Česmad: Nedělní zákaz jízdy kamionů potopí moravské dopravce

Strategie pro kamionovou dopravu předpokládá rozšíření zákazů předjíždění, zákaz jízdy kamionů v neděli a zvýšení počtu odpočívadel. Dnes o ní jednali ministři dopravy a vnitra s premiérem.
Reklama
Strategie pro kamionovou dopravu předpokládá rozšíření zákazů předjíždění, zákaz jízdy kamionů v neděli a zvýšení počtu odpočívadel. Dnes o ní jednali ministři dopravy a vnitra s premiérem.
Ministerstvo dopravy připravilo návrh strategie kamionové dopravy na dálnicích. V plánu je rozšíření oblastí, kde budou mít kamiony zakázáno předjíždět, zvýšit počet odpočívadel a navýšení počtu policistů i zákaz jízdy kamionů v neděli.

O návrhu strategie Ministerstva dopravy dnes jednal premiér s ministry vnitra, dopravy a policejním prezidentem. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA v tiskové zprávě k návrhu vlády uvádí:

Doufáme, že vládu bude zajímat i názor těch, kterých se to týká, resp. na něž opatření dopadnou. ČESMAD BOHEMIA dlouhodobě odmítá zavedení plošného zákazu předjíždění kamionů, pokud vláda přijde se zákazem jen v některých místech, kde zákaz pomůže plynulosti provozu, lze jej akceptovat. Ideální by bylo dynamické ovládání zákazových značek, jsme ve 21. století.

Dalším záměrem je rozšířit zákaz jízdy kamionů v neděli. Měl by platit už od nedělního času 00:00 h do 22:00 h, což je půldenní posun jeho začátku ze současné 13. hodiny. Jediným argumentem je problém s přeplněnými parkovišti na výjezdu z republiky na Rozvadově. Dopravu neřídí ve skutečnosti dopravci, ale zákazníci. Objem přeprav je neměnný, to znamená, že každé omezení doby jízdy jen znamená, že vozy budou déle stát na již tak přeplněných parkovištích, ale nikam se neztratí. Bude jich naopak potřeba více, aby odvezly stejný objem za kratší dobu. Po době zákazu také dojde k zahuštění provozu, například v pondělí ráno kolem Prahy. Jediným důsledkem tak bude, že moravští dopravci, z nichž někteří využívají neděle, aby zahájili přepravy s vykládkou v pondělí v Německu, přijdou o byznys. Jejich řidiči odjedou od rodin už v sobotu, aby čekali někde na trase celou neděli. Vadit to ovšem nebude levnější konkurenci z Balkánu nebo třeba z Polska a ta ráda jejich zakázky převezme. Vláda by měla českým kamionovým dopravcům, kteří ztrácejí trh o desítky procent a dostali se s výkony pod stav před vstupem do EU, pomoci a ne je takovým opatřením ještě víc potopit. Není validní argument o sladění s okolními státy, v polovině zemí Evropy zákaz jízdy vůbec neexistuje. ČESMAD BOHEMIA naopak vítá snahu o povolení dojezdů domů. Je zoufalé, když se vracející řidič musí zastavit v pátek odpoledne někde na parkovišti místo dojezdu k rodině.

Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer říká: „Rozšíření nedělního zákazu nic dobrého nepřináší. Pouze připraví o zakázky moravské kolegy dopravce. Rádi je za ně odjedou zahraniční konkurenti a pak stejně obsadí parkoviště na Rozvadově. Stát by se měl zaměřit na kontrolu, zda tam nevykonávají cizí řidiči týdenní odpočinky. To je v Evropě zakázáno, ale na rozdíl od nás to je v Německu i kontrolováno. Proto se západní Čechy stávají noclehárnou Evropy.“

ČESMAD BOHEMIA