TOP EXPO: Z 16. dopravního fóra
6. ročník celostátní konference Chytrá a čistá mobilita Prahy a měst ČR a 16. dopravní fórum Integrovaná doprava Prahy a Středočeského kraje proběhl velký jednací sál Zastupitelstva HMP byl 17. září místem konání. Foto TOP EXPO CZ

Vize, strategie a koncepce rozvoje dopravy, nové energie pro dopravu, veřejná osobní integrovaná doprava jako páteř městské mobility a ITS a automatizace dopravního systému.
Vize, strategie a koncepce rozvoje dopravy, nové energie pro dopravu, veřejná osobní integrovaná doprava jako páteř městské mobility a ITS a automatizace dopravního systému.
Velký jednací sál Zastupitelstva HMP byl 17. září místem konání 6. ročníku celostátní konference Chytrá a čistá mobilita Prahy a měst ČR a 16. dopravního fóra Integrovaná doprava Prahy a Středočeského kraje.

Kromě hlavních témat si účastníci prohlédli doprovodnou výstavu vozidel na alternativní pohon Smart City Expo přímo před budovou magistrátu.

Akce se uskutečnily v rámci European Mobility Week a byly součástí programu Smart Community 2019. Bylo „vyprodáno“! Atraktivní téma přilákalo více než 140 zájemců z řad zástupců komerčních firem, zástupců města a obcí, profesních profesionálů, akademiků, studentů a v neposlední řadě odborných novinářů.

Ve 13 hodin přivítal hosty a účastníky konferencí prezident SDT Ing. Roman Srp, který přítomné celým odpolednem provázel, Sdružení pro dopravní telematiku bylo po obsahové stránce garantem konference. Ředitelka TOP EXPO CZ Ing. Miloslava Veselá poděkovala partnerům a přípravnému výboru konference za spolupráci a podporu a připomněla rozsah a synergické efekty programu Smart Community 2019. Úvodní prezentaci k tématu přednesl náměstek ministra MPO ČR, Ing. Eduard Muřický. Zmínil mj. strategické cíle v oblasti Čisté mobility vycházející z aktualizace Národního akčního plánu a jejich naplňování ze strany MPO ČR. 

1. blok konference pod názvem Vize, strategie a koncepce otevřel Ing. Václav Novotný, Ph.D., specialista udržitelné mobility Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Přednáška Strategie rozvoje mobility v Praze zmínila východiska plánování mobility v hl. městě, demografický vývoj, důsledky vývoje mobility v Praze i vývoj počtu cestujících v prostředcích MHD. Především ale nastínila možná řešení: Plán udržitelné mobility Prahy a okolí, hlavní obecnou strategii pro mobilitu do roku 2030: rekonstrukci stávající silniční infrastruktury, Pražský okruh, strategii pražské metropolitní železnice, strategii rozvoje tramvajových tratí, nebo plány v oblasti pěší a cyklistické dopravy.

Navýsost aktuální příspěvek Metro I.D v Praze přednesl manažer projektu, Ing. Jiří Hrnčíř z DP HMP. Předpoklad zahájení výstavby části Pankrác – Olbrachtova v 7/2020, doba výstavby 7,5 roku. Seznámil přítomné se základními údaji Metra I.D, stavebními povoleními, legislativou a majetkoprávním zajištěním. Předpoklad zahájení výstavby stavební části Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory v 7/2022, doba výstavby 5,5 roku. Předpoklad uvedení do provozu úseku Pankrác – Nové Dvory v automatickém systému 12/2027.  

Zástupce Penta Real Estate, PhDr. Pavel Streblov, představil Návrh revitalizace území Masarykova nádraží Zaha Hadid Architects. Revitalizace má ambici vytvořit nový pražský Central Business District. Záměr projektu je maximálně respektovat historii území a stávající zástavbu a zároveň vytvořit mimořádné architektonické dílo, které se stane součástí moderní podoby centra. Navržené unikátní zastřešení kolejiště Masarykova nádraží by pak mělo poskytnout nové propojení území Prahy 1 s Karlínem a Žižkovem.

Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, Mgr. Zdeněk Petzl, seznámil posluchače se Strategií rozvoje automobilového průmyslu v ČR. Zdůraznil význam autoprůmyslu pro ekonomiku ČR a s tím spojenou důležitost zvládnutí budoucích trendů, kterými jsou nové pohony/elektromobilita, digitalizace/konektivita a autonomní řízení. Zmínil mj. zásadní význam dosud nedostatečné infrastruktury.

