Z Busworld: Bez nafty během jednoho týdne
Andreas Pfeffer, jednatel společnosti „I see electric busses“, slibuje přestavbu městských dieselových autobusů během jednoho týdne na plně elektrické vozidlo. První přestavěný autobus MAN pochází z vozového parku Autokraft/DB Regio. Foto Ziehl-Abegg

Konzorcium "I see electric busses“ provádí přestavby městských autobusů na plně elektrická vozidla. Na veletrhu ukázalo původně dieselový, nyní elektrický MAN.
Konzorcium "I see electric busses“ provádí přestavby městských autobusů na plně elektrická vozidla. Na veletrhu ukázalo původně dieselový, nyní elektrický MAN.
„Při přestavbě stávajících autobusových parků neexistuje žádná ekologická a ekonomická alternativa,“ říká Andreas Pfeffer, jednatel společnosti „I see electric busses“. Konsorcium sdružující šest podniků s dlouholetými zkušenostmi v oblasti elektrifikace užitkových vozidel přestaví během jednoho pracovního týdne dieselový autobus na plně elektrický. Přestavěný autobus MAN představuje na veletrhu Busworld v Bruselu.

„Pro provozovatele autobusů je na denním pořádku výměna čalounění v linkových autobusech“, říká Andreas Pfeffer dobrý stav interiéru použitých linkových autobusů. Aktuální je i venkovní reklama. Avšak motor a převodovka jsou po 10 letech zničené. Andreas Pfeffer, který se během svého studia důkladně zabýval problematikou vznětových motorů, vdechuje starým autobusům nový život. „Prodej starých linkových autobusů do východní Evropy je již velmi omezený, protože i zde chtějí města čistá vozidla“, dodává. Prodej je možný pouze s velkou finanční ztrátou.

Odborníci ze společnosti „I see electric busses“ během 12 týdnů zcela rozložili autobus MAN, provedli analýzy a z dílny nakonec vyjel plně elektrický autobus. „Při odstranění motoru a hnacího mechanismu se musí ve vozidle znovu nastavit souhra elektroniky“, říká Andreas Pfeffer. Společnost „I see“ provedla elektrifikaci elektrických transportéru s nosností 3,0 t a 3,5 t (4,25 t) a nyní nabízí také přestavbu linkových autobusů. „Doposud jsme na silnici uvedli cca 400 elektrických vozidel! Přesně víme, co děláme.“ 

Proto jsou pro něj u elektromotorů nepřípustná také jakákoliv ozubená kola u náboje kola. „Ozubená kola mají při vysokých otáčkách problémy.“ Z tohoto důvodu používá ZAwheel společnosti Ziehl-Abegg, pohon náboje v kole, který pracuje zcela bez převodu. ZAwheel je skutečný motor v náboji kola, který je zcela usazen uvnitř náboje.

Spolková země Šlesvicko-Holštýnsko finančně podpořilo přestavbu prvního linkového autobusu MAN. Partnerem při realizaci ve vozovém parku je Autokraft/DB Regio. „Zde je potenciál několika tisíc vozidel“, říká radostně Andreas Pfeffer. Ministr pro energetické transformace Šlesvicko-Holštýnska Jan Philipp Albrecht prohlásil po jízdě v prvním přestavěném autobusu MAN: „Budoucnost mobility je propojená, roste podíl bez emisí a flexibilita.“ Obzvláště v okrese Severní Frísko, kde je k dispozici dostatek proudu z větrné energie, fotovoltaiky a biomasy, musí být obnovitelné energie lépe využívány a musí být realizováno propojení elektřiny a provozu.

Zpravidla nejsou požadované emisní cíle ve městech při použití nyní nabízených elektroautobusů Mercedes a MAN dosažitelné. „Proto musíme pracovat se stávajícím vozovým parkem“, říká Andreas Pfeffer. 12 týdnů vývoje prototypu je ambiciózní, ale pomocí sehraného týmu to bylo možné. Použili jsme pouze komponenty výrobců s vedoucím postavením na trhu: Webasto, Ziehl-Abegg a Moteg. Společnost Webasto dodalo baterii. Ta byla vyvinuta pro velkou sérii v užitkových vozidlech a vyznačuje se pouzdrem odolným proti nárazu a výborným teplotním managementem; podle informací společnosti Webasto zajistí řízení baterie to, že je každý jednotlivý článek stejně výkonný také po 10 letech.

Pohon náboje v kole Ziehl-Abegg je díky všem chybějícím hnacím mechanismům a převodovkám extrémně bezúdržbový a velmi efektivní. Díky tomu je také možné zvolit menší bateriový blok než u centrálního pohonu. „Celý hnací agregát včetně výkonové elektroniky je bez jediného ozubeného kola vestavěn v kolech zadní nápravy“, popisuje Andreas Pfeffer pohon náboje v kole. Tím se snižuje spotřeba energie na ujetý kilometr výrazně pod 1 kWh.

Pomocné agregáty, které byly vyvinuty speciálně pro vozidla poháněná elektrickou baterií, dodává společnost Moteg. V porovnání s agregáty s asynchronním motorem, které jsou nyní k dostání na trhu, jsou tyto až 3-krát menší a 6-krát lehčí a také výrazně energeticky efektivnější.

Při prezentaci přestavěného autobusu MAN na veletrhu Busworld byli cestující překvapeni tichou jízdou vozidla. "Také zrychlení a brzdění je pro řidiče a cestující jemnější, než by bylo možné u automatické převodovky nebo pneumatického brzdového systému autobusu“, vyzdvihuje jednatel Pfeffer přednosti pro cestující.

Hlavní údaje přestavěného linkového autobusu

Rok výroby: 2011
Výrobce/model: MAN A20
Vlastník: Autokraft / DB Regio
Délka: 12 metrů
Počet míst k sezení: 49
Baterie: 210kWh
Výkon motoru: Náprava Advanced jmenovitý výkon 240 kW
Přestavěl: „I see Electric Busses GmbH”
Doba vývoje: 12 týdnů

Ziehl-Abegg


Z Busworld: Bez nafty během jednoho týdne
Z Busworld: Bez nafty během jednoho týdne
Z Busworld: Bez nafty během jednoho týdne
Pohon náboje v kole Ziehl-Abegg je díky všem chybějícím hnacím mechanismům a převodovkám extrémně bezúdržbový a velmi efektivní. Foto Ziehl-Abegg