Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany

Reportáž Zdeňka Kresy z první noční prohlídky tramvajové vozovny Slovany, kterou pro zájemce přichystaly Plzeňské městské dopravní podniky.
Reportáž Zdeňka Kresy z první noční prohlídky tramvajové vozovny Slovany, kterou pro zájemce přichystaly Plzeňské městské dopravní podniky.

Plzeňské městské dopravní podniky připravují rekonstrukci tramvajové vozovny na Slovanech. Pro přiblížení stávajícího nevyhovujícího stavu uspořádaly PMDP komentované noční prohlídky vozovny. Návštěvníkům bylo představeno pět hlavních důvodů rekonstrukce depa.

  • Kritický stav hal
Vozovna tramvají Slovany slouží svému účelu již od roku 1943, kdy nahradila původní vozovnu v Cukrovarské ulici. Tehdy nová vozovna Slovany byla ale postavena pro tramvaje s výrazně nižší hmotností, než mají dnešní moderní vozidla – jejich váha je často až šestinásobná. V kombinaci s nevhodným materiálem pro stavbu betonového podloží se stav vozovny v průběhu let zhoršuje. V roce 2014 byl odborníky označen stav haly za kritický. Provoz na řadě kolejí v halách musel být zakázán, u některých stání proběhly alespoň provizorní opravy. Při vjezdu do krytých hal musí některé vozy projíždět vraty se sklopenými zrcátky. Původní stará hala je navíc historicky koncipována jako neprůjezdná, dlouhodobě tak vyvstává problém s obtížnou manipulací tramvajových vlaků.

  • Nedostatečná kapacita
Jedním z motivů pro uspořádání prohlídek vozovny v nočních hodinách bylo představení problému, který je přes den skrytý. Po návratu všech tramvají z linek musí většina vozů zůstat odstavena na nekrytých stáních vystavena povětrnostním vlivům. Kapacity krytých hal je limitována, navíc je snížena kolejemi vyloučenými z důvodu kritického stavu kolejí a podloží. Odstavení vozidel pod širým nebem ztěžuje práci jak dílenským pracovníkům pro konání údržby vozidel, tak uklízecím četám, tak i samotným řidičům (především v zimních mrazech).

  • Hluková zátěž
Ačkoliv v současnosti provoz tramvajové vozovny státem povolené hlukové limity nepřesahuje, vzhledem k blízkosti obytných domů (vystavených však až při existenci areálu vozovny), je snaha obyvatelům přilehlých domů ulevit. Nový návrh vozovny předpokládá přesunutí hlavní vrátnice areálu do jižní části areálu s vyústěním na Slovanskou alej k blízkému policejnímu ředitelství. Stávající harfa v blízkosti obytných domů bude zcela předělána a především bude zastřešena resp. bude součástí krytých hal, proto bude hluk z provozu tramvají pro sousedící zástavbu nesrovnatelně nižší.

  • Chybějící vybavení
Ve zrekonstruované vozovně bude dopravákům sloužit i myčka pro tramvaje a technika pro diagnostiku kol. Tímto vybavením v současnosti vozovna nedisponuje.

  • Zajištění adekvátních podmínek pro zaměstnance
Stávající prostory nejsou vhodné a důstojné pro 21. století. V současnosti zde nalezneme dlouhodobě přetrvávající provizorní řešení, prezentována byla například nevyhovující jídelna pro pracovníky horního vedení, která je zároveň šatnou pro tyto zaměstnance.

Ve stávajících podmínkách však budou muset dopraváci ještě několik měsíců vydržet. V současnosti PMDP podaly žádost o získání územního rozhodnutí, jehož získání je předpokládáno na příští rok. Následovat bude výběrové řízení na zhotovitele. Samotná stavba by podle plánu měla být zahájena v roce 2020, vzhledem k nutnosti skloubit rekonstrukci s plným provozem tramvajové vozovny je dokončení odhadováno na prosinec 2022.

Trojice následujících nočních prohlídek vozovny v noci z 29. na 30. listopadu už má svoji kapacitu plně obsazenou, vzhledem k velkému zájmu připravuje PMDP další prohlídky na leden 2019. Na začátek příštího roku je naplánována i beseda s občany, která má rekonstrukci vozovny podrobněji přiblížit.

Zdeněk Kresa s využitím TZ PMDP


Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
První z trojice exkurzí tuto noc se vydává do útrob vozovny.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Nevyhovující prostory pro konání kontrolních prohlídek (kombinace montážních jám a lávek by při pádu ze střechy tramvaje byla fatální).
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Jediná stísněná temperovaná hala pro deponování manipulační techniky.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Řady tramvají odstavených pod širým nebem.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Řady tramvají odstavených pod širým nebem.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Exkurze v prostorách dílny pracovníků horního vedení.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Tramvaje odstavené v "nové" průjezdné hale.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Jedna z kolejí vyloučených pro provoz běžných tramvají slouží pro deponování lehkého tramvajového vozu Ringhoffer, u kterého se plánuje renovace do stavu historického vozidla.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Z nouze ctnost - ve vozovně byl vybudován unikátní systém pojízdních zvedáků umožňujících zvednutí jakéhokoliv provozovaného typu tramvaje.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Točna podvozků.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Zázemí pro údržbu.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Ve ''staré'' neprůjezdné hale je deponován i vůz T3 ev.č. 187.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Pohled na střechu původní tramvajové haly.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Kotel zajišťující vytápění vozovny Slovany.
Noční pohled do nevyhovující vozovny Slovany
Kotelna vozovny Slovany.