2. blok Páteř městské mobility – veřejná osobní integrovaná doprava uvedla přednáška výkonného ředitele Sdružení dopravních podniků, Mgr. Martina Chvala Chytrá a čistá mobilita velkoměst. Přiblížil zkušenosti shrnující 20 provozovatelů městské hromadné dopravy v největších městech ČR. Tato doprava obsluhuje území obývané téměř 4 mil. obyvatel. Porovnání dopravního výkonu, ekonomiky i vlivu na životní prostředí automobilové dopravy s prostředky PID dává jednoznačný závěr: páteří městské mobility musí být veřejná osobní integrovaná doprava.

Elektromobilita nekolejové veřejné dopravy v Praze byla tématem zástupce DP hl. m. Prahy. Mgr. Michal Andelek prezentoval strategické cíle snižování emisí CO2 a klimatický závazek HMP (-45 % CO2 do roku 2030). U bezkolejové dopravy v Praze (aktuálně přes 1200 autobusů) je cílem provozovat do roku 2025 41 % nových autobusů čistých (z toho polovinu zcela bezemisních), od roku 2025 plných 60 %. Prostředky k tomu budou alternativní pohony/paliva (bateriové autobusy, elektrobusy, hybridní technologie). 

Vedoucí obchodního oddělení ITS, SIEMENS, Ing. Martin Němec, představil Ověření technologií v oblasti autonomního řízení v prostředcích městské hromadné dopravy. Výzkumný projekt Hamburg Electric Autonomous Transportation se zaměřuje na ověření technologií autonomních vozidel MHD v běžném provozu, IT infrastrukturu, technologie digitálního řízení a technologická rozhraní. Autonomní vozidla umožní individualizaci (menší vozidla v hustých intervalech), flexibilitu, zlepšení časové a prostorové dostupnosti MHD. Cílem je udržitelná a vysoce efektivní MHD.

3. blok Perspektivní (nové) energie pro dopravu uvedl zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu Mgr. Jan Bezděkovský. Jeho tématem byla Perspektiva čisté mobility z pohledu MD. S odkazem na Národní akční plán čisté mobility seznámil s aktuálním stavem financování ČM ze strany státu a dosavadními výsledky dotačního programu OPD – po uzavření žádostí v rámci 1. a 2. výzvy. Věnoval se rovněž budoucí podpoře čisté mobility (aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility) a novým výzvám v oblasti čisté mobility (vývoj EU legislativy). 

Aktivity PRE v oblasti rozvoje elektromobility v hlavním městě představil Bc. Vojtěch Fried. Rozvoj elektromobility v Praze sebou nese řadu opatření, která vyžadují dlouhodobou přípravu, strategický plán a konkrétní opatření. Příkladem může být Plán udržitelné mobility Prahy a okolí, ze kterého vyplývá, že Praha bude hledat řešení rozvoje systému veřejné dopravy a připravovat podmínky pro to, aby došlo k postupnému snižování individuální dopravy a elektromobilita byla první volbou. PRE přebírá zodpovědnost zejména za přípravu veřejné dobíjecí infrastruktury a změny přístupu k individuální dopravě (projekty elektromobilních flotil, řešení neveřejné dobíjecí infrastruktury a pilotní projekty sdílení elektromobilů).

Elektrické vozy Hyundai a jejich klíčové přednosti představil produktový manažer společnosti Marek Trešl. Na modelové řadě automobilky porovnal systémy elektrického pohonu od Micro Hybridu, před Mild Hybrid (MHEV), Hybrid Electric Vehicle (HEV), Plug in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), Electric Vehicle EV) a Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV). I vodíková technologie je již zákazníkům běžně nabízena v podobě modelu Nexo.

Ředitel Toyota Central Europe – Czech, pan Martin Peleška, navázal přednáškou Full Hybrid Electric Vehicle (FHEV) – vůz s autonomním dobíjením jako součást řešení nízkoemisní dopravy na cestě k vodíkové budoucnosti. Vzhledem ke stále přísnějším předpisům emisí CO2 je elektromobilita nutné řešení. Elektromotory můžeme nabíjet z externích zdrojů, nebo produkovat auta, která si elektřinu vyrábějí sami. Elektivní technologií současnosti jsou vozidla s plně hybridním elektropohonem. Současné hybridní vozy Toyota zvládly absolvovat trasu v jízdním režimu s nulovými emisemi 73,2 % času/ 62,5 % vzdálenosti, v městském režimu dokonce 79,4 % času/76,3 % vzdálenosti. Hybridy jsou přitom cenově dostupné a nepotřebují budovat novou infrastrukturu. Jsou tedy ideálním mezistupněm k přechodu k vodíkové budoucnosti. 

