Jak možná budou vypadat budoucí stanice Hyperloop

Projekt dopravy budoucnosti vymyslel americký podnikatel Elon Musk. O jeho realizaci se snaží různé společnosti a univerzity. Hyperloop podporuje i probíhající soutěž Hyperloop SpaceX.
Projekt dopravy budoucnosti vymyslel americký podnikatel Elon Musk. O jeho realizaci se snaží různé společnosti a univerzity. Hyperloop podporuje i probíhající soutěž Hyperloop SpaceX.
Ještě nějakou dobu bude trvat, než síť Hyperloop bude vysokou rychlostí dopravovat cestující do destinací po celém světě. Kromě plánů, kudy by mohly vysokorychlostní tubusy vést, vznikají i vizuální návrhy, jak by mohly vypadat stanice Hyperloopu. Jeden z týmů soutěže 2019 SpaceX Hyperloop Pod Competition probíhající v areálu společnosti SpaceX v Kalifornii,  vytvořil 3D návrh exteriéru a interiéru dopravní kapsle a stanice Hyperloopu včetně informačního systému.

Tým z Technické univerzity Delf v Nizozemsku se zúčastinil soutěže poprvé v roce 2017 a hned získal první místo. V rámci SpaceX Hyperloop jsou testovány různé transportní kapsle ve zcela uzavřené 1,25 km testovací dráze ve SpaceX.

Na vizi transportní kapsle Atlas 02 nizozemského týmu, který se pro vytvoření 3D zážitku spojil se společností INDG a grafickým studiem AltSpace, se můžete podívat na videu:



V Evropě by Hyperloop podle představ nizozemského týmu mohl spojovat velká a významná města a stát se tak lepší a udržitelnější náhradou krátkých letů letadlem. V České republice se posledních několik let mluvilo o možnosti zavedení systému v Brně, zatím však stále chybí i úvodní studie proveditelnosti. Podle některých názorů není kopcovitá a hustě osídlená krajina u nás pro tento systém vhodná. Kapsle s cestujícími se bude pohybovat vysokou rychlostí v tubusu. Při tak vysokých rychlostech je potřeba, aby tubus neměl ideálně žádné oblouky a žádné převýšení. Při spojení Brna a Prahy je potřeba překonat Vysočinu, kde jsou běžně kopce o výškových rozdílech až stovky metrů na pár set metrech vzdálenosti. Kdyby měl tubus kopírovat dálnici, musela by být rychlost maximálně 400 kilometrů v hodině, aby bylo přetížení pro cestující snesitelné," vysvětlil pro portál eurozpravy.cz. Petr Dvořák z Ústavu fyzikálního inženýrství na brněnském Vysokém učení technickém.

Plány na budování Hyperloopu jsou po celém světě. O realizaci vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop uvažuje například společnost Virgin Hyperloop One v Severní Karolíně, která s dalšími partnery zvažuje možnost propojení měst Raleigh, Durham, Chapel Hill a letiště Raleigh-Durham International Airport. Předběžný odhad tvrdí, že by vzdálenost necelých 50 kilometrů mezi městy Raleigh a Durham měla být s pomocí Hyperloopu překonána za méně než deset minut. Hyperloop One pracuje na celé řadě dalších projektů, které nabízí vysokorychlostní přepravu pomocí transportních kapslí v tunelech. Společnost plánuje Hyperloop v Missouri, Texasu, Ohiu, Dubaji, nebo dokonce v Indii. Své technologie zkouší a zdokonaluje na testovací dráze blízko Las Vegas.

engadget.com