Arriva nakoupí velkokapacitní autobusy a chystá se ve velkém i na železnici
Daniel Adamka, generální ředitel Arriva Transport. Foto Arriva

S počtem 2 600 řidičů a 2 000 autobusů je Arriva stále největším autobusovým dopravcem v Česku a i letos chce růst. Kromě jiného koupí autobusy za stovky milionů korun.
S počtem 2 600 řidičů a 2 000 autobusů je Arriva stále největším autobusovým dopravcem v Česku a i letos chce růst. Kromě jiného koupí autobusy za stovky milionů korun.
Arriva právě v Žatci buduje novou provozovnu, chystá nákup několika desítek velkokapacitních autobusů, plánuje být největším provozovatelem elektrobusů v České republice a ve velkém vstoupí také na železnici. Jak přesně bude rok 2019 z pohledu Arrivy vypadat, jsme se ptali generálního ředitele mateřské Arriva Transport Daniela Adamky.

Máte za sebou úspěšný, nebo spíš náročný rok?

To se myslím nevylučuje. (směje se) Ale na rovinu, rok 2018 pro nás byl velmi náročný a myslím, že ostatní dopravci budou vědět, o čem mluvím. Nedostatek řidičů i nedostatek dalších technických profesí, jako jsou mechanici, autoelektrikáři a další, je problém celého Česka. Každý se ho snažíme zvládnout, jak nejlépe umíme. Autobusů si dnes můžete koupit, kolik chcete. Ale najít chlapa, který tím volantem bude rád točit, je těžké.

Není problém v tom, že řidiči dostávají prostě málo peněz? Často toto téma sami otevírají.


Za poslední dva roky u nás stouply mzdy řidičů o 25 % a o dalších 10 % vzrostou letos. Ten nárůst si rozhodně zaslouží. Zápasíme ale s tím, že některé kraje v závazku veřejné služby takto zvýšené náklady nekompenzují. V řadě míst zvyšujeme platy, ale za kilometr dostáváme pořád stejně, není snadné s penězi vyjít. Věřím, že už každou chvíli začne platit nižší sazba DPH. Objednatelé by tak měli mít peníze na zvýšení mezd řidičů, mechaniků, dispečerů a dalších profesí.

Kde řidiče hledáte?

Všude! I v zahraničí, v Srbsku a na Ukrajině. A snažíme si je také vychovávat – když přijdete s řidičským průkazem na osobní nebo nákladní auto, zaplatíme vám autoškolu na autobus. Hotový řidič autobusu dostává nástupní bonus dvacet tisíc korun, pokud přijde s oprávněním skupin C nebo B, dostane k nástupu deset tisíc. A myslíme i na naše řidiče. Když přivedou kamaráda nebo známého s papíry na autobus, deset tisíc je jejich. Snažíme se řidiče zajistit všemi cestami.

Kolik lidí byste teď do provozu přijali?


Určitě dvě stě.

Říkáte, že loňský rok byl také úspěšný, ale třeba v Moravskoslezském kraji jste o některé oblasti přišli…

Ano, ale zase jsme uspěli v Teplicích, na železnici a budujeme provozovnu v Žatci. Do dalších soutěží na zajištění autobusové dopravy se hlásíme a budeme bojovat o nová území. To je normální, že někde uspěje nový dopravce, jinde zase uspějete vy místo někoho současného. Mrzí nás, když cokoliv ztratíme, ale období, kdy dopravce jezdil na jednom území třicet let, už bohužel skončilo.

Říkal jste v Žatci? To je oblast, kde bychom Arrivu nečekali.

Budeme tu pro Ústecký kraj jezdit místo dopravce TD Bus, který skončil.

Co vás vede k tomu, že se hrnete do železniční dopravy? To většina autobusových dopravců v Česku nedělá.

I v zahraničí má Arriva vlaky, v některých zemích i lodě, pro nás je to standardní. A na českém trhu byla dlouho situace taková, že vše jezdil jeden železniční dopravce, který dostával od státu peníze, které si řekl. Chceme i s ostatními dopravci objednatelům ukázat, že mohou mít lepší kvalitu za méně peněz. Ono to opravdu funguje. Navíc, kde je konkurence a zlepší se tam služby, tam začíná jezdit veřejnou dopravou více lidí než dosud. Lidé jsou ochotní nechat auto doma, když jim nabídnete dobrou alternativu.

Na kterých tratích vás tedy v nejbližší době uvidíme?

Loni v prosinci jsme začali jezdit v rámci systému Pražské integrované dopravy linku S49 z Roztok u Prahy do Hostivaře. Letos v prosinci vyjedeme na čtyři rychlíkové linky pro Ministerstvo dopravy a rádi bychom také ve spolupráci s Leo Expressem začali zajišťovat osobní dopravu na několika tratích Zlínského kraje.

Zmínil jste Pražskou integrovanou dopravu. Často se mluví o tom, že nutně potřebuje velkokapacitní autobusy.

To je pravda, systém PID se rozšiřuje postupně na celé území Středočeského kraje. Letos se budou integrovat další oblasti a lidé jezdí v okolí Prahy integrovanými vlaky i autobusy ve stále větším počtu. Už loni jsme pořizovali velkokapacitní autobusy pro Kladensko, letos nakoupíme skoro 60 kloubových autobusů pro dopravu v Praze a ve Středočeském kraji.

Jaké tedy plánujete v roce 2019 celkově investice do obnovy vozového parku?

Když zůstaneme u autobusů, počítám, že letos v celé Arrivě nakoupíme autobusy ve stovkách milionů korun.

Budou mezi nimi i elektrobusy?

Elektrobusy jsou pro nás velmi důležité, chceme se letos dostat opět na první místo a být největší provozovatel bezemisních autobusů u nás. V Teplicích máme od loňského roku nové parciální trolejbusy a budeme s Teplicemi spolupracovat na zcela bezemisní veřejné dopravě ve městě. V Bílině jezdí nově naše elektrobusy od podzimu, chystáme nákup elektrobusů pro Kutnou Horu a za pár dní vyjedou nové elektrobusy také v Trutnově. Pokračujeme i v nákupu CNG autobusů, letos hlavně pro Kladno a také pro Trutnov.

Proč vás ekologická doprava tak baví? Elektrobusy jsou dražší, jejich provoz komplikovanější, domluva jejich nasazení a objednání z veřejných rozpočtů stojí také víc úsilí.

Ale je to velmi důležité. Arriva chce podporovat bezemisní dopravu a chci to i já osobně. Doprava je vnímána jako jeden z významných znečišťovatelů životního prostředí a je pravda, že na tom má svůj podíl. Budoucnost je jednoznačně v pohonech, které méně zatěžují okolí. Do center měst patří ekologické dopravní prostředky. Elektrobusy a parciální trolejbusy už považuji za standard. Dovedu si ale představit, že bychom využili i naše zkušenosti z provozu vodíkového autobusu v projektech, které budou chtít hlouběji podporovat bezemisní dopravu.


Arriva nakoupí velkokapacitní autobusy a chystá se ve velkém i na železnici
Slavnostní předání 27 nových autobusů na CNG ČSAD MHD Kladno v roce 2017. Daniel Adamka uprostřed.
Arriva nakoupí velkokapacitní autobusy a chystá se ve velkém i na železnici