Elektrický autobus Solaris v přístavu v Ystadu

Solaris Bus & Coach má s výrobou speciálních autoubusů zkušenosti. Jeho autobusy jezdí už v řeckém přístavu Pireus. Unikátní jsou mobilní centra Solaris pro darování krve.
Solaris Bus & Coach má s výrobou speciálních autoubusů zkušenosti. Jeho autobusy jezdí už v řeckém přístavu Pireus. Unikátní jsou mobilní centra Solaris pro darování krve.
Autobusy Solaris slouží jako kosmetický salón, mobilní centrum pro darování krve, filmové centrum, základna hasičů a také jako letištní vozidla. Kromě terminálů na letištích je můžeme potkat i v přístavech trajektů. V roce 2015 Solaris vyrobil 8 autobusů určených k provozování osobní dopravy v přístavu Pireus v Řecku. Nedávno dodal podobné vozidlo do švédského přístavu Ystad na pobřeží Baltského moře, kde přepravuje cestující mezi terminálem a trajekty do Polska a Dánska. Je unikátní nejen kvůli účelu, ale je to také první vozidlo tohoto typu s elektrickým pohonem.

Solaris Urbino 12 electric je poháněn pomocí elektrické portálové nápravy s vestavěnými trakčními motory o výkonu 2 x 125 kW. Baterie Solaris High Power s kapacitou 58 kWh jsou podle požadavku zákazníka nabíjeny pomocí palubní nabíječky umožňující noční dobíjení vozidla o výkonu až 20 kW.

Kromě typického vybavení moderních nízkopodlažních autobusů, jako je klimatizace, LED osvětlení, video monitorovací systém, má elektrický autobus z Bolechowo pro přístavní dopravu řadu unikátních funkcí, které ve standardních městských autobusech nejsou obvyklé. Jde hlavně o odlišné uspořádání prostoru pro cestující. Prioritou konstruktérů bylo vytvořit větší kapacitu pro cestující a prostor pro zavazadla. Byl vytvořen na obloucích předních kol a na místě tzv. zadní lavice. Autobus má také systém vizuálních signálů ve formě přídavného nouzového osvětlení instalovaného v přední části střechy.

Autobus s nulovými emisemi je vybaven speciálním "Balíčkem skandinávské tepelné izolace", který zlepšuje tepelnou pohodu cestujících a snižuje spotřebu energie v drsném skandinávském počasí. Zahrnuje např. nadstandardní izolaci boční stěny a střechy, dodatečnou izolaci podvozku kolem oblouků kol a dvojitá boční okna. Přístavní elektrické Solaris Urbino 12 je také vybaveno velmi zajímavým řešením tepelného řízení vozidla. Během nočního nabíjení baterie se každý den v 5 hodin ráno zapne automaticky topení nebo chlazení, podle ročního období, v době zahájení provozu v 6 hodin dosáhne vnitřní prostor vozidla naprogramované teploty. Minimalizuje se tím spotřeba energie z baterií potřebná k zahřátí nebo ochlazování vozidla během každodenního provozu.

Zdroj: Solaris