Na Ústecku brázdí silnice nové Mercedesy

Téměř 40 vozidel značky Mercedes-Benz a Setra zapůjčených od ICOM transport nasadila Dopravní společnost Ústeckého kraje na linky na Ústecku a do příhraniční oblasti Saska.
Téměř 40 vozidel značky Mercedes-Benz a Setra zapůjčených od ICOM transport nasadila Dopravní společnost Ústeckého kraje na linky na Ústecku a do příhraniční oblasti Saska.
Ústecký kraj má v nájmu od dopravních společností patřící do skupiny ICOM transport 34 autobusů Mercedes-Benz Intouro M s délkou 12, 6 a 13 metrů a 8 vozidel značky Setra  415 LE. Jedná se o téměř 30 zcela nových a 14 starších vozidel. Ústecký kraj, resp. jeho příspěvková organizace Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), je nasadila na linky převzaté od společnosti TD BUS od 15. září. Nájemní smlouva je uzavřena maximálně na 2 roky,  do té doby předpokládá DSÚK vysoutěžit a zakoupit vlastní vozidla.

S bílými autobusy Mercedes-Benz s logem DSÚK se mohou cestující svést na linkách směřujících z nebo do Ústí nad Labem do okolních obcí. Luxusní Setry potkají na lince do příhraniční oblasti Saska. Do autobusů se postupně instaluje odbavovací systém od společnosti EMTest. Ten musela DSÚK pořídit a naprogramovat. 

Autobusy značky Mercedes-Benz Intouro nabízí moderní standard cestování v 21. století. Komfortní sedadla a bezpečnostní prvky pro cestující jsou v nich standardem. Intouro uveze minimálně 49 sedících cestujících. O bezpečnost dbá elektronický brzdný systém s kotoučovými brzdami, funkce Acceleration Skid Control proti prokluzu kol, Brake Assist, výkonný sekundární vodní retardér a hasicí systém v prostoru pro motor s detekční linkou zaručují vysoký stupeň bezpečnosti. Hledisko životního prostředí splňuje Intouro díky hospodárným motorům s emisemi Euro 6. Výkonný motor BlueEfficiency Power OM 936 o výkonu 220 kW je svislý řadový šestiválec se vstřikováním typu Common-Rail. Kompaktní motor o objemu 7,7 l má největší točivý moment 1200 Nm při 2200 ot./min a přesvědčuje svým spontánním nástupem a vysokou kultivovaností chodu. Výrobce navíc prokázal, že dodané autobusy jsou schopny dodržet emisní limity Euro 6 po dobu nejméně 7 let nebo 700 000 km.

Autobus Setra S 415 LE business má kapacitu 45 sedících cestujících a disponuje moderními bezpečnostními systémy, jako antiblokovací systém (ABS), regulace prokluzu kol (ASR), elektronické regulace¬ stability (ESP) a elektronický brzdový systém (EBS). Konstrukce rámu vozidla byla přepracována, využity byly další zpevňující prvky a vysokopevnostní ocel. Autobus splňuje požadavky předpisu ECE-R 66/02 na pevnost při překlopení.

Přestože vozidla splňují vysoký komfort pro cestování, nejsou nízkopodlažní a nemají plošinu pro nástup kočárků a vozíčkářů. "Ze strany veřejnosti jsme zaznamenali drobné připomínky ke skutečnosti, že cestující byli zvyklí na nízkopodlažní autobusy, kde byl možný nástup kočárku nebo vozíčkáře. Jedná se však o provizorní stav, kdy jsme nepřevzali některá vozidla na CNG z důvodu provozních a neřešených závad a museli jsme tedy zajistit náhradní autobusy. Ze strany cestujících je naopak kladně hodnocen komfort, vzhled a čistota," říká Milan Šlejtr, ředitel DSÚK.

A jak se DSÚK vypořádala s nedostatkem řidičů? "Většina z řidičů na Ústecku i Děčínsku, kteří byli v hlavním pracovním poměru u TD BUS, byla převedena pod DSÚK. U řidičů, kteří měli uzavřenu dohodu na práci konanou mimo hlavní pracovní poměr sice došlo k jejich převodu, ale nemají povinnost nastoupit na linky, pokud nechtějí. Bohužel i takové případy jsme zaznamenali a dostáváme od některých žádosti o ukončení dohody. Měli jsme připraveny i další řidiče, ale s termínem nástupů až od 1. října nebo 1. listopadu, což nám neřešilo situaci k zahájení provozu od 15. září. Do současné doby se nám přesto podařilo zajistit všechny spoje proti předchozímu dopravci. A to je jedna z věcí, které jsou nejdůležitější pro cestujícího. Vědět, že když přijde na zastávku, autobus skutečně přijede. I přes předchozí uvedené nemáme naplněný stav, jak bychom si přáli a proto pokračujeme v hledání nových řidičů," dodává Milan Šlejtr.

Nové řidiče může motivovat i fakt, že budou sedět za volantem tichého autobusu s velmi dobrým výkonem a příjemným a jednoduchým ovládáním, podobným jako u osobního automobilu, přestože jde o klasický autobus s manuální převodovkou.

Oproti původnímu předpokladu, kdy měla DSÚK začít provozovat dopravu až od léta příštího roku  a bylo tedy relativně dost času na přípravy, bylo potřeba vzhledem k hrozícímu kolapsu dopravy nasadit všechny síly a zvládnout neplánovaně převzít provozování dopravní obslužnosti už od 15. září 2018. "Chtěl bych poděkovat všem svým kolegům, kteří se podíleli na přípravě, zahájení provozu a neustále řeší další a další věci spojené se zajištěním dopravní obslužnosti. A tím myslím především všechny kolegy z DSÚK – Managementu, vedoucí středisek, dispečery, řidiče a samozřejmě i další zaměstnance. Dále musím poděkovat i dalším lidem, kteří nám od zahájení provozu vycházejí maximálně vstříc, a těmi jsou určitě zaměstnanci Ústeckého kraje a také Správy a údržby silnic. Všichni si moc dobře uvědomujeme, že nebude jednoduché převzetí dalších oblastí. Je s tím spojeno mnoho věcí, které nejsou vidět, ale bez kterých zajištění dopravní obslužnosti není možné. Rádi bychom dokázali, že se umíme poprat i s některými negativními věcmi, ke kterým určitě dojde. Všechny stávající i budoucí cestující bychom chtěli požádat o trochu té trpělivosti, než se nám podaří vše nastavit tak, abychom jim mohli zajistit služby v kvalitě a standardu," dodává pro Busportál Milan Šlejtr.


Na Ústecku brázdí silnice nové Mercedesy
Na Ústecku brázdí silnice nové Mercedesy