Elektrická silnice ve Švédsku
Na ostrově Gotland byla 13. listopadu 2019 zahájena stavba bezdrátové elektrické komunikace pro autobusy a nákladní automobily. Foto Smartroad Gotland.

Na největším švédském ostrově Gotland začali se stavbou bezdrátové elektrické silnice pro autobusy a kamiony. První vozidlo by mělo vyjet začátkem příštího roku.
Na největším švédském ostrově Gotland začali se stavbou bezdrátové elektrické silnice pro autobusy a kamiony. První vozidlo by mělo vyjet začátkem příštího roku.
Projekt SmartRoad Gotland zahájilo konsorcium E-road pod vedním Electreon AB, stoprocentní dceřinou společností Electreon Wireless, výstavbu demonstrační silnice ve Švédsku minulý týden.

Smart Road Gotland znamená 1,6 km dlouhou elektrickou silnici jako součást celkové trasy 4,1 km mezi letištěm a centrem města Visby na idylickém ostrově Gotland uprostřed Baltského moře. Jde o veřejně-soukromou iniciativu, založenou na špičkové technologii společnosti Electreon s indukčním nabíjením pro elektrické trucky a autobusy (EV) za jízdy. Elektrická vozidla budou testována v různých sezónních podmínkách, aby byl systém připraven pro velké projekty na dálnicích. Cílem projektu je ukázat, že tato technologie je připravena na komercializaci a poskytnout příslušným státní orgánům informace pro budoucí investice a plnění národního plánu švédské vlády na snížení emisí CO2.

Pro flotily nákladních automobilů a autobusů by znamenaly elektrifikované silnice významný posun, protože se sníží nároky na baterie a potřeba dobíjení během dne na zastávkách nebo přes noc.

Technologie je instalována pod vozovkou a může podporovat jakýkoli typ EV,  je vhodná i pro autonomní vozidla. Elektrická silnice umožňuje přenos elektrické energie do vozidla při jízdě. Začátkem příštího roku bude zahájen provoz traktoru s přívěsem a do léta by měl být také nasazen autobus. Jedním z partnerů je také provozovatel letištních autobusů. 

Systém se skládá ze tří hlavních částí. Jsou to cívky umístěné 8 cm pod povrchem vozovky, které přenášejí energii do přijímače, který lze namontovat do jakéhokoliv vozidla včetně osobního. Dále řídící jednotky připojené k síti, která určuje i převod správných částek správnému zákazníkovi. Osobní automobil použije pouze jeden přijímač, zatímco kamion o hmotnosti 40 tun pět přijímačů.

Samotná instalace je jednoduchá. Uprostřed vozovky se vyfrézuje deset centimetrů hluboká šachta, do které se umístí  elektrické kabely a je položen nový povrch.

Projekt na Gotlandu trvá tři roky a poté bude vyhodnocen Výzkumným ústavem RISE ve Švédsku.