EU se dohodla na snížení emisí CO2 u nákladních automobilů a autobusů o 30 procent do roku 2030

Evropský parlament a Rada EU se dohodly na kompromisu snížit emise oxidu uhličitého (CO2) u nových nákladních vozidel a autobusů ve srovnání s letošním rokem o 30 procent.
Evropský parlament a Rada EU se dohodly na kompromisu snížit emise oxidu uhličitého (CO2) u nových nákladních vozidel a autobusů ve srovnání s letošním rokem o 30 procent.
Omezení má pomoci splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent. Dopravní sektor zůstal jediným, kde emise stále rostou.

„Schválením prvních emisních standardů EU pro nákladní automobily jsme dokončili právní rámec pro dosažení evropských cílů, a to snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o nejméně 40 procent,“ uvedl v prohlášení komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Caňete. K dohodě došlo v ranních hodinách 19. února.

Po předběžné politické dohodě musí text dohody v následujících měsících formálně schválit EP a Rada EU. Poté bude předpis zveřejněn v úředním věstníku EU a může být hned účinný.

7. prosince Evropský parlament a Rada dospěly k dohodě v otázce výrazného snížení emisních norem pro automobily a lehká užitková vozidla. Do roku 2030 bude nutné škodlivé emise v případně osobních automobilů snížit o 37,5 procenta (k roku 2025 o 15 procent), v případně užitkových vozů o 31 procent. Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.