Londýn pořizuje double-deckery na palivové články

Transport for London objednal 20 patrových autobusů StreetDeck na vodík od severoirského výrobce Wrightbus. Nákup je podpořen evropským projektem JIVE.
Transport for London objednal 20 patrových autobusů StreetDeck na vodík od severoirského výrobce Wrightbus. Nákup je podpořen evropským projektem JIVE.
V rámci evropského programu JIVE na podporu financování autobusů na palivové články společnost Transport for London (TfL) objednala 20 autobusů na palivové články, každý za zhruba půl milionu liber (cca 14,5 milionu korun). Z celkové částky za vozidla a příslušnou infrastrukturu 12 milionů liber (necelých 14 milionů eur), poskytne přes 5 milionů liber (5,78 milionu eur) program JIVE a přibližně 1 milion liber (1,16 milionu eur) Britský úřad pro nízkoemisní vozidla.

Wrightbus představil model StreetDeck FCEV vloni v listopadu na výstavě Euro Bus Expo. 10,9 metrů dlouhé double-deckery mají 64 míst k sezení. Základní verze má dojezd asi 320 km. Wrightbus StreetDeck FCEV využívá systém palivových článků FCVelocity od Ballard (pro Londýn ve verzi FCveloCity-HD 85 kW) a pohonnou jednotku od Siemens.

Flotilu dopravce Transport for London tvoří v současné době 165 elektrických autobusů, v létě by mělo přijet dalších 68 elektrických double-deckerů. Double-deckery StreetDeck by měly být v provozu v Londýně v roce 2020. Budou nasazeny na linky 245, 7 a N7, které za minulý rok přepravily 10 milionů cestujících.

Autobus na palivové články byl vyvinutý jakou součást projektu JIVE, financovaného z prostředků EU. Wrightbus se stal v rámci projektu výhradním dodavatelem fuel cell double-deckerů pro Velkou Británii. Dalších 50 autobusů StreetDeck FCEV bude v listopadu nasazeno v Londýně, Birminghamu a Aberdeene. Výběrové řízení na nákup celkem 139 nových vozů pro devět měst začalo před dvěma lety.

Těchto prvních 20 dvoupodlažních autobusů je součástí dodání 55 autobusů, které jsou plánovány pro Velkou Británii v rámci JIVE I. Program financování JIVE podpoří celkem nákup 291 autobusů s palivovými články ve více než 20 evropských městech.

Cílem evropského programu financování JIVE je připravit cestu ke komercializaci elektrických autobusů s palivovými články koordinací nákupu pro získání úspor a podpora výstavby nových čerpacích stanic. Tyto programy jsou podporovány celkem 57 miliony eur z grantů Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU).

Zkušenosti s autobusy na palivové články získá brzy i Liverpool. Od roku 2020 bude do pravidelného provozu zařazeno až 25 vozidel. Na rozdíl od Londýna to budou autobusy Enviro400 double-decker, který vyvinuly společnosti Alexander Dennis a Arcola Energy.

TfL, Busworld




Londýn pořizuje double-deckery na palivové články