ROPID organizuje Pražskou integrovanou dopravu už 25 let

V roce 1993 se začala psát historie Pražské integrované dopravy. Postupné zapojování příměstských linek do systému MHD v Praze předznamenalo rozvoj sítě PID dále do Středočeského kraje.
V roce 1993 se začala psát historie Pražské integrované dopravy. Postupné zapojování příměstských linek do systému MHD v Praze předznamenalo rozvoj sítě PID dále do Středočeského kraje.
1. prosince 2018 si příspěvková organizace Hlavního města Prahy připomíná již 25 let od svého vzniku. Zřízením organizátora se v roce 1993 začala psát historie Pražské integrované dopravy. Postupné zapojování železničních a příměstských autobusových linek do systému MHD v Praze předznamenalo rozvoj sítě PID dále do Středočeského kraje, který mohl být naplno spuštěn po změně tarifního systému v roce 1996.

Dnes jsou do sítě Pražské integrované dopravy zapojeny všechny linky metra, tramvají, městských autobusů, regionálních vlaků a přívozů na území Prahy včetně lanové dráhy na Petřín i první trolejbusové linky. Do Středočeského kraje vyjíždí řada vlakových a autobusových linek PID, které pokrývají již cca 2/3 jeho území, na železnici již platí tarif PID dokonce na celém území Středočeského kraje. Pražská integrovaná doprava sdružuje 26 dopravců a na 511 linkách denně přepraví cca 1 350 000 cestujících. Dopravní prostředky PID ročně ujedou 240 milionů km.

Organizace ROPID se za 25 let rozrostla z původního jednoho zaměstnance na 80 pracovníků, kteří zajišťují celou řadu činností, od samotného plánování dopravy včetně tvorby jízdních řádů přes zajištění ekonomiky a smluv, kontrolu kvality služby, přepravní průzkumy, marketing a informování cestujících až po technické zajištění fungování systému, koordinační dispečink nebo zastávkovou službu. V roce 2017 vznikla partnerská organizace IDSK, která zajišťuje v úzké spolupráci s ROPID odborné činnosti na území Středočeského kraje.

„Realizace každého novátorského díla, kterým založení prvního integrovaného dopravního systému na území našeho státu rozhodně bylo, vyžaduje nejen dokonalý projekt – ten tvoří jen polovinu podmínek nezbytných pro jeho vznik – ale zároveň potřebuje i politickou podporu a prostředky pro jeho uskutečnění. Proto mi dovolte vzpomenout u příležitosti letošního jubilea i tehdejšího náměstka primátora pro dopravu pana Ing. Pavla Holbu, bez jehož pochopení a maximální podpory by integrovaný dopravní systém v pražském metropolitním regionu nevznikl," konstatuje historicky první ředitel ROPID Zdeněk Strádal.

 „Čtvrtstoletí postupného vývoje přineslo nám i našim předchůdcům cenné poznatky a zkušenosti pro další zlepšování systému veřejné dopravy, které dokončením integrace se Středočeským krajem zdaleka nekončí. Město i region se i nadále vyvíjí a na to musíme být připraveni pružně reagovat. Základem úspěchu je pak dlouhodobé plánování a vysoce odborná koncepční práce, která zajistí stabilní prostředí pro další zlepšování kvality veřejné dopravy v Praze i celé metropolitní oblasti," dodává ředitel ROPID Petr Tomčík. Ředitelem ROPID je od 1. července 2015.

„Vzhledem ke geografické poloze hl. města Prahy a Středočeského kraje je naprosto logické, že spolu jejich organizátoři veřejné dopravy, tedy IDSK a ROPID vzájemně spolupracují. Já jsem za tuto spolupráci velmi rád a je patrné, že vše směřuje ke společnému integrovanému dopravnímu systému, který propojí a zkvalitní veřejnou dopravu pro 2,5 mil. obyvatel obou krajů. Za velký úspěch považuji dokončení integrace železnice v celém Středočeském kraji, ke které došlo letos 1. října. Byl bych velmi rád, kdyby do konce příštího roku byla v celém kraji zaintegrována také autobusová doprava," dodává za partnerskou organizaci IDSK její ředitel Pavel Procházka. Pavel Procházka byl zaměstnán v ROPID od roku 1994, mezi roky 2008 a 2015 byl pověřen jeho řízením. Od dubna 2017 je ředitelem příspěvkové organizace Středočeského kraje. 

