Den otevřených dveří v Dopravním podniku města Olomouce
Historický motorový vůz evidenční č. 16, rok výroby 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Foto DPMO

U příležitosti výročí 120 let od zahájení tramvajového provozu v Olomouci bude otevřena 1. června tramvajová vozovna dopravního podniku v ulici Koželužská.
U příležitosti výročí 120 let od zahájení tramvajového provozu v Olomouci bude otevřena 1. června tramvajová vozovna dopravního podniku v ulici Koželužská.
Návštěvníci si budou moci v sobotu 1. června prohlédnout historickou tramvaj č. 223 z roku 1930 vč. vlečného vozu, všechny typy tramvají, které v současné době DPMO provozuje i první olomoucký elektrobus. Prostřednictvím virtuální reality bude možné si prohlédnout interiér nejstarší původní olomoucké tramvaje č. 16, která je momentálně deponována v Technickém muzeu v Brně. Vystaveny budou také vozy, určené pro údržbu trolejového vedení, otevřena budou pracoviště údržby v areálu Koželužská a bude probíhat ukázka odbavovacího a informačního systému.

Pro přepravu na místo konání je možné využít běžných linek MHD nebo zvláštní linky č. 120 v úseku Hlavní nádraží – Náměstí Hrdinů, tato je vypravena jako prodloužení linky č. 3, která je o víkendech běžně ukončena na zastávce Sokolská.

Historie tramvajové dopravy v Olomouci začala v lednu 1892 rozhodnutím městského zastupitelstva vybudovat pouliční dráhu s parním pohonem. První technicko-provozní zkouška na jednokolejné tramvajové dráze proběhla 28. března 1899, v sobotu 1. dubna 1899 byl za značné účasti obyvatel města i okolí zahájen pravidelný provoz s devíti motorovými a čtyřmi vlečnými vozy.

Nejvyšší provozní rychlost byla nařízena na 18 km/hod, což umožňovalo stanovit interval na sedm a půl minuty na hlavním úseku. Na obou větvích se jezdilo v patnáctiminutových intervalech. Ve zbývajících devíti měsících roku 1899 bylo přepraveno 878 351 cestujících, v následujícím roce již 1 123 772 osob při počtu 21 707 obyvatel města.

Po čtyřiceti letech provozu, v roce 1939, bylo dosaženo dosud nejvyššího výkonu počtem 5 230 081 přepravených osob, v roce 1940 to bylo již 7 846 852 cestujících. Růst frekvence si vyžádal přestavbu dráhy na dvoukolejnou. Od zahájení rekonstrukce v roce 1940 byl během válečných let přestavěn úsek od hlavního nádraží k mostu přes Střední Moravu. Vrcholného výkonu bylo dosaženo v roce 1944 přepravením 19 567 700 osob.

Po odstranění válečných škod došlo ke znárodnění energetických zdrojů a tím i městské elektrárny. Pouliční dráha byla od svého vzniku součástí Elektrických podniků královského hlavního města Olomouce, později jen hlavního města Olomouce. Nyní zůstala spolu s autobusovým provozem ve správě města jako Dopravní podniky hlavního města Olomouce, později jako Dopravní podniky Jednotného národního výboru Olomouc, komunální podnik. V roce 1953 vznikl Dopravní podnik města Olomouce v nynější podobě.

DPMO


Den otevřených dveří v Dopravním podniku města Olomouce