Berlín testuje autobus bez řidiče

Žádný řidič ani volant, autonomní autobus v reálném provozu bude v Berlíně jezdit do konce roku 2019. Na testování samořiditelného autobusu s cestujícími se připravuje i Hamburk.
Žádný řidič ani volant, autonomní autobus v reálném provozu bude v Berlíně jezdit do konce roku 2019. Na testování samořiditelného autobusu s cestujícími se připravuje i Hamburk.
Šestimístný elektrický autobus jezdí od pátku 16. srpna v severozápadní části německého hlavního města v oblasti Tegel, propojuje linku 6 metra s nábřežím Tegeler See, cestující ho mohou využívat zdarma.

Do konce roku má být testováno, jak se vozidlo chová a jaký ohlas bude mít u cestujících. Malý autobus nejede více než 15 kilometrů za hodinu. Na palubě je doprovod, který sleduje cestu a může zasáhnout v případě problémů.

„Věříme, že malé autonomní autobusy jsou inteligentním doplňkem našich velkých žlutých autobusů, například v oblastech s úzkými vozovkami nebo přísnými rychlostními limity," uvedla ředitelka Berlínské dopravní společnosti BVG Sigrid Nikutta. "Řidiči autobusů budou ale stále potřeba, protože autobusy bez řidiče v dohledné době nenahradí žádná tradičně provozovaná vozidla."

Testování probíhá v rámci projektu EasyMile. Cílem pilotního projektu je vyzkoušet inovativní technologii automatizované jízdy na skutečné trase s běžným provozem a zároveň ji přiblížit obyvatelům. Nejdůležitějším výsledkem má být zjištění v oblasti bezpečnosti provozu. Poprvé je nasazeno automatizované vozidlo na veřejných silnicích ve velkém německém městě.

Začátkem srpna začal testovací provoz autobusu bez řidiče také v Hamburské čtvrti HafenCity. V Hamburku se jedná o celoevropský výzkumný a vývojový projekt HEAT, který má v této fázi za cíl integraci elektricky poháněného autobusu bez řidiče do běžného silničního provozu. Od poloviny roku 2020 ho budou moci vyzkoušet první cestující v kyvadlové dopravě na 1,8 km úseku s několika zastávkami bez doprovodu personálu. Fungovat bude do října 2021, kdy bude v Hamburku kongres ITS. Partnery projektu jsou BWVI Hamburg, DLR, IAV, Siemens Mobility, IKEM a hySolutions.


Berlín testuje autobus bez řidiče
HEAT - první autonomní kyvadlový autobus v Hamburku. Foto TAVF