V České republice vzniká základ pro rozvoj autonomní dopravy
Ve čtvrtek 13. června představilo O2 mobilní aplikaci pro zvýšení bezpečnosti na silnících a vozidlovou jednotku umožňující vzájemnou komunikaci mezi vozidly i dalšími prvky na silnicích.

O2 představilo vozidlovou jednotku pro vzájemnou komunikaci automobilů. Vznikla jako součást evropského projektu C-Roads zaměřeného na harmonizaci kooperativní komunikace v rámci dopravních systémů.
O2 představilo vozidlovou jednotku pro vzájemnou komunikaci automobilů. Vznikla jako součást evropského projektu C-Roads zaměřeného na harmonizaci kooperativní komunikace v rámci dopravních systémů.
C-Roads je celoevropský pilotní projekt spolufinancovaný Evropskou unií, který má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích prostřednictvím kooperativních dopravních systémů. „Projekt C-Roads je příkladem velmi užitečné spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. V České republice jako první v Evropě testujeme komunikaci ve specifických situacích nejen mezi vozidly, ale také mezi železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Jako první také plně kombinujeme Wifi pro auta i mobilní datové sítě. O výsledky testů už projevily zájem další evropské státy, jako Rakousko nebo Německo,“ říká Martin Pichl z Ministerstva dopravy, které za Českou republiku projekt koordinuje. Cílem C-Roads je navrhnout jednotný standard pro komunikaci vozidlo-infrastruktura, vozidlo-vozidlo. Projekt končí v roce 2020, letošní rok je proto pro řešení klíčový, hlavně z hlediska testování. Cílem je ověřit technologii v praxi a připravit návrh standardu pro EU.

Projekt C-Roads je realizován v konsorciu partnerů pod koordinací Ministerstva dopravy ČR. Dalšími členy konsorcia jsou O2 Czech Republic, Intens Corporation, T-Mobile Czech Republic, AŽD/SŽDC, Brněnské Komunikace, České vysoké učení technické a dále ve spolupráci s asociovanými partnery Škoda Auto, Dopravní podniky v Plzni, v Ostravě a v Brně.

Operátor O2 v rámci projektu C-Roads Czech Republic představil dopravní mobilní aplikaci a vozidlovou jednotku. Díky té dokážou auta komunikovat nejen mezi sebou, ale také s dopravními značkami, železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory. Mobilní aplikace řidiče prostřednictvím mobilního telefonu nebo informačního panelu na palubní desce upozorní na nebezpečí v dopravě, blížící se sanitu nebo na železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak. Cílem projektu je významně zvýšit bezpečnost na silnicích nejen v České republice, ale v rámci celé Evropské unie.

Mobilní aplikace i vozidlová jednotka využívají tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii Wifi pro auta. „Proměnlivé dopravní značky, servisní auta nebo vozidla IZS vysílají informace do centrálních dopravních systémů, a ty se řidičům obratem objeví v mobilní aplikaci. Ta řidiče upozorňuje například na práce na silnici, pomalu jedoucí nebo stojící automobil, blížící se vozidlo IZS, přednost veřejné dopravy, železniční přejezd nebo špatné počasí. Aplikace řidičům umožňuje také informace z dopravy do aplikace odesílat," popisuje Lukáš Krch, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: „Při vývoji aplikace jsme kladli důraz na to, aby neodváděla pozornost od řízení, ale zároveň vizuálně i zvukově včas varovala řidiče před hrozícím nebezpečím."  Data z aplikace jsou maximálně zabezpečena. V podmínkách je například jasně zaručeno, že získaná data, jako například rychlost, nesmí být využita v trestním řízení.
 
Mobilní aplikace i vozidlová jednotka nyní prochází finální fází testování. Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. Vozidlová jednotka je nyní samostatná a lze ji umístit prakticky do jakéhokoli vozu. V budoucnu se počítá s její integrací přímo do automobilů. Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, ale i ve městech a na vybraných železničních přejezdech.

 „Pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy bude klíčový nástup sítí páté generace. Ty přinesou širokou síť vysílačů, což umožní masivní rozšíření i na lokální úrovni. Velmi nízká odezva sítě pak umožní využití v dalších situacích, především při nutnosti rychlého zastavení,“ popisuje Jiří Vítek z O2 s tím, že automobilový průmysl je tak jednou z oblastí, jejíž rozvoj bude úzce souviset s budováním sítí páté generace. Komunikace vozidel s okolím je základem pro nástup autonomního řízení – díky němu by mohla za několik let například auta sama uhýbat ještě před tím, než bude sanita v bezprostřední blízkosti, nebo sama optimalizovat průjezd křižovatkou, když budou vědět, za jak dlouho padne červená.




V České republice vzniká základ pro rozvoj autonomní dopravy
Mapa testovacích lokalit
V České republice vzniká základ pro rozvoj autonomní dopravy
Vozidlová jednotka pro komunikaci vozidlo-infrastruktura-vozidlo.
V České republice vzniká základ pro rozvoj autonomní dopravy
Mobilní aplikace pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu
V České republice vzniká základ pro rozvoj autonomní dopravy
Měřící vůz O2
V České republice vzniká základ pro rozvoj autonomní dopravy
Předváděcí vozy pro komunikaci vozidel