Je budoucnost dobíjení ebusů v silnicích?

Solaris se účastní inovativního projektu "EVolution Road" na vybudování elektrické silnice s automatickým detekování a nabíjením vozidel. Pro zkušební jízdy bude použito Trollino.
Reklama
Solaris se účastní inovativního projektu "EVolution Road" na vybudování elektrické silnice s automatickým detekování a nabíjením vozidel. Pro zkušební jízdy bude použito Trollino.
Cílem projektu je vyzkoušet nové způsoby nabíjení elektrických vozidel a vydláždit cestu k přepravě bez fosilních paliv. "EVolution Road" je elektrická silnice, která umožní nabíjení baterie autobusu nebo jiných elektrických vozidel jak za jízdy a při zastavení (v zastávkách nebo při parkování). Na výzkumném a vývojovém projektu, iniciovaným švédskou společností Elonroad AB společně se Strojní fakultou University Lund, spolupracují zástupci průmyslu, akademické obce a veřejného sektoru. Zkušebním vozidlem použitým v projektu je trolejbus Solaris.

Zkušební prostor s kilometrovým úsekem silnice vybaveným metrovými elektrickými kolejnicemi
bude ve městě Lund v jižním Švédsku. Speciálně vyvinuté zařízení zabudované do Solaris Trollino se při nabíjení spojí s kolejnicí. Solaris ponese odpovědnost za rozvoj technické integrace mezi palubními nabíjecími systémy a na míru vyrobeným nabíjecím zařízením instalovaným na spodní části vozidla. Výstavba demo prostoru začne v prvním čtvrtletí roku 2020 a celý projekt bude probíhat tři roky. Celková investice je v hodnotě 9 milionů EUR a zadavatelem a hlavním investorem je Swedish Transport Administration, spadající pod vládu.

Silnice bude k identifikaci elektrických vozidel používat bezdrátovou komunikaci. Kolejnice budou dodávat energii pouze tehdy, pokud budou propojeny s vozidlem. Jinak se napájení vypne, tento typ nabíjení bude proto bezpečný ve městech i na dálnicích.

Mezi hlavní výhody tohoto typu nabíjení "in motion" patří výrazné snížení potřeby velkých, drahých a těžkých trakčních baterií. To by mělo vést ke snížení hmotnosti a nákladů na elektrické vozidlo. Umožní také šetřit čas v provozu, protože již nebude potřeba pravidelně zastavovat pro dobíjení.

Další výhodou je, že instalace neruší městské prostředí. Nejsou potřeba žádné stožáry ani nadzemní dráty apod. Plány předpokládají, že nabíjení bude probíhat díky bezdrátové komunikaci mezi vozidlem a vozovkou automaticky.

Partnery inovativního projektu jsou, kromě Solaris Sverige AB (zástupce polské společnosti Solaris Bus & Coach na švédském trhu), Fakulta strojní University Lund, Švédský národní výzkumný a dopravní institut, Lund, Elonroad, Innovation Skåne AB, Kraftringen Energi AB, Ramboll AB a Skånetrafiken.

Připomeňme, že podobný způsob "pozemního" nabíjení už zkouší Alstom v Malaze.



Je budoucnost dobíjení ebusů v silnicích?