Létající vozidla v městské dopravě, fikce nebo blízká budoucnost?

Je rok 2024. Místo: Paříž. Létající stroje přepravují sportovní fanoušky na různá olympijská sportoviště. Airbus už vertical take-off and landing (VTOL) vozidla testuje.

Je rok 2024. Místo: Paříž. Létající stroje přepravují sportovní fanoušky na různá olympijská sportoviště. Airbus už vertical take-off and landing (VTOL) vozidla testuje.

Zatímco na letních Olympijských hrách 2020 v Tokiu budou sportovce a návštěvníky na krátké vzdáleností přepravovat malá elektrická vozidla APM, za pět let v Paříži už to budou malá samořiditelná letadla.

Airbus, ADP Group, RATP Group spolu s francouzským metropolitním regionem Île-de-France, a DGAC (Francouzský úřad pro civilní letectví) oznámily zahájení prací na studii proveditelnosti pro ověření mozností reálného zavedení malých letadel s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL) pro letní Olympijské hry v Paříži 2024. Díky spolupráci všech partnerů z oblasti pozemní a letecké mobility bude vytvořen odborný tým řešitelů. Pro splnění požadavků na energii a udržitelný rozvoj je projekt založen na elektrickém pohonu a autonomii.

Airbus je v systémech městské letecké mobility (Urban Air Mobility) aktivní již delší dobu. Vyvíjí a testuje demonstrační prostředky eVTOL (letecké taxi), Vahana (samořiditelný vrtulník) a CityAirbus (plně elektrické dálkově pilotované autonomní letadlo pro čtyři osoby), které jsou 100% elektrické, s nulovými emisemi CO2.
 
Jeho současné "letecké taxi", mobilní platforma Voom, funguje ve velkoměstech Sao Paulu nebo Mexico City. Cestující si prostřednictvím webu nebo mobilní aplikace rezervuje cestu helikoptérou z letiště do centra města a místo dvou hodin strávených po cestě autem nebo veřejnou dopravou v dopravní zácpě je za pár minut letu na místě. Poptávka podle Airbus stále roste a v dalších mega městech má být systém Voom rozšiřován ještě letos.

Skupina RATP, lídr v řešeních městské mobility, se zaměří na začlenění létajících autonomních VTOL do městské mobility a propojení se stávající veřejnou dopravou.

Letištní komplex je centrem, kde hraje technologie VTOL hlavní roli: spojení mezi letištěm a městem bude aplikováno jako první. ADP Group, mezinárodní provozovatel všech pařížských letišť, je připravena působit jako katalyzátor v rozvoji této služby v regionu Paříž a Ile-de-France, i díky síti letištních platforem v Evropě a po celém světě (celkem provozuje téměř 30 mezinárodních letišť) na základě svých odborných znalostí v oblasti infrastruktury. Může tedy nabídnout skutečné zkušební laboratoře.


Létající vozidla v městské dopravě, fikce nebo blízká budoucnost?
CityAirbus je plně elektrický dálkově pilotovaný VTOL s více sedadly. Byl představen 11. března v Ingolstadtu ministrům německé vlády a veřejnosti. Airbus a Ingolstadt jsou partnery v rámci iniciativy EU EIP-SCC pro inteligentní města. Foto Airbus