60 let s tříbodovými bezpečnostními pásy

Tříbodový pás je považován za nejdůležitější vynález pro bezpečnost pasažérů. Je dílem konstruktéra automobilky Volvo Nilse Bohlina. V roce 1959 byly poprvé instalovány do automobilů Amazon.
Tříbodový pás je považován za nejdůležitější vynález pro bezpečnost pasažérů. Je dílem konstruktéra automobilky Volvo Nilse Bohlina. V roce 1959 byly poprvé instalovány do automobilů Amazon.
Od představení čtyřdvéřového vozu Amazon, jedné z největších legend v historii Volvo, uplynulo už více než šedesát let. Byl to první automobil na světě standardně vybavený tříbodovým bezpečnostním pásem, který si Volvo nechalo patentovat. Žádná jiná z bezpečnostních funkcí se mu z hlediska svého významu pro záchranu životů zatím nepřiblížila. Podle odhadů zachránil za dobu své 60leté existence minimálně milion životů.

Tříbodový bezpečnostní pás vynalezl v roce 1959 Nils Bohlin, konstruktér automobilky Volvo. Přestože mělo Volvo pás patentován, rozhodlo se ho, v zájmu všeobecné bezpečnosti, ponechat k volnému použití ostatním výrobcům.

Účinnost Bohlinova vynálezu potvrdil i německý patentový registr, který jej v roce 1985 zařadil mezi osm patentů s největším významem pro lidstvo za posledních sto let (1885 až 1985). O tuto poctu se Bohlin dělí s držiteli dalších patentů, mezi kterými jsou jména Benz, Edison a Diesel.

Ještě před tříbodovým pásem byly od roku 1957 vozy Volvo standardně vybavovány úchyty pro dvoubodové bezpečnostní pásy, avšak takzvaný „diagonální pás" neměl potřebný potenciál pro vytvoření bezpečného řešení, o které značka Volvo usilovala. Pás, respektive jeho přezka umístěná ve výšce hrudního koše, způsoboval poranění pasažérů. Tehdejší prezident švédské firmy Gunnar Engellau měl ve své rodině případy úmrtí při dopravních nehodách, mimo jiné i právě kvůli nedostatkům dvoubodového bezpečnostního pásu. Pověřil proto Bohlina vymyslet lepší řešení. Bohlin vycházel z toho, že je zapotřebí udržet v sedadle horní i dolní část těla cestujícího, a to jedním pásem vedoucím přes hrudník a druhým vedeným přes boky. Nejobtížnější bylo vytvořit účinné a zároveň jednoduché řešení tak, aby bylo možné pás zapnout jen jednou rukou.

Tříbodobý bezpečnostní pás naplnil svými vlastnostmi představy o zajištění bezpečnosti

Před uvedením na světové trhy Volvo provedlo řadu testů s různými typy bezpečnostních pásů. Vlastní tříbodový bezpečnostní pás poskytoval nejlepší úroveň ochrany. V roce 1963 už Volvo instalovalo tříbodový bezpečnostní pás na přední sedadla do vozů určených na všechny světové trhy.

Zároveň s vývojem dalších bezpečnostních systémů pracoval výrobce i na přípravě bezpečnostních pásů pro zadní sedadla. Ve vozidlech byly k dispozici od roku 1958, ale trvalo téměř 10 let, než se podařilo zákazníky přesvědčit o tom, že nebezpečí jsou při nehodě vystaveni nejen osoby sedící vpředu, ale i na zadních sedadlech. 

Nils Bohlin

Zpočátku bezpečnostní expert se u Volvo vypracoval do čela celého bezpečnostního programu této značky, kde se podílel na dalším zlepšování ochrany cestujících. Jeho zásluhou výrobce patentoval i systém ochrany proti bočnímu nárazu SIPS (Side Impact Protection System), který značka Volvo zavedla jako jeden z prvních výrobců na světě. Za svou práci a především za vynález tříbodového bezpečnostního pásu obdržel Bohlin celou řadu mezinárodních ocenění. Na řadě složitých bezpečnostních projektů se podílel i po svém odchodu do důchodu v roce 1985.

Jak šel čas s bezpečnostními pásy u nás


V Československu byla zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech osobních automobilů (pokud jimi byla vozidla vybavena) od 1. ledna 1967, avšak pouze při jízdě mimo obec. Od roku 1976 byla tato povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy a od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích. Povinně musí být vybaveny bezpečnostními pásy všechny dálkové autobusy vyrobené po roce 2004. Vozidla pro městskou dopravu mají udělenu výjimku. Odpovědnost za upoutání spolucestujících je na jednotlivých cestujících.

Přestože je používání bezpečnostních pásů v zemích EU povinné, poutáme se na předních sedadlech pouze v 88 % případech a na zadních dokonce pouze v 74%. I když jsou autobusy vybaveny pásy i upozorňujícími piktogramy, ve skutečnosti je využívá jen málokdo. Podle aktuálních informací Observatoře silničního provozu se cestující v autobusech poutají výrazně méně, než lidé v osobních a nákladních autech. Vždy se poutá (nebo pouze výjimečně se nepřipoutá) jen 42,5% všech cestujících, rovných 40% lidí v dálkových autobusech bezpečnostní pásy zcela ignoruje.

Tyto skutečnosti mají významné dopady – nepřipoutané osoby mají v průměru vyšší pravděpodobnost smrtelné nehody, při které by použití pásu mohlo jejich život zachránit.

Volvo, Auto.cz, EU, OSP



60 let s tříbodovými bezpečnostními pásy