Společná výzva UITP a ACEA

Chybí infrastruktura pro dobíjení a tankování bezemisních a nízkoemisních autobusů, varují členské státy EU organizace zastupující automobilový průmysl a sektor veřejné dopravy.
Chybí infrastruktura pro dobíjení a tankování bezemisních a nízkoemisních autobusů, varují členské státy EU organizace zastupující automobilový průmysl a sektor veřejné dopravy.
Automobilový průmysl a sektor veřejné dopravy vyzývají členské státy EU, aby zvýšily investice do velmi potřebné infrastruktury pro nabíjení a plnění alternativně poháněných autobusů. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) a Mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP) vydaly tuto společnou výzvu v návaznosti na nedávné přijetí Směrnice o čistých vozidlech Radou Evropské unie.

Směrnice o čistých vozidlech stanoví závazné cíle pro zadávání veřejných zakázek na vozidla s nulovými a nízkými emisemi v každém z 28 členských států EU pro roky 2025 a 2030. Bez nezbytné infrastruktury specifické pro autobusy však tyto cíle nelze jednoduše splnit, varuje ACEA a UITP.

Směrnice o infrastruktuře pro altenativní paliva (DAFI) - přijatá v roce 2014 - stanoví jasné, ale nezávazné národní cíle pro zavádění dobíjecích a čerpacích stanic v celé EU. Bohužel, DAFI nestihla připravit sektor veřejné dopravy na přechod k alternativním palivům, protože se na autobusy nedostatečně zaměřila.

ACEA a UITP proto naléhají na členské státy, aby zvýšily podpůrná opatření pro výstavbu infrastruktury pro alternativní paliva pro autobusy a aby předložily revizi DAFI.

„Není pochyb o tom, že změna klimatu je hlavní výzvou, která také vyžaduje další úsilí o snížení emisí CO2 z odvětví dopravy. Výrobci autobusů v EU jsou plně odhodláni hrát svou roli,“ uvedl Generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. „Nedostatečná infrastruktura nabíjení a tankování je však hlavní překážkou zavádění nových autobusových technologií na trh. Národní vlády a Evropská komise musí urychleně podniknout kroky k vyřešení tohoto problému.“

„Je nezbytné, aby členské státy aktualizovaly své národní implementační plány ze směrnice DAFI a zapojily svá města a veřejnou dopravu tak, aby mohla být plánována nezbytná infrastruktura pro nízkoemisní autobusové systémy,“ uvedl Thomas Avanzata, UITP Senior Director pro Evropu.

ACEA, UITP