Průzkum: Budoucnost pohonu automobilů neleží jen v bateriích, automobilky sází i na vodík

Více než polovina šéfů světových firem, které se podílejí na výrobě aut, vidí velkou budoucnost ve vodíkových článcích, z nichž se může vyrábět elektřina pro pohon aut.
Více než polovina šéfů světových firem, které se podílejí na výrobě aut, vidí velkou budoucnost ve vodíkových článcích, z nichž se může vyrábět elektřina pro pohon aut.
Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 % všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude již méně než 5 %. Vyplývá to z každoročního průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, ve kterém odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky. Šéfové automobilek také očekávají další konsolidaci trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie.

Otázka pohonu budoucnosti je ve světě automobilů nadále číslem jedna. Za hlavní trend šéfové automobilek pokládají rozvoj vodíkových technologií – do roku 2040 by ji podle nich mělo využívat každé čtvrté vozidlo. Vodíkové články jsou jednou z alternativ elektromobility. Auta disponující touto technologií není potřeba dobíjet z externího zdroje a tankování vodíku trvá podobně jako u klasických paliv.

Šéfové automobilek také předpokládají, že v roce 2040 budou na silnicích rovnoměrně zastoupeny různé druhy pohonů – z 26 % bateriemi poháněné vozy, z 25 % automobily na vodík, 25 % vozů se spalovacím motorem a 24 % hybridů. Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává.

Nejoptimističtější jsou v pohledu na elektromobilitu představitelé čínských firem, kteří se v tomto výrazně odlišují od zbytku světa. Naopak nejpesimističtější jsou představitelé indických firem, což zřejmě souvisí se stavem infrastruktury druhé nejlidnatější země světa.

Podobně jako v předchozích letech jsou důležitými trendy robotizace a automatizace výroby a vývoj autonomních aut. Naopak zcela mimo trendy se dostalo vylepšování spalovacích motorů. Velkým tématem je také přidaná hodnota automobilek, kterou požadují zákazníci.

O průzkumu

Devatenáctého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey se zúčastnilo 907 respondentek a respondentů z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu.
Vybíráni byli tak, aby vzorek zahrnoval nejen tradiční výrobce automobilů, ale také zástupce ICT společností. Třetina respondentů zastupuje evropské společnosti, 15 % reprezentuje čínské společnosti, 13 % pochází se severní Ameriky, 9 % z jižní, 15 % reprezentuje Indii a přilehlé země jihovýchodní Asie, 9 % zbytek Asie včetně Japonska a Jižní Koreje. Tři čtvrtiny společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu dolarů, polovina pak vyšší než 10 miliard dolarů.

Na brněnské konferenci o budoucím vývoji autoprůmyslu 24. října výsledky průzkumu komentoval Jan Linhart z KPMG. Více na portálu oenergetice.cz