Milán se rozhodl pro až 250 e-busů od Solaris

Tendr na dodání bezemisních vozidel za až 192 milionů € vyhrál polský Solaris se svou vlajkovou lodí Urbino 12 electric. Jde o největší evropskou zakázku na e-busy.
Tendr na dodání bezemisních vozidel za až 192 milionů € vyhrál polský Solaris se svou vlajkovou lodí Urbino 12 electric. Jde o největší evropskou zakázku na e-busy.
Milánský dopravce ATM hodlá do roku 2030 postupně odstavit naftové autobusy. Zásadním milníkem na této cestě bylo zahájení velkého výběrového řízení na dodávku až 250 elektrických autobusů. Celková hodnota rámcové dohody může činit až 192 milionů €. Rámcovou smlouvu na dodání vozidel podle tiskové zprávy Solaris uzavřel ATM Milano s polským výrobcem. Jde o jednu z největších zakázek pro Solaris a největší zakázku na elektrické autobusy v Evropě. Díky tomuto velkému tendru v roce 2019 Solaris posílí svou pozici jednoho z předních evropských výrobců elektrických  autobusů.

Dodávka první části 40 autobusů bude zahájena v červnu 2020. Autobusy pro Milán - Urbino 12 electric - jsou vlajkovou lodí polského výrobce. Tento model, který každý den jezdí po ulicích desítek evropských měst v 17 státech celého kontinentu, získal v roce 2017 nejprestižnější ocenění v autobusovém průmyslu - titul „Bus of the Year 2017“.

Dvanáctimetrové Urbino electric bude vybaveno bateriemi Solaris High Energy s celkovou kapacitou přes 240 kWh. Elektrická energie se bude dobíjet pomocí invertovaného pantografu a klasicky plug-in v depu. Pohonná jednotka bude tvořena elektrickou nápravou se dvěma integrovanými elektrickými motory o výkonu 110 kW.

Extrémně nízká hlučnost, snížené vibrace a především žádné emise z provozu elektrických autobusů mají zvýšit cestovní komfort milánských obyvatel. Pohodlný a prostorný interiér bude navíc vybaven řadou nejmodernějších řešení jako USB porty, informační systém pro cestující a kamerový systém. Kromě toho bude mít řidič k dispozici displeje ke sledování dveří a pantografu a couvací kameru.

Prostorný klimatizovaný prostor bude určen pro až 82 osob, z nichž 26 bude sedících, bude mít prostor pro osoby se zdravotním postižením a 14 míst přístupných z nízké podlahy pro usnadnění cestování.

V samotném Miláně je model Urbino znám od roku 2014. 150 autobusů Solaris, včetně 25 s elektrickým pohonem, již v hlavním městě severní Itálie jezdí. Polský výrobce dodal pro italský trh přes 40 bateriových autobusů. Kromě Milána je koupili dopravci z Bergama a Bolzana. Do Bolzana bude v roce 2021 dodáno také 12 vodíkových autobusů.

Součástí plánu ATM je také obnova trolejbusové flotily, kterou budou tvořit kloubové bateriové trolejbusy nové generace Trollino také od Solaris. V polovině června přijelo z Polska do Milána první Trollino z celkového počtu 80 vozidel s možností další objednávky. Podle harmonogramu by měly být dodávány tři vozy měsíčně. Změnu čeká i tramvajová doprava, nové tramvaje poslední generace dodá Stadler Rail Valencia S.A.

Solaris


Milán se rozhodl pro až 250 e-busů od Solaris