Letiště Oslo ještě více ekologické s VDL Bus & Coach
Podpis smlouvy na dodání autobusů VDL pro Letiště Oslo. Foto VDL

S osmi novými autobusy Citea SLFA-181 Electric přispěje VDL Bus & Coach k další elektrifikaci letiště v norském Oslu. Kyvadlové autobusy budou uvedeny do provozu v roce 2020.
S osmi novými autobusy Citea SLFA-181 Electric přispěje VDL Bus & Coach k další elektrifikaci letiště v norském Oslu. Kyvadlové autobusy budou uvedeny do provozu v roce 2020.
Nasazení nových kloubových autobusů VDL pomůže dosáhnout cílů v oblasti klimatu stanovených společností Avinor pro Letiště Oslo, které je již dnes jedním z předních evropských letišť z hlediska přísných ekologických požadavků. Smlouva na dodání vozidel byla podepsána ve čtvrtek 1. srpna.  Jedná se o model BRT (Bus Rapid Transit), s nímž VDL v roce 2017 získalo prestižní mezinárodní cenu Red Dot Award. V tomto případě však nehraje hlavní roli design, ale ekologie.

Každý rok je mezi prostory letiště a letadly na Letišti Oslo přepraveno 1,2 milionu cestujících. V červnu 2018 získalo od norské organizace Enova finanční podporu ve výši přibližně 1,6 milionu eur. Enova spadá pod Ministerstvo životního prostředí a jejím posláním je podporovat rozvoj klimatických technologií a udržitelných energetických systémů.
 
„Zavedení elektrických kyvadlových autobusů je důležitým opatřením ke snížení emisí skleníkových plynů na letišti," vysvětlil Stine Ramstad Westby, viceprezident pro provoz a infrastrukturu v Avinoru. Cílem Avinoru je snížit do roku 2022 celkové emise skleníkových plynů, které může ovlivnit, na polovinu ve srovnání s rokem 2012. „Podpora společnosti Enova nám umožňuje rychlejší implementaci ekologických řešení. I když je počáteční pořizovací cena elektrických autobusů vyšší než u dieselové varianty, tato investice je z dlouhodobého hlediska dobrou volbou."

Ve specifické kyvadlové dopravě bude pozornost zaměřena také na klimatický systém a udržování pohodlné teploty pro cestující, zejména v zimním období. Díky inteligentnímu řízení spotřeby energie a řízenému dobíjení bude i v extrémních povětrnostních podmínkách zaručen jejich komfort.
 
VDL Bus & Coach používá ve svých Citea SLFA-181 Electric vysokokapacitní 216 kWh Li-Ion bateriový systém. Ten nabízí flexibilitu vyšší energetické kapacity při zachování výhod rychlého nabíjení. Nabíjecí infrastrukturu opět dodá nizozemský Heliox. Pro rychlé nabíjení bude u odletové brány instalována rychlonabíječka 300 kW, kde pomocí pantografu na střeše autobus během chvíle baterie plně dobije. V depu bude instalováno 8 nabíjecích stanic, každá s kapacitou 30 kW. Zde budou autobusy v noci plně dobíjeny a v případě potřeby předehřívány.

Avinor je státem vlastněná společnost, která odpovídá za 44 norských letišť. Ročně je využije přibližně 50 milionů cestujících, polovina z nich cestuje z/na Letiště Oslo. Avinor je lídrem ve snižování emisí skleníkových plynů v leteckém průmyslu, včetně vývoje elektrických letadel a dodávek udržitelného leteckého paliva. Má více než 3 000 zaměstnanců. Sídlo společnosti je v Oslu.

VDL Bus & Coach


Letiště Oslo ještě více ekologické s VDL Bus & Coach
VDL Citea SLFA-181 Electric. Foto VDL