4. blok konference byl zaměřený na ITS a automatizaci dopravního systému. Úvodní prezentace Automatizace dopravního systému patřila zástupci SDT, Ing. Jiřímu Matějcovi. Aktuálními trendy rozvoje dopravních systémů a ITS jsou schopnost komunikace se všemi klíčovými hráči, potřeba dlouhodobé strategie, porozumění dopravním problémům a následné návrhy opatření a vznik funkční a organizační architektury ITS, která musí předcházet realizacím, spolupráce veřejného a soukromého sektoru při plánování, výstavbě a provozu ITS, plné využití potenciálu již implementovaných technologií a využívání perspektivních trendů v ITS (MAAS, automatizace, alternativní pohony, práce s daty měst…). 

Netrpělivě očekávaná přednáška generálního ředitele AŽD, Ing. Zdeňka Chrdleho, nazvaná Bezpečně k cíli: Automatické systémy metra - světové zkušenosti, volně navázala na závěr přednášky Ing. Hrnčíře. Po představení stupně automatizace drážního provozu byli posluchači seznámeni se systémem CBTC, který je současně provozován na tratích metra se strojvedoucím i bez strojvedoucího ve stupních automatizace GoA2 (STO) až GoA4 (UTO). Charakteristickou vlastností systému je neustálý obousměrný přenos dat a tedy neustálý dohled nad vlakovým provozem nutný při autonomním provozu vlaků. Byly zmíněny platné legislativní předpisy a představena automatická metra GoA2 – GoA4 ve vybraných světových metropolích. Závěr přednášky byl věnován řešení ochrany pádu osob do kolejiště s výhledem na nasazení na trase D.

Manažerka Úseku Parkování společnosti ELTODO, Ing. Dana Jurášková, se v přednášce Zóny placeného stání v Praze pohledem provozovatele nových technologií věnovala celoplošnému systému regulace parkování a systému jeho správy a provozu. Představila technologie provozované společností ELTODO (parkovací automaty, automatický sběr dat o vozidlech parkujících v ZPS, nastavení systémů (data pro spuštění ZPS) a jejich provoz (aktualizace řídicích dat), ale i technické a provozní limity. 

Závěrečná prezentace Rozvoj NDIC, nové funkce, patřila vedoucímu Odboru silniční databanky a NDIC, Ing. Filipovi Týcovi z ŘSD. Národní Dopravní Informační Centrum funguje cca 14 let a poskytuje dopravní informace prostřednictvím proměnných informačních portálů VMS (136 + 10 vozíků), aplikace pro mobilní telefony, webu dopravniinfo.cz a callcentra. Úzce spolupracuje s rozhlasovými stanicemi, k dispozici je navigace prostřednictvím RDS-TMC. Zdarma poskytuje informace datovým distribučním rozhraním v nativním formátu či DATEXu pro cca 180 odběratelů (média, přepravci, asistenční služby, státní správa a samospráva, PČR, ZZS atd.). Od dubna 2015 je rozvoj NDIC orámován strategickými dokumenty (Akční plán ITS, Implementační plán ITS). Implikují požadavek integrovat nové funkční moduly v relativně krátkém čase a standardizaci s cílem otevření celého systému pro více dodavatelů.

V průběhu konference většina prezentujících odpovídala na četné dotazy z publika a nutno konstatovat, že se této často nelehké úlohy zhostili skvěle! Moderátor konferencí, Ing. Roman Srp, pozval po krátkém zhodnocení akce přítomné na komentovanou prohlídku automobilů na alternativní pohon, která proběhla v rámci tradiční doprovodné výstavy SMART CITY EXPO na Mariánském náměstí přímo před budovou Magistrátu. K vidění byly automobily 7 značek.

Přednášky na TOP EXPO CZ


TOP EXPO: Z 16. dopravního fóra
Sdružení pro dopravní telematiku bylo odborným garantem konference, jeho prezident Roman Srp se ujal i moderování celé akce. Foto TOP EXPO CZ
TOP EXPO: Z 16. dopravního fóra
Ředitelka TOP EXPO CZ Ing. Miloslava Veselá a náměstek ministra MPO ČR Ing. Eduard Muřický. Foto TOP EXPO CZ
TOP EXPO: Z 16. dopravního fóra
Témata konference: Vize, strategie a koncepce rozvoje dopravy, nové energie pro dopravu, veřejná osobní integrovaná doprava jako páteř městské mobility a ITS a automatizace dopravního systému. Foto TOP EXPO CZ
TOP EXPO: Z 16. dopravního fóra
Výstavu vozidel na alternativní pohon Smart City Expo přímo před budovou magistrátu. Foto TOP EXPO CZ