Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum

Nový trolejbus, postavený podle vzoru z roku 1911, byl v pátek 15. března v Českých Velenicích předán Trolejbusovému muzeu v Sandtoftu ve Velké Británii.
Nový trolejbus, postavený podle vzoru z roku 1911, byl v pátek 15. března v Českých Velenicích předán Trolejbusovému muzeu v Sandtoftu ve Velké Británii.
V Rakousko-Uhersku bylo před 1. světovou válkou postaveno několik trolejbusových provozů, jejichž společným rysem bylo využití konstrukce Cedes Stoll – výrobcem vozidel byla rakouská pobočka firmy Mercedes, elektrický proud byl odebírán pomocí čtyřkolového vozíku navrženého Carlem Stollem a zdokonaleného jeho synem Ludwigem, který se pohyboval po dvou nadzemních vodičích. Vozík byl připojen k vozidlu pomocí ohebného kabelu. První trolejbus Mercedes-electrique Stoll byl v provozu v od roku 1907 do roku 1916 v Gmündu (po válce bylo město rozděleno státní hranicí na rakouský Gmünd a České Velenice v Československu).

V roce 1911 byl jeden z podvozků, postavený firmou Austro-Daimler, dovezen společností Cedes Electric Traction Limited do Velké Británie, kde byl karosován firmou EH Bayley v Londýně. Následující rok byl předváděn ve West Hamu ve východním Londýně a stal se prvním trolejbusem v londýnských ulicích.

V roce 1913 byl pronajat dopravci Keighley Corporation Transport v hrabství Yorkshire a protože zkouška byla hodnocena jako úspěšná, byly zakoupeny dva nové trolejbusy, kterým byla přidělena evidenční čísla 1 a 2. Pronajaté vozidlo bylo poté zakoupeno od fy Cedes a dostalo evidenční číslo 0.

V roce 2014 přišel pan Jiří Kovář, ředitel Galerie a Muzeum (GaMu) České Velenice, s myšlenkou na zhotovení repliky modelu Mercedes-electrique Stoll z roku 1907, která se v dalších dvou letech naplnila a v červenci 2016 k oslavám stého výročí konce trolejbusového provozu v Gmündu byla replika představena veřejnosti.

Později v stejném roce pan Kovář nabídl získané dovednosti a zkušenosti svého týmu Trolejbusovému muzeu v Sandtoftu, které provozují výhradně dobrovolníci a je domovem největší sbírky historických trolejbusů na světě. Je také jedním z mála míst ve Velké Británii, kde je možné svézt se trolejbusy (poslední městský trolejbusový provoz v Bradfordu končil v březnu 1972).

Trolejbusové muzeum bylo touto nabídkou potěšeno a v listopadu roku 2017 byla podepsána smlouva a na společné schůzce byla učiněna některá klíčová rozhodnutí o projektu. Pan Kovář koordinoval práci na projektu na řadě míst České republiky. Nyní se vše zkompletovalo dohromady a tím téměř skončila práce na vytvoření nádherné repliky modelu Cedes 1911 s karoserií Bayley. V Trolejbusovém muzeu Sandtoft bude vybudováno Hala Cedes, kde bude vozidlo garážováno a veřejnost bude seznámena s příběhem tohoto vozu i celého systému Cedes Stoll.

Při spuštění bude replika napájena z baterií, ale časem bude vybudována komunikace, nad níž bude  umístěno trolejové vedení a replika bude provozována jako opravdový trolejbus.

Pokud máte facebook určitě se podívejte na video natočené Českou televizí.

Krátký film o trolejbusech Cedes ve West Ham v roce 1912 je ZDE

Jan Spousta, i autor fotografií

Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Setkání nadšenců zapojených do projektu za českou i britskou stranu a příznivců projektu (zástupců města a trolejbusových odborníků z Rakouska) 15. března
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Podepsání předávacího protokolu
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum
Doporučujeme: Český trolejbus pro britské muzeum