RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
RegioJet pořídil nové autobusy pro linky IC Bus od společnosti Scania. Foto Scania

Jedná se o první dálkové autobusy ve flotile, které jsou vybaveny také nástupní plošinou a až dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku.
Jedná se o první dálkové autobusy ve flotile, které jsou vybaveny také nástupní plošinou a až dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku.
Autobusový dopravce RegioJet / STUDENT AGENCY oficiálně převzal devět nových autobusů Scania Irizar i8 určených k zajištění provozu autobusových linek IC Bus, které RegioJet / STUDENT AGENCY provozuje pro německé dráhy Deutsche Bahn (DB). Autobusy mají proto charakteristické bílo červené zbarvení DB s nápisem IC Bus a cestující se s nimi setkají na linkách z Prahy do Mnichova, Norimberku, Mannheimu a Lipska. V provozu nové autobusy nahradí dosavadní autobusy Setra, které byly nasazeny do provozu v roce 2014, a které rovněž provozuje RegioJet / STUDENT AGENCY.

Autobusy IC Bus jsou provozovány jako integrovaná součást sítě železničních spojů Deutsche Bahn na těch linkách, kde vlakové spojení – například z důvodu trasování železnice – nedokáže nabídnout tak rychlé a přímé spojení jako právě autobus.

Autobusové spoje IC Bus nabízí Deutsche Bahn 10 let, když v srpnu roku 2009 vyrazily poprvé na trasu spojující Prahu s Norimberkem. S RegioJet / STUDENT AGENCY spolupracují Deutsche Bahn na provozu autobusových spojů IC Bus od prosince 2011, kdy RegioJet  / STUDENT AGENCY začal nasazovat na linky IC Bus své autobusy a personál v barvách německých drah. RegioJet je také prodejcem jízdenek na autobusové spoje IC Bus -  a to jak z prodejního systému německých drah, tak v rámci vlastního rezervačního systému. Autobusy IC Bus jsou tak integrální součástí také spojů nabízených pod značkou RegioJet.

Nově pořizované autobusy jsou typ Scania Irizar i8, které RegioJet provozuje i na svých vlastních žlutých linkách. Ten luxusní typ nasadil do provozu jako úplně první dopravce v Evropě na jaře roku 2016.

V provedení pro IC Bus Deutsche Bahn se ale tyto autobusy výrazně liší – a to nejen korporátním červeno bílým zbarvením. Mají kapacitu 59 míst, rozestupy sedadel přes 80 cm umožňují pohodlnou jízdu. V autobusech nejsou při jízdě přítomni stevardi, cestující mají k dispozici samoobslužný automat s možností nákupu chlazených nápojů (voda, cola, nealko pivo), kávy a drobného občerstvení (tyčinky Snickers, Corny, oříšky).

K dispozici je připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi – a to v ČR i v Německu a využít mohou také zábavní portál, kde si po připojení na svém zařízení mohou cestující pustit filmy, seriály, hudbu a další obsah. V interiéru autobusu jsou umístěny také informační displeje zobrazující cestujícím informace o jízdě autobusu a další instrukce. Autobus je standardně vybaven toaletou, bezpečnostními pásy a je plně klimatizován. Každé dvojsedadlo je vybaveno zásuvkou pro 230V a USB zástrčkami. Kompletní instalaci nadstandardní výbavy provedla společnost Auto-Bus.cz.

Zcela unikátní je řešení pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu využívající invalidní vozík. Jako první dálkové autobusy ve flotile RegioJet / STUDENT AGENCY umožňují plnou přepravu cestujících na vozíčku, stejně jako jejich nástup prostřednictvím výtahu zabudovaného za zadními dveřmi nad zadní nápravou. Při nástupu vozíčkáře se otevře část boční karoserie za zadními dveřmi a z autobusu vyjede výtah s plošinou pro bezbariérový nájezd invalidního vozíčku. Výtah vozíčkáře vyzvedne do úrovně podlahy autobusu a ten přejede do interiéru, kde lze vyjmutím sedaček vytvořit místo pro umístění cestujícího na invalidním vozíku. Jedná se o řešení, které je standardizované do nově dodávaných autobusů dálkové dopravy a odpovídá také nové legislativě EU týkající se přepravy vozíčkářů.

