Veřejná doprava na bioplyn ve Finsku se osvědčila

Dvanáct oranžových autobusů Scania Citywide na bioplyn z odpadu jezdí ve finském městě Vaasa každodenně více než rok. Ujely 700 tisíc kilometrů.
Dvanáct oranžových autobusů Scania Citywide na bioplyn z odpadu jezdí ve finském městě Vaasa každodenně více než rok. Ujely 700 tisíc kilometrů.
Vaasa se rozhodlo stát se prvním uhlíkově neutrálním městem ve Finsku. "Paliva používaná těmito autobusy každoročně nahradí asi 280 000 litrů motorové nafty. Emise CO2 jsou na stejné úrovni jako u elektrických vozidel využívajících elektřinu vyrobenou větrnou energií," říká Pertti Hällilä, který zodpovídá za projekt bioplynových autobusů.

Biologický odpad z domácností v oblasti Vaasa a kaly ze Stormossenu jsou zpracovávány na bioplyn postačující přibližně pro 1 000 automobilů a autobusů. Dle názoru Pertii Hällilä provoz v minulém roce probíhal hladce, i když na počátku problémy očekávali.

Dokonce ani teploty nižší než - 23° C nezpůsobily přerušení provozu. S výjimkou několika krátkých výpadků čerpací stanice se bioplyn využíval jako palivo v průběhu celého roku. Nejedná se o vývoj nebo testování, ale o reálný ostrý provoz.

Na začátku projektu byla průměrná spotřeba plynových autobusů odhadovaná přibližně na 60 Nm3 / 100 km. Během prvního roku provozu se motory ukázaly být mnohem energeticky úspornější. To umožnilo ve Vaasa zvýšit sobotní frekvenci spojů a provozovat i v letní sezóně městskou linku 4, která dříve byla v provozu pouze v zimě. Počet cestujících se zvýšil na 1,2 milionu, což je nárůst o 20 procent za poslední roky.

Vysoká míra využití vozidel na bioplyn pomůže městu Vaasa přiblížit se k splnění svých environmentálních cílů. Normálně by se místně vyráběný metan buď používal k ohřevu, nebo by se likvidoval jako odpad spalováním, a nyní může sloužit jako palivo pro dopravu.

Při výběru autobusů na bioplyn se Vaasa zaměřila na celkový pohled k problematice. "V porovnání s autobusy poháněné dieselovým motorem s rozšířením zákaznickým servisem je varianta bioplynu o něco dražší. Faktory ovlivňující cenovou stabilitu místně vyráběného bioplynu však změnily celkový propočet. Nyní se už nemusíte starat o cenové výkyvy, protože cena zůstává stabilní a díky místní produkci bude vždy zajištěna dodávka paliva," říká Hällillä.

Harmonogram úvodního školení řidičů počátkem roku 2017 byl napjatý. Školení řidičů, které bylo součástí smlouvy na prodej autobusů, proto pokračovalo i v uplynulém roce. "Školení řidičů se zaměřilo na zlepšení provozní bezpečnosti a kvality," říká Erno Sirviö, manažer výcviku řidičů ze společnosti Scania Suomi. "Například jsme dokázali snížit výskyty hrubého brždění o více než 35 procent, což je pro zákazníky velmi důležité. Ekonomické, předvídatelné a bezpečné jízdní techniky přispěly ke zlepšení účinnosti paliva. S již vyškolenými řidiči jsme také mohli zvýšit průměrnou rychlost jízdy a lépe dodržovat jízdní řády autobusů."

Zástupci města Vaasa jsou s výsledky provozování autobusů na bioplyn spokojeni. Žádný velký problém během celého roku nebylo potřeba řešit.

Zdroj: Scania


Veřejná doprava na bioplyn ve Finsku se osvědčila