahem tramvaje.
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
Od mostu dále ke konečné Univerzita se zatím tramvaje nepodívaly.
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
Přetah druhého vozu, KT8 ev.č. 298.
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích
První tramvaje na Borských polích