Co se týče dalšího provozního vybavení, autobusy jsou vybaveny například snímačem jízdy, který dokáže vyhodnotit objekt, který by mohl ohrozit bezpečnou jízdu autobusu. Pokud autobusu zablokuje cestu jiné vozidlo, ocitne se před ním překážka, nebo člověk, vozidlo ihned automaticky zabrzdí, tak aby byl náraz co nejmenší a nezpůsobil rozsáhlé škody. Systém je schopen zaznamenávat i bdělost řidiče. Pokud by se dostal do mikrospánku a autobus by začal zajíždět do vedlejšího jízdního pruhu, sedadlo řidiče začne vibrovat. Autobus mimo jiné snímá i styl jízdy řidiče a upozorní jej na případnou nadspotřebu. Je vybaven i přístrojem alkohol-lock, který až po zkušebním testu umožní autobus nastartovat.

Autobusy Scania Irizar i8 jsou postaveny na třínápravových podvozcích Scania. Jsou vybaveny motory Scania DC 13 l/450 hp EURO 6.

Spolupráce obou dopravců na provozování linek IC Bus začala v prosinci 2011, kdy autobusy RegioJet / STUDENT AGENCY  začaly jezdit v barvách IC Bus DB na linkách z Prahy do Norimberku a Mnichova.

Aktuálně jezdí autobusy IC Bus z Prahy na čtyřech  linkách:

•    Praha - Regensburg - Mnichov a zpět 3 x denně (z toho do Regensburgu zajíždí jednou denně)
•    Praha - Norimberk a zpět 4x denně
•    Praha - Norimberk - Würzburg - Frankfurt letiště - Frankfurt hlavní nádraží – Mannheim / Mannheim - Heidelberg - Norimberk – Praha – 1x denně
•    Praha - Lipsko a zpět 1x denně

Všechny linky odjíždějí v Praze z hlavního nádraží, dva ranní spoje do Norimberku a Mannheimu zastavují také na autobusovém nádraží Praha Florenc pro pohodlnější přestup cestujících z autobusových spojů RegioJet.

Denně dohromady všechny autobusy na linkách IC Bus provozovaných RegioJet / STUDENT AGENCY najedou přibližně 6 340 km – v provozu je přitom 8 autobusů a jeden slouží jako provozní záloha. Celkem se o provoz a spolupráci s DB stará přibližně 40 zaměstnanců RegioJet / STUDENT AGENCY – zejména jde pak o řidiče, odbavovací personál, který asistuje  u nástupů cestujících v Praze a dispečery.

V roce 2018 využilo spojů IC Bus do České republiky přibližně 750 tisíc cestujících s tím, že každoročně počet cestujících roste. Řada cestujících zejména na lince do Norimberku přestupuje na návazné vlakové spoje DB s tím, že nejčastěji směřují do destinací Frankfurt, Würzburg a Stuttgart, ale i do dalších míst v rámci Německa.

Co se týká modernizace vozidel na ostatních linkách, RegioJet jedná s výrobci a nákupy jsou v plánu.


RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Autobusy představil RegioJet, Deutsche Bahn a Scania na tiskové konferenci 25. dubna
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Autobusy mají bílo červené zbarvení DB s nápisem IC Bus
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Plošina pro vozíčkáře. V případě přepravy 2 vozíčků je potřeba 4 dvojsedadla vyjmout
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Sedadla v čalounění kůže/látka mají velké rozestupy. Interiér je proveden v kombinaci šedých barev a v imitaci dřevěné podlahy
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Přístroj alkohol lock, řidič je povinnen před jízdou dýchnout, jinak se motor nenastartuje
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Automat na prodej drobného občerstvení
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn
Představení nových autobusů na Hlavním nádraží v Praze
RegioJet pořídil nové autobusy Scania Irizar i8 pro provoz na autobusových linkách IC Bus Deutsche Bahn