Palivové články pro dálkový autobus

FlixBus a Freudenberg Sealing Technologies spolupracují na projektu udržitelné mobility bez emisí CO2. Plánuje se rozšíření partnerství o výrobce autobusů.
FlixBus a Freudenberg Sealing Technologies spolupracují na projektu udržitelné mobility bez emisí CO2. Plánuje se rozšíření partnerství o výrobce autobusů.
Největší evropský provozovatel dálkové autobusové dopravy FlixBus a globální technologický specialista Freudenberg Sealing Technologies (FST) chtělí přijít s autobusy na elektřinu z palivových článků. Projekt bude rozšířen o výrobce autobusů.

„Chceme pomoci formovat budoucnost mobility. Moderní flotila FlixBus a FlixTrain je již nyní šetrná k životnímu prostředí. Neustále se však ptáme, jak můžeme učinit cestování ještě udržitelnějším a ještě více snížit emise CO2. Po třech úspěšně spuštěných E-dálkových autobusech nyní chceme spolupracovat s Freudenbergem na vývoji prvního dálkového autobusu poháněného palivovými články a nastavit další milník v historii mobility," říká Fabian Stenger, generální ředitel FlixBus DACH. 

Dosud FlixBus využívá e-autobusy od BYD a Yutong. Jezdí mezi Paříží a Amiens a mezi Frankfurtem a Mannheimem. V případě palivových článků je třeba vyvinout samotnou technologii.

V plánu je hybridní systém, který kombinuje baterie a palivové články. Kromě dálkové autobusové dopravy by měl být pohon také přímo použitelný pro nákladní automobily. Během pilotního provozu bude vybavena flotila 30 vozidel. Obě společnosti navíc hledají možnosti financování v rámci „Národního inovačního programu technologie vodíkových a palivových článků". Tím by mělo být dosaženo rychlého přivedení na trh a snížení CO2 v silniční dopravě.

V souvislosti se stále přísnějšími limity CO2 pomáhá společnost FST už řadu let výrobcům automobilů a užitkových vozidel s inovacemi těsnění ke snížení spotřeby paliva a emisí ze spalovacích motorů. Těsnění hrají důležitou roli i v extrémně těkavém vodíku. Jak FST uvádí, vyvíjí palivové články od poloviny 90. let.

Na začátku roku 2018 FST strategicky doplnila a posílila know-how převzetím výrobce palivových článků a získala významné znalosti v technologii baterií prostřednictvím většinového podílu v americkém výrobci baterií XALT Energy. Tímto způsobem získala přední postavení na trhu v oblasti elektrických pohonů pomocí dvou technologií, baterií a palivových článků, jejichž kombinace se podle FST pro čisté, efektivní a hospodárné pohony bude v budoucnu rozšiřovat.

Flixbusu má na nová vozidla jasné požadavky. Výkonové charakteristiky, jako je například zrychlení, by měly odpovídat charakteristikám dnešních dieselových dálkových autobusů se standardem Euro VI. Bez doplňování paliva by vozidla s palivovými články měla najet nejméně 500 kilometrů a palivo doplňovat maximálně po dobu 20 minut.

„Technické požadavky na výkon a trvalou spolehlivost jsou vysoké, naše technologické a inovační znalosti tomu odpovídají," říká Claus Möhlenkamp, generální ředitel společnosti Freudenberg Sealing Technologies. „Vidíme palivový článek v kombinaci s bateriemi jako nedílnou součást mobility budoucnosti. Ve FlixBusu jsme našli partnera a těšíme se na spolupráci v tomto průkopnickém projektu s nulovými emisemi.“

FST


Palivové články pro dálkový autobus
Palivové články pro dálkový autobus