Vídeňská MHD v roce 2018 přepravila téměř miliardu cestujících

Roční kupón za 365 eur si koupilo 822 tisíc pasažérů. Městský dopravce Wiener Linien si cestující hýčká, dokonce zavedl v horké letní sezóně parfémované vozy metra.
Reklama
Roční kupón za 365 eur si koupilo 822 tisíc pasažérů. Městský dopravce Wiener Linien si cestující hýčká, dokonce zavedl v horké letní sezóně parfémované vozy metra.
Vídeňská městská hromadná doprava je v Evropě považována za vzor – rozsáhlá dopravní síť tramvají, autobusů, vlaků a metra, krátké intervaly mezi jednotlivými spoji a příznivá cena pro obyvatele: jedno euro denně pro ty, kdo si zakoupí roční předplatné. Atraktivní a cenově dostupná veřejná doprava je i velkým přínostem pro ochranu životního prostředí v rakouském hlavním městě. Ročním jízdným za 365 eur se nedávno nechal inspirovat také berlínský starosta.

Rekordní počet pasažérů

Stoupající počet pasažérů v posledních letech poukazuje na pozitivní vývoj vídeňského dopravního podniku: v roce 2018 využilo přepravy u Wiener Linien celkem 965,9 milionů osob – tedy 2,6 milionu pasažérů denně. V témže roce cestovalo po Vídni s roční jízdenkou 822 000 pasažérů, což je meziroční nárůst o 40 000. Pro porovnání – v roce 2012 po Vídni jezdilo 501 000 držitelů ročních jízdenek. Letošních 822 000 zakoupených ročních jízdenek je co do počtu více, než počet ve Vídni přihlášených osobních aut. Za posledních 25 let se tak navýšil počet osob, které upřednostňují využití veřejné dopravy před osobním automobilem.

Veřejná doprava v milionovém městě významně přispívá k ochraně klimatu


Více jak 95 % Vídeňanů bydlí v pěší vzdálenosti od zastávky a veřejná doprava se bere v potaz i při městském plánování. Vídeň se zasazuje o smysluplná řešení parkovacích míst a veřejnou dopravu financuje napříč sektory. Vídeňská radní pro dopravu Ulli Sima tvrdí, že místní veřejná doprava je velkým přispěvovatelem k ochraně klimatu a ne náhodou má rakouské hlavní město nejnižší emise CO2 na osobu.

2019: 435 milionů eur poputuje do veřejné dopravy

Aby byla nabídka pro cestující stále atraktivní, investuje město 435 milionů eur do další výstavby veřejné dopravy. V roce 2019 se Wiener Linien v rámci svých investic zaměřují na projekty tramvajové dopravy a zavádí klimatizace – linka metra U6 tak bude příští rok již plně klimatizovaná, investice se pohybuje ve výši 4 miliony eur. Wiener Linien také průběžně modernizují autobusový a tramvajový vozový park a obnovují zastávky a koleje. Největším plánovaným projektem příštího roku je nové propojení linek metra U2 a U5.

Voňavé metro?


Během letošního parného léta se v několika vybraných vlacích v metru testují parfémové vozy. Dopravní podnik se tak rozhodl na základě stížností, že je i přes klimatizaci, prostředí během léta nepříjemné. Podle Wiener Linien je zpětná vazba „smíšená“. Parfémovaná veřejná doprava se stala cílem velkých diskuzí a i proto ji považuje za úspěšnou.

Vídeň je nejchytřejším městem na světě

Aktuální Smart City Strategy Index z jara 2019, kterou zpracovala německá poradenská společnost Roland Berger, porovnává 153 měst. Vídeň obhájila prvenství z roku 2017 díky rozvinuté strategii a její implementaci, která je častým problémem řady dalších měst.

Studie porovnává, jakým způsobem světová města přistupují k výzvám jako rostoucí počet obyvatel, doprava, ochrana klimatu nebo kvalita digitálních služeb pro obyvatele. Experti celkem hodnotí 12 kritérií a 31 podkritérií. Za rakouskou metropolí skončil Londýn, do první desítky se z evropských měst vešly ještě Birmingham a Paříž. Na vzestupu jsou však především lidnatá asijská velkoměsta jako Šanghaj, Singapur nebo Guangzhou. Rakouské hlavní město boduje díky rozvinuté rámcové smart city strategii a inovačním řešením pro mobilitu, životní prostředí, vzdělávání, zdravotnictví, správu i díky kontrole úspěšnosti jednotlivých projektů.

Eurocomm-PR


Vídeňská MHD v roce 2018 přepravila téměř miliardu cestujících
Počet zakoupených ročních jízdenek x existující osobní automobily v roce 2018 ve Vídni.