Nové lehčí a výkonnější převodovky Scania.
Scania GRS895 12stupňová.

Společnost Scania po 15 letech kompletně obmění řadu převodovek. V roce 2006 budou na trh uvedeny nové převodovky, které mají sníženou hmotnost až o 69 kg, vyšší schopnost přenosu točivého momentu a výjimečnou flexibilitu při výběru vozidla pro libovolný typ přepravy.
Společnost Scania po 15 letech kompletně obmění řadu převodovek. V roce 2006 budou na trh uvedeny nové převodovky, které mají sníženou hmotnost až o 69 kg, vyšší schopnost přenosu točivého momentu a výjimečnou flexibilitu při výběru vozidla pro libovolný typ přepravy.
Praha, 18. října 2005 Nové převodovky Scania mají zcela novou konstrukci s plnou integrací systémů Scania Opticruise a Scania Retarder. Tunelová konstrukce je silnější a pevnější než stávající vanová. Přestože nové motory s masivním točivým momentem kladou na převodovky zvýšené nároky, podařilo se také výrazně snížit jejich hmotnost. Za účelem sladění řadicích sil pro hlavní převody byl u prvního rychlostního stupně přidán ke stávajícím dvěma jeden synchronizační kužel navíc.

Systém Scania Retarder je nyní do převodovky plně integrován. Chladič oleje i akumulátor se přesunuly z rámu do zadní části retardéru a uvolnily tak prostor na podvozku pro snazší montáž nástaveb. Výrazně byl zlepšen i výkon retardéru. Maximální brzdný moment se zvýšil o 500 Nm až na 3 500 Nm. Brzdný moment při nízkých otáčkách se zvýšil o 40 procent na 2 100 Nm při 500 ot./min a zkrátily se časy deaktivace.

Tovární systém Scania Opticruise bude dodáván s novým softwarem a novinkou je i vylepšená diagnostika. Pro mechanismus řazení jsou využívány bezdotykové poziční senzory, zajišťující přesnost a spolehlivost.

Nová řada převodovek si zachovává takřka identické převodové poměry, jako mají stávající modely. Výraznou změnou je zesílení obložení spojky ze 3 na 5 mm, a to u všech nákladních vozů Scania. Pokud je vozidlo používáno k lehké dálkové přepravě, lze u spojkového obložení očekávat stejnou životnost jako u celého vozidla.

Masivnější konstrukce a integrované pomocné systémy zvyšují celkovou spolehlivost. Čas potřebný na údržbu převodovky se zkrátí o 15 procent a interval pro výměnu oleje se prodlouží zhruba o polovinu.

Kombinované využití hliníku a oceli v různých částech převodovek vedlo k razantnímu snížení hmotnosti, a to navzdory vyššímu výkonu. Největšího snížení hmotnosti bylo dosaženo u 12stupňové převodovky, která je ideálním řešením pro fleetové využití, kde se počítá každý kilogram.

Nové převodovky jsou vysoce flexibilní, i co se týče montáže nástaveb. Kapacita výkonu odebíraného ze setrvačníku byla zvýšena o 67 procent. Horní část převodovky je v rovině s rámem, takže montáž nástavby je daleko snazší.

Začátek výroby je plánován na květen 2006 u převodovek s dělenými stupni (12 a 12+2stupňových) a na říjen 2006 u převodovek s měnitelnými stupni (8 a 8+1stupňových).

Stávající řada / Nová řada / Přenos točivého m. / Snížení hmotnosti
GR801, 8stupňová * / GR875, 8stupňová / 1850 Nm /7 kg
GR900, 8 + 1stupňová ** / GR905, 8 + 1stupňová ** / 2200 Nm / 29 kg
GRS890, 12stupňová / GRS895, 12stupňová / 2150 Nm / 48 kg
GRS900, 12 + 2stupňová / /
GRS920, 12 + 2stupňová / GRS905, 12 + 2stupňová / 2700 Nm / 33 kg
GRSO900, 12 + 2stupňová s rychloběhem ** / GRSO905, 12+2stupňová s rychloběhem / 3000 Nm / 33 kg
* bez Scania Retarder
** bez Scania Opticruise

Vylepšená schopnost přenosu točivého momentu znamená, že není zapotřebí speciální verze 12+2stupňové jednotky. Ke všem novým modulárním převodovkám lze přiobjednat systém Scania Retarder. Technologie Scania Opticruise je dostupná i u verze s rychloběhem. Nová převodovka s rychloběhem je navržena pro jízdu při běžných otáčkách u stavebních vozidel a pro zvládnutí mohutného točivého momentu nejsilnějšího motoru V8.
Zdroj: Tisková zpráva Scania

Nové lehčí a výkonnější převodovky Scania.
Scania GR905 8+1.
Nové lehčí a výkonnější převodovky Scania.
Scania GRS0905 12+2.