Paříž ustoupila od plánu na veřejnou dopravu zdarma
Pařížské metro přepraví denně přes 4,5 milionu cestujících.

S plány na zavedení veřejné dopravy zdarma v samotné Paříži a regionu Ile-de-France přišla pařížská starostka Anne Hidalgo v březnu 2018. Závěry studií politiky k souhlasu nepřesvědčily.
S plány na zavedení veřejné dopravy zdarma v samotné Paříži a regionu Ile-de-France přišla pařížská starostka Anne Hidalgo v březnu 2018. Závěry studií politiky k souhlasu nepřesvědčily.
Po analýze možností zavedení bezplatné veřejné dopravy byly zadány studie proveditelnosti. Jejich závěry jsou jednoznačné: veřejná doprava zdarma by přišla město Paříž na obrovské množství peněz a měla by jen malý dopad na zlepšení životního prostředí. Kromě toho by ani jízdné zdarma nepřimělo změnit chování lidí. Ukázalo se, že cena není rozhodujícím kritériem pro přechod od aut k autobusům nebo tramvajím. Automobilová doprava by podle provedené simulace poklesla sotva o 2 až 5 %. V Paříži žije více než 2 miliony obyvatel a přes 3 miliony dalších turistů nebo lidí dojíždějících do zaměstnání jí každý den navštíví.

Vedlejším efektem by naopak byl přechod cyklistů a chodců do veřejné dopravy, hlavně do pařížského metra, které je už teď v ranní špičce přeplněno. Nejprve by tedy bylo nutné investovat do infrastruktury.

Závěr? Od plánu se ustupuje. Starostka Anne Hidalgo navrhuje jiná, méně nákladná opatření. Zůstává karta Navigo Pass s dopravou zdarma pro děti mladší než čtyři roky. Ta má být od září rozšířena na děti do jedenácti let. Stejné výhody by měli mít mladí lidé se zdravotním postižením a studenti středních a vysokých škol mohou dostat 50% slevu. Celkové náklady: 15 milionů eur.

Paříž se inspirovala městem Dunkirk na severu Francie (asi 200 000 obyvatel), kde je autobusová doprava zcela zdarma, není potřeba žádná jízdenka. Ve městě nejezdí tramvaje, trolejbusy ani místní vlaky. Podle dostupných údajů na některých linkách vzrostl počet cestujících až o 85 %. Podle průzkumu mezi cestujícími, který provedl deník The Guardian, jde o obyvatele, kteří opravdu nechali auto doma a jezdí autobusy, i o lidi, kteří dříve šli pěšky, ale nyní nastoupí do autobusu a cestou využijí wifi a surfují po internetu.

Evropským lídrem v bezplatné dopravě je Estonsko, které zavedlo pro rezidenty hlavního města Tallinnu veřejnou dopravu (téměř) zdarma (platí se jen minimální poplatek ročně) už v roce 2013. Nový národní systém volné jízdy měl od 1. července 2018 rozšířit tento model o bezplatnou veřejnou dopravu z hlavního město do ostatních regionů.

Prvním státem na světě, který od letošního léta plošně zavede hromadnou dopravu zdarma je Lucemburské velkovévodství. Půjde o plnění slibů z předvolební kampaně současné vlády, jejíž prioritou je ochrana životního prostředí. Podle britského deníku The Guardian se vláda těmito opatřeními snaží především zlepšit dopravu v hlavním městě Lucemburku. Přestože v něm žije jen 110 tisíc lidí, téměř 400 tisíc dalších jich tam denně dojíždí do práce. V roce 2016 každý řidič strávil v průměru 33 hodin v kolonách. Podle webu The Independent v Lucembursku již delší dobu neplatí jízdné lidé do 20 let.

I u nás zavedlo několik měst dopravu téměř zdarma. Jedny z prvních byly Hořovice v roce 2008, Frýdek-Místek, který projekt odstartoval 1. dubna 2011. Postupně se k němu přidalo i několik okolních obcí. Následovaly například Valašské Meziříčí, Strakonice, Lovosice a Litoměřice.



Paříž ustoupila od plánu na veřejnou dopravu zdarma
V Tallinnu umožní obyvatelům zelená karta za 2 € volný přístup do autobusů, tramvají a trolejbusů. Foto: STRINGER/EPA