Automatické asistenční systémy pro řidiče ve vozidlech Solaris

Solaris implementoval do své rodiny Urbino inteligentní systém podpory brzdění CMS s radary pro detekování rizika srážky a kamery místo zrcátek. Na veletrhu v Čechách novinky neuvidíme.
Solaris implementoval do své rodiny Urbino inteligentní systém podpory brzdění CMS s radary pro detekování rizika srážky a kamery místo zrcátek. Na veletrhu v Čechách novinky neuvidíme.
Moderní asistenční systémy pomáhají řidičům při řízení a poskytují jim tak neocenitelné sekundy pro správnou reakci. Solaris dnes nabízí několik řešení tohoto typu. V posledních týdnech byl v autobusech rodiny Urbino implementován inteligentní systém podpory brzdění CMS (Collision Mitigation System).

Ve veřejné dopravě využívají benefity systémů podpory nejen řidiči a čestující, ale všichni obyvatelé a uživatelé silnic. Proto jsou v městských autobusech funkce asistence a podpory řidičů (tzv. ADAS nebo Advanced Driver Assistance Systems) stále častější součástí nabídky Solaris. Právní předpisy EU zavedly některé z nich na seznam povinného vybavení pro nové autobusy od roku 2022.

Neocenitelné sekundy pro odpověď

V posledních týdnech byl v autobusech rodiny Urbino implementován systém CMS (Collision Mitigation System), který iniciuje automatické brzdění. Solaris představil toto elektrické řešení Urbino 18 na Busworld 2019. Když radar instalovaný na horní straně autobusu detekuje riziko potenciální čelní srážky, systém přejde do brzdového režimu, čímž se sníží rychlost a tím zmírní následky potenciální kolize. Řešení se již používá v meziměstských a nyní i v městských autobusech. Správná kalibrace a konfigurace má velký význam v městských autobusech, kde - na rozdíl od autobusů - neexistují žádné bezpečnostní pásy a většina cestujících spíše stojí než sedí. Proto je síla při brzdění rozhodující pro bezpečnost cestujících - a to je další výzva, se kterou se výrobci potýkají.

Lepší viditelnost

Další zařízení a systém MobilEye Shield+ umožňují řidiči vidět více díky kamerám umístěným vně vozidla. Detekují chodce a cyklisty, kteří nejsou vidět v zrcátkách, to je zvláště důležité v zatáčkách. V takovém případě systém varuje řidiče - zvukovými signály a vizuálními výstrahami. Zařízení navíc informuje řidiče o každém chodci a cyklistovi do 80 cm od autobusu. MobilEye Shield+ reaguje také v případech, kdy dojde ke změně jízdních pruhů bez dostatečné signalizace, nebo pokud není dodržena přiměřená vzdálenost od vozidla vpředu. Systém navíc upozorní řidiče na rizika kolize. Zařízení dokáže rozpoznat rychlostní limity a informuje o nich řidiče na displeji.

Zvýšená viditelnost je zajištěna také kompletně přepracovanými zrcátky nebo spíše kamerami, které promítají obraz na obrazovky uvnitř vozidla. Design MirrorEye instalovaného namísto běžných zpětných zrcátek odpovídá viditelnosti třídy 2 a 4 (volitelně třída 5 v pravém „zrcátku“), což přináší celou řadu výhod. Především již není třeba resetovat a seřizovat zrcátka po výměně řidiče - obrazovky a kamery vždy zobrazují optimální rozsah bez ohledu na výšku řidiče. Šířka vozidla je menší - což je důležité v úzkých ulicích měst. Kamery navíc podstatně rozšiřují zorné pole a zlepšují aerodynamiku vozidla. Zahřáté kamery nezamrzají ani se nezamlžují a díky jejich zmenšené velikosti se snadněji čistí. Obrazovky mohou také zobrazovat prahové vzdálenosti různých částí autobusu, jako jsou zadní dveře nebo náprava. Horizontální linie zobrazená na obrazovce usnadňuje manévry a parkování a zvyšuje jejich bezpečnost.

Svá inovativní řešení představil Solaris na veletrhu Busworld 2019 v Bruselu. Letos na CZECHBUS nepřijede.


Automatické asistenční systémy pro řidiče ve vozidlech Solaris
Automatické asistenční systémy pro řidiče ve vozidlech Solaris
Automatické asistenční systémy pro řidiče ve vozidlech Solaris