 A co bude konkrétně za 5 až 10 let. "V první řadě aplikace nových standardů Pražské integrované dopravy. V pátek 30. listopadu byl představen první autobus splňující standard kvality BUS. Jde o velkokapacitní vozidlo splňující požadavky na provoz v příměstské dopravě Prahy. Má nový interiér, klimatizaci, systémy pro informování cestujících s novými LCD panely. Pro plánování cesty využíváme reálná data," říká Petr Tomčík.

"Čeká nás uzavírání nových smluv u autobusových dopravců i na železnici. To nám umožňuje nastavit si do budoucnosti podmínky jak pro komfort, tak technickou specifikaci vozidel. Je všeobecně známo, že PID je v současné době z důvodu vysoké mobility na svých limitech. Hodně obyvatel hlavního města se přestěhovalo do Středočeského kraje a do Prahy dojíždí. Například integrace Neratovicka a Mělnicka v roce 2015 přinesla nárůst cestujících o cca 30 %. Všeobecně známý je i problém s nedostatkem řidičů, proto směrujeme do větších a kapacitnějších vozidel.

V současné době se nám podařilo ve spolupráci s IDSK zaintegrovat do PID v rámci celého Středočeského kraje železniční dopravu. Co se týká statistik, meziroční nárůst cestujících na železnici se zvýšil o 14 %. Výzva pro nás je kapacita dopravní cesty. Navíc v příštích letech nás čekají významné investice na železnici a z toho vyplývající enormní výluky. Integrace autobusové dopravy je zhruba na 2/3 kraje. Středočeský organizátor IDSK ve spolupráci s ROPID plánuje zavedení podmínek PID do celého kraje do konce příštího roku.

V letošním roce jsme zavedli nový moderní odbavovací systém MOS. Nově plánujeme v co nejkratší době umožnit cestujícím nahrát si do mobilního telefonu předplatní kupón v aplikaci PID Lítačka. Požadujeme automatické čtení kupónů z aplikace na odbavovacím zařízení pro co nejjednodušší odbavení u řidiče, což si vyžádá softwarové úpravy systému," shrnuje pro náš portál ředitel ROPID Petr Tomčík.

Hlavní milníky rozvoje PID za posledních 25 let:

1993     Založení ROPID
1994     Zapojení železnice na celém území Prahy
1995     Zřízení prvního vnějšího tarifního pásma
1996     Zavedení přestupního časového a pásmového tarifu, vznik 4 vnějších tarifních pásem
1998     Zapojení záchytných parkovišť P+R do systému PID
2000     Zřízení číselné řady 400 pro mimopražské autobusy
2004     Zavedení první městské železniční linky (Praha-Libeň – Roztoky u Prahy)
2005     Zapojení prvního přívozu do systému PID
2010     Zavedení standardů kvality PID, vznik zastávkové služby PID
2012    Vznik Koordinačního dispečinku PID, obnovení procesu integrace dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem, významné změny v síti pražské MHD
2016    Významné změny v síti pražských tramvají
2017    Přečíslování nočních linek a části autobusových linek PID, rekordní rozšíření PID ve Středočeském kraji (Nymbursko, Benešovsko, Kladensko)
2018     Nový multikanálový odbavovací systém (PID Lítačka), dokončení integrace železnice na celém území Středočeského kraje

K výročí svého vzniku vydal ROPID upomínkovou brožuru s dobovými fotografiemi a dokumenty, která je zdarma k dostání od začátku prosince v Infocentru ROPID na pražském hlavním nádraží.


ROPID organizuje Pražskou integrovanou dopravu už 25 let
První ředitel ROPID Zdeněk Strádal (vlevo) na fotografii z roku 2005. Foto Busportál
ROPID organizuje Pražskou integrovanou dopravu už 25 let
Zahájení integrace PID do Ústeckého kraje. Zleva: Jindřich Franěk, vedoucí odboru dopravy a SH KÚ ÚK, Petr Tomčík - ředitel ROPID, Věra Kovářová, poslankyně Parlamentu a zastupitelka Stč kraje a Vladimír Urban, starosta Roudnice nad Labem. Foto Busportál
ROPID organizuje Pražskou integrovanou dopravu už 25 let
Zahájení integrace Sedlčanska v dubnu letošního roku. Zleva: Filip Drápal, ROPID, Martin Jareš, IDSK, Petr Tomčík, ředitel ROPID a Pavel Procházka, ředitel IDSK, zástupce města Sedlčany. Foto Busportál